man ska vara försiktig med såpass bleka trattskivling såvitt jag förstått finns det flera giftiga arter
gifttrattskivling givetvis, men jag har fått lära mig här på guiden att det finns fler, som exempelvis lövtrattskivlöing som är olämpliga att förtära
den pudrade trattskivlingen har en blommig fräsch doft medan “musserondoft” för mig mer drar åt “färsk gurka”
jag skulle inte rekommendera att äta några trattskivlingar eller andra svampar innan man är 100% på identifieringen
Det ser ut att vara flera hattar från en grenad fot.
Har du kollat in den pudrade trattskivlingen som Irene föreslår?
http://svampguiden.com/art/visa/Clitocybe_nebularis
Har aldrig sett den växa så men det kan ju vara möjligt att det ändå är ett mindre exemplar av en sån, men jag vill minnas att den typiska doften stannar kvar även hos äldre lite övermogna exemplar så den borde inte dofta som nån annan svamp…
Men även om det nu är den pudrade så ska du nog vara försiktig med den, det finns tydligen folk som fått besvär med magen av den.
Om du prövar att tillaga den så ska doften framträda tydligt då oxå.
Men har du haft den liggandes sen i måndags så kanske den passerat bästföredatum nu?
...och är det inte den pudrade så ska du inte svälja något av den vid ev. provsmakning då det som sagt finns en del giftiga bleka trattskivlingar.
de bilderna hyser jag ingen tvekan om att de visar pudrad trattskivling, men jag är inte lika säker på de första
om både utseendet, storleken och doften är tveksam vill jag inte rekommendera någon att äta den som pudrad trattskivling utifall den nu inte skulle va den…
Den har mycket riktigt likheter med den pudrade trattskivlingen (av vad jag sett på bild), men jag är ändå inte riktigt säker.
Jag har satt svamparna på bilden i en plastpåse och in i frysen. Kan aromer och så hålla sig ett tag om jag har den i frysen och sedan tinar upp, utifall att jag skulle stöta på en svampkunnig?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.