Sett att många skriver om GPS så då vill jag passa på att fråga om någon vet ifall det finns en där man kan pricka in sina svampställen. Har ett fruktansvärt dåligt orienteringsminne så jag har svårt att hitta tillbaka nästa gång jag ska ut å plocka.. :) Någon mer som har det?
Klart att det finns GPS er som du kan lägga in dina svampställen på! Gå in på
http://www.garmin.se
titta på outdoor o t.ex 60c. Dom flesta bärbara Gps går att lägga in waypoint på. Lycka till!
Jag har för mig att det finns nyare system som har bättre täckning i tex. skog och innomhus.
Förmodligen är de väl dyrare, men fungerar de bättre än de gamla är det värt pengarna.
Kan tänka mig att nogrannheten är bättre på dessa enheter.
Så det kan finnas orsaker till att en del modeller är billigare.
Fråga i en vildmarksbutik eller liknande.
De har nog bättre kunskaper än SIBA & Onoff och liknande.
Jag tror Teracom andvänder GPSmap 60CSx.
Jag tycker den verkar väldigt bra, men vet inte om det är med det nya systemet.
Dyr är den i alla fall.
Jag har en Garmin geko 201, mycket enkel att hantera.
Men jag brukar inte pricka in svampställena (om det inte gäller speciella arter som ska rapporteras), utan använder den mest för att markera var jag ställde bilen när jag ger mig ut i okända eller svårorienterade marker :-)
Väl ute i skogen kan den tappa kontakten med satelliterna, men det är inget problem att hitta riktningen igen om man tar sig upp på en höjd eller söker upp en glänta.
Jag vet inte om det bara är den, eller om det gäller alla, men den slukar batterier, så man måste ha med sig extra sådana för att kunna byta när skärmen slocknar.
Gå in på http://www.aftonbladet.se och logga in er på Plus-avdelningen, där ligger nu testresultat av nya Mio C710.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.