0 461 visningar

17 svar

Ni menar nog väl

Hasse

10 nov 2010 kl. 10:30

Varför envisas icke blåstjärnor med att svara med gissningar när någon behöver få en svamp artbestämd?
Lämna detta åt experterna istället för att riskera att den undrande tror på er och kanske konsumerar en oätlig eller giftig svamp.

0

anithau

10 nov 2010 kl. 11:31

Lägg av Hasse!
Har du tänkt att blåstjärnorna ska slita ihjäl sig?

Inte undra på att världen ser ut som den gör.

Jag säger ofta “förslag” trots att jag är säker.

0

Frida T

10 nov 2010 kl. 11:41

Vare sig man är stjärna eller ej så kan man inte till 100% säkerhet säga att det är den svampen eller den. Utan bara mer eller mindre kvalificerade gissningar efter som det enda som finns att tillgå är en bild eller två... Det yttersta ansvaret ligger väl ändå på den som har svampen på  riktigt?

0

Skogsfrun i Obbola

10 nov 2010 kl. 12:45

Jag kan väl aldrig tänka mig att Gula kommer att äta upp den där slingertickan som vi diskuterade i en annan tråd, bara för att det inte var en eldticka!

0

Tina Nordberg

10 nov 2010 kl. 12:58

Stjärnornas uppgift är inte att artbestämma åt någon, utan ge förslag.
“Gissningar” från icke stjärnor är väl åxå förslag.
Som sagt ingen kan vara säker på en art utifrån en bild eller beskrivning.

0

Högberg

10 nov 2010 kl. 13:09

Finns det folk som äter svampar de inte har en aning om bara för att någon på ett internetforum sagt att det är OK!! Jag gör det då inte, däremot är ju diskussionen intressant för att lära sig nya arter och där är ju felgissningarna också nog så intressanta då det öppnar ögonen för vilka svampar som man rimligen kan förväxla med. Gissa på säger jag, men ät bara dem du med säkerhet själv kan artbestämma.

0

Jaaaaaaaaa

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAh

10 nov 2010 kl. 14:44

Låt experterna ta över. Experterna vet alltid bäst. Experterna har aldrig varit annat än experter. Experter har aldrig fel.
Vad det vände sig i magen när jag såg detta inslag. Om en s k blåstjärna skriver att en svamp är ätligt skulle jag aldrig lita på detta. Jag skulle också via andra kanaler inhämta mer information. Först då kanske jag vågar testa. Jag hoppas ni som inte är en s k blåstjärna fortsätter kommer med tips och gissningar. Det går inte ens skriva det jag tänker angående detta inslag. Du Hasse låter väl Storebror styra ditt liv. Storebror vet också bäst och för ditt eget bästa.

0

Jaaaaaaaaa

Bo E

10 nov 2010 kl. 14:54

vi är många seriösa svampvänner här på forumet utan stjärneglans men med någorlunda folkvett

jag tror att sign. kanske retat sig på nån oseriös tillfällig besserwisser som lagt in nån dum kommentar för tyvärr dyker det ju då och då upp såna troll på forumet som bara vill provocera

strunta i dem och gläd er åt detta forums förträfflighet och alla kloka o trevliga inlägg med eller utan stjärna

0

Jösses!???

"JAS" Helsingborg

10 nov 2010 kl. 15:53

Jag älskar ordet “jösses” det kan beskriva så mycket utan att vara hårt, förnedrande eller fördummande. Jag har varit flitig besökare här på forumet (jösses) i 2 år nu!!?? och tack vare alla “gissningar” har jag lärt mig, om jag själv får säga det otroligt mycket, jag hade behövt gå många och långa kurser för att lära mig motsvarande någon annan stans. Men det kanske har att göra med att jag alltid har uppfattat gissningar just som gissningar och så klart kvalificerade förslag och därefter själv letat vidare och undersökt och så småningom kommit fram till vad det har eller inte har varit, mycket har så klart aldrig blivit fastställt så det har fått gå i slaskkorgen. Ja mer behöver väl inte sägas egentligen, jo kanske det där med “bondförnuft” men det är ju en rätt urvattnad klyscha;)

0

buffy

10 nov 2010 kl. 15:57

Om konstruktöreen av den här sidan hade menat att Svampguiden skulle ha en expertpanel och inte vara ett diskussionsforum, så hade han väl inte gjort det möjligt för andra än stjärnorna att svara på inlägg?

F ö, som alla andra också skriver, allt här är bara förslag. Ingen, allra minst stjärnorna, skulle rekommendera ngn att äta svamp som blivit bestämd bildledes.

0

Jösses, JAS!

Bo E

10 nov 2010 kl. 16:13

jo bondförnuft är ungefär lika klyschigt som folkvett

ha ha

0

hehe

Mickeleh

10 nov 2010 kl. 16:42

Svampågren på många håll, rena missbrukarabstinesen, håller sporerna på att lämna kroppen:-) Rena vilda western på forumet just nu, gud nåde om fel sak sägs,då kommer pöbeln!!!
LLLLLOOOOOLLLLL
Tack för i år….folk

0

Hasse

10 nov 2010 kl. 18:25

Såså gott folk.Jag hade lite tråkigt i förmiddags och ville se om jag kunde få igång en debatt.
T.o.m. jag inser att blåstjärnorna skulle bli överlupna.
Givetvis har ni rätt allihop.
Bli nu inte sura för mitt tilltag.

0

hehe

Lill, Skellefteå

10 nov 2010 kl. 18:25

Tycker den här tråden var ganska bra. Få höra allas olika åsikter utan att någon kommer med personangrepp. Helt perfekt!
Jag tycker det är jättekul att gissa. Man blir lika glad varje gång man har gissat rätt.
Om alla läser “forumreglerna” Så är det väl inga problem:

“Signaturer med asterisk indikerar att personen är verifierat svampkunnig. OBS! Artbestämning efter bilder är ofta omöjligt utan en närmare undersökning, även om bedömningen är gjord av en verifierat svampkunnig person. Ät aldrig en svamp som du inte med 100% säkerhet vet är en matsvamp! SvampGuiden tar inget ansvar om du skulle råka ut för en svampförgiftning p.g.a. felaktigt förekommande uppgifter.”

0

maria,söder

11 nov 2010 kl. 03:41

Back to basic, Hasse…

Hur man skiljer på giftsvamp och ätlig,... Ja, en blå  är expert men en svamp är en svamp och inte alltid lik sin “syster”
Kanske du Hasse, lämnar åt bokförlagens bedrövliga färgåtergivning att vidimera vad som ätligt är..? Hellre kollar jag här bland entusiaster på G med sikten mot orna eller med svar från na

0

maria söder

Hasse

11 nov 2010 kl. 10:46

Suck,läs mitt förra inlägg

0

Hasse,

Jan A, Uppsala

11 nov 2010 kl. 10:50

jag betvivlar att någon tror på din förklaring…

0

Jan

Hasse

11 nov 2010 kl. 11:24

Nää betvivlar DU mig?
Attans nu kommer jag att ligga sömnlös.
Än en gång har Jan A slagit till mot tvivelaktiga inlägg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone