0 374 visningar

10 svar

Lär mig aldrig...

Gula

8 nov 2010 kl. 17:55

... alla tickor :-(( Tycker den här ser bekant ut men kan inte komma på vad det är.
Växer högt uppe på en avsågad björkgren -  såpass högt att jag inte får nån bild av övre sidan! Kanske nån kan säga vad det är ändå?

Inte björkticka men ändå björkticka?

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2010 kl. 18:01

Jag är inte så bra på de här heller men en gissning på Eldticka   Phellinus alni får det ändå bli.

0

Skogsfrun i Obbola

8 nov 2010 kl. 18:06

Nej, slingerticka! Och så kanske det är raggskinn emellan?

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2010 kl. 20:38

Humm? Vet inte hur jag läste men jag är ju ordblind så ibland bär det av ut i——, jag läste avsågad äppelgren!? Jag tyckte eller tycker att den (tickan) ser “tjockare” ut än vad slingertickan brukar vara men “Skogsfrun” kan ju det här med tickor så hon har säkert rätt.

0

Gula

8 nov 2010 kl. 22:29

Jag tittade på bilder av slingerticka och tycker också min är lite tjockare… men som sagt, Skogsfrun kan ju det här! :-))
Tack båda två!

Brukar raggskinn växa tillsammans med slingerticka? (vet ju ingenting om raggskinnet heller)

0

Skogsfrun i Obbola

9 nov 2010 kl. 07:41

Gissa på bilder är aldrig lätt och jag har bevisligen fel många gånger… men att det inte är eldticka, det är jag helt säker på. Eldtickor har inte slingriga porer utan runda. Såvitt jag kan påminna mig i morgondimman har eldtickor heller aldrig någon ljus kant runt porytan. Eldtickor är också mer hovformade.

0

Hans-Åke

9 nov 2010 kl. 08:49

hej gula,raggskinnet går på björk och ek,slingerticka har jag sett på björk är det vanligaste men även på hassel jag har aldrig tfäffat på dom tillsammans.Vi träffades i Tivedstorp i Tiveden hälsa till totte

0

Tony S

9 nov 2010 kl. 11:21

Tror också på slingerticka.

0

Gula

9 nov 2010 kl. 14:51

Tack, tack allesammans! Om jag varit klok så hade jag dragit fram stora stegen från garaget igår, då hade jag fått en närmare bild på tickorna! Idag kan man inte ens tänka tanken -  blåser halv storm och snöar vertikalt!! Får vänta på mer passande väder.

Jasså det är du Hans-Åke! :-)) Fina svampar vi såg i Tiveden! Tack för infot om raggskinnet! Och jag ska hälsa Totte!! ;-))

0

hans-åke

9 nov 2010 kl. 14:52

hej tony jag har aldrig ifrågasatt att det inte är slingerticka.Men raggskinn som näms har jag inte sett tillsammans med slingerticka vad jag kan minnas.Ibland zontickor.

0

Tony S

9 nov 2010 kl. 16:48

Hej Hans-Åke. Mitt inlägg var endast ett stöd till Skogsfruns förslag, inget mer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone