0 436 visningar

6 svar

Krös,skål och plutt?

Fritjof Gbg

6 nov 2010 kl. 16:00

Jag har varit i en å-ravin och halkat omkring idag.
Första serien är väl ett krös?Kanske snurrkrös?

0

Fritjof Gbg

6 nov 2010 kl. 16:06

Andra serien,sista för denna tråd.
En ganska stör skål på alm tror jag.Dom största ca 8cm.
På samma stam finns massa små pluttar jag inte ens är säker på att det är svamp.Nån som vet?

0

Oj! Det är Lind

Hans v E

6 nov 2010 kl. 16:35

Du har nämligen funnit den sällsynta lindskålen - Holwaya mucida. Den verkar ha gått till lite i år. “Tändstickorna” är skålens könlösa konidiestadium men de svarta skålarna finns ju där också. Det är alltså två former av samma art.
De stora bruna skålarna på ved brukar man kalla flatskål - Peziza repanda.
Snurrkrös ja.

0

Oj! Det är Lind

Fritjof Gbg

6 nov 2010 kl. 18:15

Tack Hans!
Kul!Dom svarta skålarna såg jag inte förrän i datorn.
Det finns ytterligare en skål på samma låga som jag inte fick någon bra bild på.Jag ska dit igen för att ta bättre bilder.
Bifogar en suddig bild på skålarna med hår.

0

Oj! Det är Lind

Hans v E

7 nov 2010 kl. 10:23

Violetta skålar med hår! Ingen aning. Spännande!

0

Oj! Det är Lind

Irene A

7 nov 2010 kl. 10:50

Ganska mycket blåstick i bilden, så jag antar att färgen är mer åt blekröd egentligen. Någon Scutellinia borde det åtminstone vara.

0

Oj! Det är Lind

Fritjof Gbg

7 nov 2010 kl. 11:55

Det stämmer att dom var mer blekröda.
Jag har varit där igen och fick till lite bättre bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone