0 302 visningar

4 svar

Summering

Jörgen

7 nov 2010 kl. 10:14

Årets svamskörd blev helt OK. Ca 160 liter kantareller, 25 liter trattisar och ca 70 liter taggsvamp. Några andra sorter plockar jag inte om det inte dyker upp någon blomkålssvamp, vilket händer då och då.
MVH Jörgen

0

Mickeleh

7 nov 2010 kl. 13:26

Helt fantastiskt år,trots att stor del av skörden gick till krypen.100-150 liter kantarell, 100-150 liter svart trumpet,200-300 liter tratt,10-20 liter Kj,kunde varit 10-dubbla utan kryp å snylting.30-50 liter sandsopp,ovanligt hårt drabbad av odjur den oxå.5 liter smör-grynsopp,3 liter rödgul trumpet,10-20 liter taggsvamp,25 liter kantkremla,kunde blivit rejält mer om jag hade haft torken då,“bara” halv liter sotvaxskivling ,tyvärr.Brunsopp dåligt med,blomkålssvampen var jag 2:a på,sillkremla nada,sorgligt,enstaka blodriskor,enstaka gulkremlor,lite citronslemskivling,nejlikbrosk..hanns inte med,mjölskivlingarna vågade jag mig inte på,liksom skogschampinjonerna.Stubbsvamparna blir senare projekt liksom musseronerna.Van att gå ut en sväng i skogen näst intill var dag å nu börjar den abstinensstinna tiden till vårvärmen gör debut och vårmusseronen kommer på framsidan av huset…......

0

Grethe F

7 nov 2010 kl. 19:51

Hur förvarer du så myckett svamp?????????.tänk at upleva en sån höst här i Skåne en dag det vore roligt. Men jag är nöjd med dom jag har fått fast det är en bråkdel av ert .

0

Mickeleh

7 nov 2010 kl. 20:17

Vi äter svamp nästan dagligen,ger bort ganska mkt till vänner å annat löst folk.Kantarellerna blir “inkokta” och infrysta.Taggsvampen äts nästan alltid färsk.Resten torkas,i år blev det burkbrist….Tom torkat kantarell och taggsvamp i år, i och med att jag köpte en obh-nordica ,och det blev inte så tokigt..Snart jul och det torkade ska fördelas till dem som förtjänar dem-) Lite cellofan och några rosetter och man slipper lite av julhetsen..

0

Bo E

8 nov 2010 kl. 09:26

Ett trattkantarellår av sällan skådat mått! De sista blev nog plockade i lördax för sen låg frosten kvar hela dygnet.
Året gav mig några nya smakprov som silkesmusseron och såpass rejält med frostvaxing att man upplevde att den var god…
Sopparna hade väl ett mellanår men de fanns.
Champinjoner och mandelriskor däremot dåligt och näst intill obefintligt (enstaka champinjoner i stadsmiljö och en (1 st) mandelriska) - men förra året var det noll av den, så man får väl vara nöjd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone