Hej,
Jag har samlet stolt fjällskivling i utkanten af en skog ved en meget trafikeret veg. Jag undre om svampene er forurenede af bilernes gassar? Hur langt fra vegen kan jeg samle? Findes nogen videnskabelig udredning af tungmetaller och andet gift i svampar när vägen?
Tak for hjälpen
Du kan nog ta lätt på tungmetallerna. En del info finns i den här tråden http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=180901&fnr=1&sok=tungmetall&Start=0&Offset=50&4
förr sa man 50 meter från trafikerad väg som tumregel
numera är visst meningarna delade om huruvida ev. tungmetaller i svamp lagras i kroppen eller går rakt igenom
många säger att det är farligare att bo i storsäder än att käka svamp då och då
sen tror jag att champinjoner är de som lättast tar till sig metaller
‘har inte hört nåt om fjällskivling
själv har jag lättat lite på “regelverket” och i år ätit champinjoner från centralstadsmiljö som jag npg skulle ha ratat för nåt år sedan - men det rör sig om typ tre måltider per svampsäsong
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.