I vanliga fall samlar jag inte på små bruna spindlingar, men jag chansar på att någon kanske (Karl?) har någon idé..? Hittar inget själv som stämmer.
En speciell karaktär var den broskartat styva, och samtidigt sköra foten.
Den är liten, hattarna upp till 3 cm eller så. Växtplats under hassel och ek (Laxare änge, Gotland). Jag kunde inte notera någon speciell lukt.
Färgerna på bilden stämmer bra med verkligheten.
Sporerna är ganska små, ca 6,5-7 x 4,5-5 my, medelgrovt vårtiga (svårt att få fram det på mikrobilden).
Irene A
Tänkte inte så noga på det, men det är mycket sannolikt att marken har bränts någon gång.
I de gotländska ängena samlar man ihop skräp efter fagningen och bränner det, så det finns alltid ett antal färska brännfläckar i dem varje år, och ställena man bränner på brukar variera lite.
Jag såg inga speciella cystider, men jag ska försöka med ett nytt preparat och återkomma.
Den ser faktiskt udda ut, det var därför jag sparade kollekt och trodde att den inte skulle bli så svår att artbestämma :-)
Men jag har också en känsla av att det finns många dåligt kända små Telamonior i den miljön.
De flesta arter som beskrivs i mina böcker är ju barrskogsarter.
Ja då är det nog en cortis. De enda små Telamonier jag känner med den färgen och så pass “inocyboid” hatt är C. bayeri och liknande men dom har ju betydligt längre sporer. I själva verket är ju sporerna grymt små för en cortis. T o m C. bavaricus (med al) har större. C. parvannulatus har nästan så små sporer (under Populus) och ungefär dom färgerna, men luktar ju en del.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.