Hans Östling har hittat den på Balsberget utanför Kristianstad. Var har du tagit dina bilder? Det vanligaste substratet är Fläder sambukus nigra sedan har jag hitta den på bok och alm vilket i NV-Skåne inte är så ovanligt och så har jag ett fynd på gran. Hur långt norr över misstänker du att den finns på naturlig väg, inympade ex kan finnas upp till Upplandstrakten tror jag.
Mja kalkgrund behöver den nog inte för jag har den på några platser i HBG där det inte är kalkgrund. Jag trodde att du tagit bilderna längre norröver med tanke på din rubrik. Jag tror däremot att den kan ha lite svårt att sprida sig om det inte finns tillgång på just “sambukus nigra” men å andra sidan så har ju flädern/hyllen fått fäste rätt långt norr över så det kanske bara är en tidsfråga.
Just nu är det väldigt gott om fina öron här omkring verkar vara ett god säsong för dem.
Här i Nerike finns rätt gott om fläder - fast det finns ju olika arter av fläder - den man kan göra té o saft på och en giftig art - man lär kunna skilja dem genom färgen på bären men jag är osäker och vet framför allt inte om judasörat trivs på bägge arterna.
Bok och alm finns ju oxå här trots att almen numera glesnar ur p g a almsjukan.
Går judasörat bara på levande träd?
Annars borde det finnas gott om döda och döende almar att söka den på?
Såg en samling fina ex idag på en fläder i Jordbodalen. Inte kalkgrund där, tror jag.
Sen såg jag en väldigt fin ekorre som hade ett vitt fält på svansen, dvs inte vit svanstipp som andra man sett här, utan mitt på, ungefär, och runtom.
Vilket iofs inte har med judasöronen att göra =/
Bo E. Det är rätt stor skillnad på de två fläderarterna inte bara färgen på bären. Druvfläder Sambucus racemosa har röda bär och blomklasen och bärklasen har “vinduvsklasefrom”!! medan Hylle (fläder) Sambucus nigra har platta blom och bärklasar om man nu kan säga så? Judasöronen lever nästan uteslutande på död ved och går mig veterligen inte på druvfläder har aldrig sett den och har aldrig hört talas om att den så skulle göra.
jo det stämmer med hur jag minns beskrivningarna
De med röda bär är giftiga
Den ätliga har väl svarta bär o gulvita blommor (?)
Nu är det ju inte bär o blom på buskarna året om men jag tror mig ana att druvflädern är den vanligare varianten här uppe
då är det kanske ingen idé att leta svamp på dem då (?)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.