0 891 visningar

9 svar

best things in life are for free

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 11:47

ser att det skrivits en del om mig i helgen i olika trådar….både negativt och positivt. men jag ser det som så att alla omdømen er positiva.

så til æmnet. alla elskar væl att ha sitt “eget” svampstælle. i helgen insåg jag og min ælskade att svampsæsongen er slut efter ca 200 liter så vi tog ut till kusten før att efter några tips finna vår “egen” musslingbank. og mot all førmodan lyckades det…. 10 kg handplockade blåmusslor i kristallklart kattegattvatten. visserligen inte svamp men lika gott och lika nyttigt som svamp och samma stenålderskænsla…....

0

Bo E

8 nov 2010 kl. 12:54

mums

såna finns inte i hjälmaren men man får ge sig till tåls

vinterskivling kan det nog bli en del i alla fall

0

Ingrid T

8 nov 2010 kl. 16:42

låter mumsigt, måste vara mycket godare än de som kan köpas i affären

0

Ewa lilliesköld

8 nov 2010 kl. 18:07

Det låter inte dumt, de finns inte i Vättern heller vad jag vet! Gott är det i alla fall!!

Vad gör du med dem??

:)

0

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 18:16

kokar dem 3-4 min i vitt vin med hacked charlottenløg, hvidløg, persilja og lidt grædde. smager vidunderligt godt !

0

Ewa lilliesköld

8 nov 2010 kl. 19:33

Mmmm, känner allt igen både doft och smak!! Härligt!!

:)

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2010 kl. 19:39

? Va!? Använder du inte lite av den frusna finhackade Ramslöken som du/vi plockade i våras till musslorna det gjorde jag i helgen, mumsfillibabba:)
Får nog ta en sväng uppåt kullen framöver och plocka lite på ett ställe som det är några år sedan jag besökte:)

0

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 22:32

he he JAS ! kul att du skrev det. faktiskt slængde jag ut den sista frysta ramsløken før at få plats med musslorna som skall i frysen till fullmånebadning i vinterbadarklubben, http://www.isbjornen.com vi kør en vikingeinsperad menu med bla tång utøver musslor svamp och kastanjer. men sjælvklart skulle jeg brugt den frysta ramsløken. men fandt lit fryst ramsløgpesto i frysen…..

JAS, tror du kan ha intresse av en dansk bok fra i foråret som heter tang,grøntsager fra havet av ole g mouritsen.

hilsen fra aalborg.

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2010 kl. 23:11

Tack du, den danske svampe, den boken låter mycket intressant jag har något gammalt från 70 talet men den är översatt från japnska antagligen för det är inte mycket som stämmer överens med det vi finner här på våra breddgrader. Jag brukar använda blåstång och dess närmaste släktingar (skördar den ute på kullen den oxå) till lite olika rätter, äter den även rå i sallader, en underskattad “grönsak”. I år skall jag prova en i en “svampsoppa” tänkte jag:)

0

den danske svampe

8 nov 2010 kl. 23:59

JAS !
hær har du en lænk till dansk tv fra 28 oct i år med førfattaren til boken som bl a visar hur man blancherar bruntång og den blir grøn på 2 sekunder. vi prøvede det i går og det var meget fascinerande. lavede en marinade med citron, sesamfrø, olivenolje till og det smagt vildt godt !

http://www.tv2fyn.dk/arkiv/2010/10/28?video_id=35421

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone