det blev bra med trattkantareller, en och annan kantarell och en del frostvaxing under de senaste utfärderna
men även en del frågor och antaganden
1. antagande - streckmusseron
växte i mossig granskog bland trattkantareller
stor, tung och kraftig med doft o smak starkt påminnande om vårmusseron - d v s färsk gurka i kvadrat!
2. antagande - trattnavling
växte i blandskogsmiljö med asp o planterad gran nära vägbank på lerjord
foto: Mats Sansqvist
tack för svar
jag tycker fortfarande den mer liknar trattnavling - men ser även att denna verkar vara vedlevande på googlebilderrna - men det var något vi inte kunde konstatera med säkerhet men visst kan det ha funnits vedrester i marken där den växte bland vägdamm o torra löv i vägkant
skrälingen ser ju väldigt ljus ut på bilder - och ser ut att ha kratigare laxrosa skivor
Det är väl nästan bara prickmusseronen som kan ha så starkt gula skivor? Det är en gissning i alla fall.
Bo, om ni tar närbilder på svampar, borde ni försöka hitta närbildsläget på kameran också, så att inte motivet blir så suddigt.
Symbolen för närbildsläge brukar se ut som en tulpan..
förra året hade vi en bättre kamera - den har blivit stulen så årets bilder är till stor del tagna med deltagarnas mobiltelefoner.
det blir inte lika bra - men jag vill rikta ett stort tack till de som ställt upp o hjälpt mig med fotograferingen i år - och hoppas att det blir en bättre kamera i framtiden
Irene:
Vi har hittat en del prickmusseron nu på senhösten men de har ju mörkröda fjäll på hatten och inte denna mer trattskivlingsliknande form
finns det sådär gula prickmusseroner utan antydan till fjäll på hatten?
...tyvärr fick jag ingen uppgift av upphittaren om den växte på ved - men det kan ibland vara svårt att avgöra om det är mycket murkna rötter och vedrester i marken som här var ganska fuktig och gräsbevuxen
nån som kan bekräfta streckmusseronen?
serie 3
1 bild
vi hade en bild på skivorna oxå men den blev tydligen inte så bra att fotografen ville skicka mig den
skivorna var vitgula och ganska kraftiga lixom allt annat på denna svamp
är det en ätlig art ska jag försöka hitta den nästa år och provsmaka - den verkade aptitlig och rejält “matig”
dessutom betydligt större än alla såpmusseroner m.fl. oätliga varianter jag sett tidigare
tack Irene
jag tror det är en streckmusseron men det är första gången jag sett den i verkligheten så därför är jag frågvis…
bif. en sista bild på den gula där jag dämpat färgerna lite - mindre verklighetstrogen färgåtergivning men mycket bättre skärpa på skivorna blir det faktiskt
foto: Karin Österlund
tack för artbestämningen,
nu kan jag avsluta årets kompendium till svampkursen
- nja, jag tycker nog att den gula färgen var nog så intensiv i verkligheten, men genom att minska intensiteten i bilden blev det bättre skärpa och kanske därmed lättare att bestämma svampen
tack så mycket - det var den sista frågesvampen från i år - nu är det förmodligen bara vinterskivling som vankas i markerna - sitter just nu på kontoret och tittar ut över Örebro Central i snöyra
brrrrrrrrrrr
ska googla lite på fläckig bitterskivling så får vi se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.