1.
06.45. Gråmulen lördagsmorgon, dystra utsikter med regn och en kall nordan som sveper in över det Skånska landskapet, brrr. Kollar ändå vädret på datorn, tjoo det verkar klarna upp fram på förmiddagen. Ok, fixar i ordning utrustningen och mat stuvar ner i ryggan och ställer kosan söder ut idag.
Väl framme efter 45min förd genom regn och blåst, kurar jag i bilden en stund och så spricker molntäcket upp och den azurblå himmeln börjar skymta bakom bortdragande molnslöjor.
Det första som möter mig på stranden är, hör och häpna 4 svalor men för tusan det är den 6 november vad gör de här?
2.
Det skall bli en lite annorlunda svampjakt idag, jag är nere vid Skanör – Falsterbo för att se vad sanddynorna kan ha att erbjuda, det kan bli en bra dag och med det väder som verkar vara i antågande så blir det säkert en njutbar dag i vilket fall som helst. Häng med på en krävande promenad i den lösa sanden och det kommer att bära av upp och ner i de rätt höga sanddynerna.
Badgästerna lyser med sin frånvaro men deras badhytter står på rad och påminner om de soliga dagarna som väntar på andra sidan vintern.
3.
Ännu ingen svamp i denna tråd men ha tålamod det dyker som vanligt upp något som även kan tillfredställa den svamptokige. Först dyker det faktiskt upp något så för mig ovanligt som Mjöldryga (Claviceps purpurea) på strandråg, mitt första fynd av denna lite kusliga och mytomspunna svamp. Nästa fynd bland de vackra strandrågsbestånden blir några små spröda exemplar av Dynhätta (Mycena chlorantha), även detta mina första fynd av denna sandlevande lilla skönhet.
4.
I detta natursköna område sträcker sig lyxiga villor ända ner till kanten av naturskyddsområdet och nu börjar dess invånare vakna till liv och då skall deras husdjur, hundarna rastas. Jag vet inte om dessa penningstinna individer har svårt med hänsyn men deras små raringar är inte så små och de far runt omkopplade så klart och sprätter och skiter överallt och inte en enda svart plastpåse ser jag i någon av de visslande och skrikande hussarna och mattarna händer. Jag får verkligen se upp var jag sätter ner mina kängor och var jag lägger mig ner för att fota. Hittar några små vackra brunsporiga, sådana som mykologerna älskar att ha att göra med, en Galerina är det kanske en G. graminea. En vacker kremla stå och lyser vid kanten av en av stigarna, jag fotar den men låter den stå för allas beundran om nu någon av de joggande hurtbullarna har tid med att insupa det vackra som omger dem närde flåsande ränner runt i sanddynernas labyrinter.
5.
Ännu nu, första helgen i november kan man fortfarande uppleva en viss blomsterprakt här på de vindpinade stränderna. Jag vet vad den heter men mitt ”kartotek” vill inte fungera idag och jag har letat förgäves på nätet men jag är säker på att någon av er vet vad denna rosalila skönhet heter.
6.
Jag låter mig föras runt bland den strandnära vegetationen och, doft av utblommad ljung, mossor, lavar och svarttallarna framträder tydligt nu när solen har värmt upp landskapet till en rätt behaglig temperatut, så pass att jag börjar bli varma och knäpper upp jackan, jag befinner mig på den södra stranden och här råder lä för den kalla nordan som härjar bara några km bort på den motsatta stranden. Det är en del vadarfåglar och som vanligt är luften fylld av skränande gäss av olika sorter och ute på Måkläppen som är en förlängning av Falsterbonäset syns ett par sälar, tyvärr för långt bort för att hamna på bild men de finns därute.
8.
Jag vänder kosan mot bilden och just när jag vänder mig om håller jag på att trampa sönder en lite för gammal karljohanssvamp (Boletus edulis) men bara ett par dagar tidigare så hade den varit fullt ätbar. När jag fotar den så ser jag, vad jag tror är någon Trattskivling (Clitocybe) i riset längre fram. Så vandrar jag vidare, i en glänta mellan ljungen står några svampar som jag inte sett tidigare och jag tippar på att det kan vara någon tråding (Inocybe) men nu behöver jag hjälp med lite förslag på dessa två arter. Magen kurrar jag har strövat runt i 2 timmar nu så det luktar fika lång väg, och svalorna har nog också dragit iväg mot platser med mer mat än här.
10.
Jag parkerar på Falsterbos kyrkas parkering och förväntningarna bultar i bröstet, skall det bli några stjärnor idag. Först blir jag lite bestört över att man har fällt en hel del av de almar som utgör förutsättningen för att stjärnorna skall kunna leva här men man har sparat ett bestånd men de flesta träd har rödmärkningar på sig här och det bådar inte gott inför framtiden, något måste göras åt detta. Jag är inte fylld av hopp längre men tar mig ändå in bland sly och nässlor för att scanna av marken och visst, tjohoo där är de, de fallna stjärnebarnen från skyarna, jordstjärnorna. De första jag hittar är, kragjordstjärna Geastrum triplex och efter en timme så har jag funnit 96st inte illa tycker jag och de är de första av detta släkte för mig:)
11.
När jag letat runt bland löven och riset har även en annan art dykt upp, betydligt svårare att upptäcka och lite längre kommen i utvecklingen, även dessa mina första fynd av arten, hög jordstjärna Geastrum fornicatum, vilka märkliga varelser. Följande text skriven av Klas Jaederfeldt
” hög jordstjärna, Geastrum fornicatum, växer mycket sällsynt i lövskog. Den skiktar sitt yttre skal så att en del blir kvar i marken som en myceliekorg.”
Inte underligt att man är glad idag:)
12.
Efter att ha traskat runt i sammanlagt 4 timmar bland sanddynerna både vid Skanör och Falsterbo så den enda ”dynsvampen” jag hittat idag är dynhätta inga andra typiska dynsvampar har visat sig men det har varit mycket givande ändå. Tillsist en, Smörsopp Suillus luteus som det verkar finnas gott om bland tallbestånden intill sanddynerna, någon ljus kremla som verkat vara bunden till asp, hade inget vatten med mig så jag avstod från att provsmaka men lukten var mild. En för mig okänd finger svamp stöter jag på bland almarna på tillbaka vägen mot bilen och hemfärd.
Det var en trevlig resa Janne och vackra bilder, särskilt på jordstjärnorna. Kul att du hittade den höga, får nog åka ned dit och leta någon dag, har aldrig sett den arten i fält.
Den rosa blomman är en marviol, och med de glesgreniga bladen gissar jag på baltisk marviol.
Hättan är nog inte flåhätta, ser ut att ha mörk fot. Har dock inget bra förslag.
Inte brukar väl Du få dumma kommentarer!
Får jag än en gång uttrycka min fulla beundran för Din fotokonstnärlighet och förmåga att hitta intressanta arter.
Undrar om inte kremlan skulle kunna vara sandkremla - Russula torulosa. Och hättan klibb- eller slemhätta - Mycena viscosa eller rorida.
Tack alla! Nej jag brukar inte få några tarvligheter i mina trådar men i nuläget verkar inte många trådar gå säkra:)
Ok Hans, skall kolla upp det om det går, varför jag trodde att den lilla hättan var en flåhätta är att det är väldigt gott om dem i trakten och denna lilla tittade fram mellan stensötan oåtkommlig då den befann sig mellan grenarna på en tallåga, dina förslag verkar vettiga.
Jag är just hemkommen från en rätt tråkig tillställning, jag hade hoppats på att fått ropa ut ett riktigt tjohooo men så blev det inte, Helsingborgs IF blev “bara” silverpojkar.
Men det värmer gott att komma hem och läsa allt positivt här i stället:)
Hej igen Hans! Jag ser att du i hastigheten har kallat Klibbhätta för stor flåhätta och du menar antagligen Klibbhätta - Mycena vulgaris och den kan det absolut vara. När det gäller kremlan så tror jag däremot att det inte är sand/dyn kremla då den verkar vara röd på foten och “min” är helt vit, så tyvärr blev det nog inget ovanligt fynd. Får se om jag åker dit nästa lördag och om det finns något kvar av den då.
Så fin utflykt och fina bilder, så det kändes nästan som att förstöra stämningen med att diskutera arter :-)
Men trattskivlingen är väl den vanliga klubbtrattskivlingen?
Vi har haft en hel häxring av såna hemma på gräsmattan i år. Lite förvånande, eftersom de inte har funnits där tidigare, och jag bara är van att hitta dem i barrskog annars.
Jag vet inte vad det är för tråding. Det är så många som är lika varandra, och de jag fixar utan mikroskopering är inte många.
vad ska man säga, jag blir hänförd av alla vackra bilder. du är en enorm fotograf med gott öga för foto. jag känner hur jag vill åka dit på en gång. själv bor jag i sala och har inte havet som jag älskar så att titta på. fortsätt att fotografera och visa oss mer underbara bilder.mvh heidi
Men Heidi, du har mycket fin natur och fina svampmarker inpå knutarna så inte skall du vara avundsjuk på att det stora blåsiga vresiga dimmiga Öresund inpå knutarna;)
Du har inte så långt upp till Gysinge där jag på 70 talet upplevde stora mängder med violgubbe och mängder med olika fingersvampar, har en hel del vackra höst och vårbilder från den trakten med den mäktiga Dalälven i fonden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.