0 387 visningar

9 svar

Bedarrat

Jan A, Uppsala

10 nov 2010 kl. 08:12

har ovädret här. Andra, som är lite uppåt, avnjuter det kanske i vårt ställe. 20-25 cm mycket blöt snö återstår, +1, duggregn – 98% luftfuktighet. Småstormandet har snedfördelat snön, men jag har mätt efter bästa förstånd.
Troligen ingen matsvamp idag, även om jag har fina ställen med Lepista gilva; hunden får bli gatflicka! Vi åt färsk, nyplockad svamp i går - nästa vecka blir varm och skön!
Biltrafiken var lite trög i natt, men nu är vattenplaningsrisken den enda på stora vägen.  Vattnet kommer inte undan. Dikena rätt så upptagna här och där .  Småvägarna får nog vara idag.  Ingen morgontidning – men datorn finns ju!
Hur har ni det?

0

Lena M

10 nov 2010 kl. 08:30

Ja de är bara att gilla läget, fast egentligen gör jag inte det.
Jag har inte mätt snödjupet ( kanske 15 - 20 cm ), mera faller över Gästrikland och enligt nyheterna så har ett 15-tal avåkningar skett i länet.
I går kunde man som sagt plocka svamp eller åtminstone titta på dem, i dag får man roa sig med annat.

Snö

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2010 kl. 08:32

Hej Jan! Tänkte på dig igår jag har ju varit rätt mycket i dina trakter och vet att Norr om Uppsala, Tierpstrakten alltid är svårt utsatt för oväder åtminstone såhär på höstkanten. Här nere så har vi sluppit snö och tempen har legat på plussidan de senaste dygnen även om vi hade - 5g söndags morse. I morgon blir det en tur till Söderåsen, myxen trivs i denna väderlek så jag hoppas på en del. Just nu + 3g och helmulet.

0

Tina Nordberg

10 nov 2010 kl. 08:36

God morgon vinterfolk!
Det var ett riktigt hundväder i går, kvar finns 15-20 cm snö, riktigt drivigt.Ca 1°+ och i det närmaste vindstilla.
Det blir inget svampsök här heller under dagen.Det kommer en o annan flinga nu med.Vlandsvägen förbi är dagen till ära plogad.

Kryper nog in i verksta´n och river klädseln av ett par gamla Buicksäten.Har ganska mycket jobb nu, passar ju bra när man inte ser något i skogen.
Glöm inte att hålla fågelbordet laddat.

0

Bo E

10 nov 2010 kl. 12:04

Här i Örebro är det ca 2+ och det snöar inte längre.
Snödrivor överallt och väldigt halkigt, i centrala stan börjar det omvandlas till slask - vilket är värsta formen av snö för en fotgängare som jag.
Ett rejält ösregn skulle behövas för att få bort eländet, det är mulet så ingen avsmältning verkar kunna ske på annat sätt.

0

Helt vitt!

Elisabeth Jansson

10 nov 2010 kl. 14:22

Här är landskapet helt vitt cirka 1½ dm med snö som har gått över till att bli blötsnö!
Nu är det vidstilla mot tidigare då det blåst storm och kylan gått in i huset.

0

Jan A, Uppsala

11 nov 2010 kl. 16:49

Jodå JAS, men det kan snöa också här Uppsala VNV 13 km, ”långt” söder om Tierp.
Stilla flyter vår vackra å – men den är lite under isen!
Bilderna från gårdagens hundgång. Först nedströms, sen uppströms bron.
Idag bara grym snöskottning…

0

"JAS" Helsingborg

11 nov 2010 kl. 23:00

Kom hem från skogen för några timmar sedan, efter 5 timmar var jag lite mör och just när jag satte mig i bilden slog ovädret till. Ingen snö men styv kuling och ösregn,+ 4g inget kul det heller.
Men det blev en del intressanta fynd, kommer en rese rapport i morgon kanske.

0

Jan A, Uppsala

12 nov 2010 kl. 07:53

Du är snabb du, JAS! Jag har hela otroliga oktober från och med 101010 oredovisad - och en del från november. Hinner inte. Hårt liv att vara pensionär. Hoppas på “skottfri” vinter!

0

Tina Nordberg

12 nov 2010 kl. 09:06

Snön har legat kvar tills i natt, då det slog om till varmgrader.Nu regnar det och snötäcket ger vika.
Det vaar länge sedan vi haft så mycket snö i november.
Tur att jag skottade gårdsplan och garageuppfarten åt grannen i onsdags, nu hade jag gått misste om det ;)Minnet sitter i armarna och ryggslutet.
Samma önskan som Jan om en “skottfri"vinter.
God fredag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone