0 605 visningar

13 svar

Ser god ut, men vilken är det?

Christoffer

8 nov 2010 kl. 22:24

Dessa hittade jag intill en gran.
De luktade gott, typ musseronaktigt (hur det nu är), men är denna ätlig?

0

Christoffer

8 nov 2010 kl. 22:25

Lite fler bilder på dem…

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2010 kl. 08:01

För mig är det droppfläckig trattskivling, ätlig och god men ska inte rekommenderas för hederligt folk…

0

Irene A

9 nov 2010 kl. 09:24

Jag tycker att det ser ut som pudrad trattskivling, Clitocybe(Lepista) nebularis.

0

Bo E

9 nov 2010 kl. 11:38

man ska vara försiktig med såpass bleka trattskivling såvitt jag förstått finns det flera giftiga arter

gifttrattskivling givetvis, men jag har fått lära mig här på guiden att det finns fler, som exempelvis lövtrattskivlöing som är olämpliga att förtära

den pudrade trattskivlingen har en blommig fräsch doft medan “musserondoft” för mig mer drar åt “färsk gurka”

jag skulle inte rekommendera att äta några trattskivlingar eller andra svampar innan man är 100% på identifieringen

0

Christoffer

9 nov 2010 kl. 17:48

Nu luktade jag på dem igen, och lukten drar åt champinjonhållet. Känner ingen blommig, fräsch doft.

0

Bo E

10 nov 2010 kl. 12:16

Det ser ut att vara flera hattar från en grenad fot.

Har du kollat in den pudrade trattskivlingen som Irene föreslår?
http://svampguiden.com/art/visa/Clitocybe_nebularis

Har aldrig sett den växa så men det kan ju vara möjligt att det ändå är ett mindre exemplar av en sån, men jag vill minnas att den typiska doften stannar kvar även hos äldre lite övermogna exemplar så den borde inte dofta som nån annan svamp…

Men även om det nu är den pudrade så ska du nog vara försiktig med den, det finns tydligen folk som fått besvär med magen av den.
Om du prövar att tillaga den så ska doften framträda tydligt då oxå.
Men har du haft den liggandes sen i måndags så kanske den passerat bästföredatum nu?
...och är det inte den pudrade så ska du inte svälja något av den vid ev. provsmakning då det som sagt finns en del giftiga bleka trattskivlingar.

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2010 kl. 18:00

Jag har vid några tillfällen hittat ex där flera har varit ihopväxta. Hittar bara en bild just nu där två är ihopväxta.

0

JAS - pudrad tratt

Bo E

11 nov 2010 kl. 12:12

de bilderna hyser jag ingen tvekan om att de visar pudrad trattskivling, men jag är inte lika säker på de första

om både utseendet, storleken och doften är tveksam vill jag inte rekommendera någon att äta den som pudrad trattskivling utifall den nu inte skulle va den…

0

JAS - pudrad tratt

Christoffer

11 nov 2010 kl. 21:22

Den har mycket riktigt likheter med den pudrade trattskivlingen (av vad jag sett på bild), men jag är ändå inte riktigt säker.

Jag har satt svamparna på bilden i en plastpåse och in i frysen. Kan aromer och så hålla sig ett tag om jag har den i frysen och sedan tinar upp, utifall att jag skulle stöta på en svampkunnig?

0

JAS - pudrad tratt

Jan A, Uppsala

11 nov 2010 kl. 21:41

För mig ser det fortfarande ut att vara Lepista gilva, droppfläckig trattskivling, kanske något köldskadad.

0

JAS - pudrad tratt

Irene A

11 nov 2010 kl. 22:09

Men Jan, droppfläckig trattskivling är ju inte grå, den är gul!

Lepista gilva

0

Jan A.

"JAS" Helsingborg

11 nov 2010 kl. 22:50

Nej Jan Dessa har jag plockat och ätet i några år nu, växer på samma plats uppe på åsen och det är pudrad trattskivling, helt säkert.

0

Jan A, Uppsala

12 nov 2010 kl. 07:29

Färgen bekymrar mig inte speciellt mycket på skumma bilder, storlek, form och proportion är viktigare. L. flaccida/gilva-gänget uppvisar många färgvarianter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone