Till er som liksom undertecknad har ett stort intresse för dom för naturen så viktiga tickorna. Visa gärna upp era favoriter i denna tråd. Kanske vi kan få tex Tick Tack att få ett nytt intresse som sträcker sig hela året. Många av tickorna växer ju ovanför snön.
Jag har lagt upp nästan alla mina fynd av tickor på min hemsida och det är inte lätt att välja den som man gillar mest men här kommer 3 arter i alla fall.
1. Knölticka. Antrodia serialis Söseråsen Skäralid 2010-10-26
2.Fnöskticka Fomes fomentarius Kopparhatten 2009-11-10
3.Sydlig sotticka, Ischnoderma resinosum Söderåsen 2010-10-06
Orkar ni med mig? Vill veta mera!!! Hittade en pdf som jag ska läsa när jag får mera tid (http://www.cbm.slu.se/seminarier/skogsworkshop2009/Generell_hansyn&naturvardesindikatorer.pdf) men annars hittade jag inte så mkt om naturvärdesindikatorer. Det känns som om jag kanske gjorde ett misstag när jag hoppade mina biologistudier för tjugo år sen, intresset ligger nog och pyr där inne nånstans fortfarande.
Vad ska jag titta efter? Blir ni glada för bilder på alla tickor jag hittar när jag är ute och går i skogen eller är det bara vissa särskilda som är intressanta? Bor i Sörmland. Jag lägger ju alltid märke till tickor på mina promenader, men eftersom jag inte vet nåt om dom så blir det ju inte mer än att man beundrar dom en liten stund innan man går vidare. Är det inte synd att plocka dom? Dom är ju fina där dom är i naturen, menar jag.
Eichinodontium tinctorium, kallas indian paint fungus,köttet på denna svamp är rött,och färgar lätt av sig på ett finger om man tar i det,vid barnbesök på museet brukade jag ljuga för dem å säga att indianer föds vita ,men att deras mammor doppar dem i en soppa av denna färg för att de skall få rätt färg,sedan tar jag lite rött på fingret och målar krigsmålning i ansiktet på dem,det verkade uppskattat.
tickan är hård och hovformad,och istället för porlager har den,hårda,grova taggar
Hej Klas! Det är bara att vara beredd nästa säsong så ringer jag dig när den är på “g”, den har varit på samma lokaler 2år i rad så den kommer nog tillbaka nästa år oxå. Vi kan ju kolla in lite fler saker om du kommer, övernattning inga problem:)
Jag sorterade lite bilder i förrgår och slängde en del som jag inte hade fått namn på:( Nu ser jag att jag med stor sannolikhet har slängt bilderna på just “tungticka”:((
Tack gunhild i Kåddis, den kom i exakt tid, det är 57år idag sedan man tittade ut:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.