Jag tycker mest jag har sett dom här musslingarna (grön- och brosk-) på död ved, men om dom växer på ett levande träd så kan du vara säker på att dom inte bara “bor” där. Dom utnyttjar näring i trädet (parasiter) och bidrar till att trädet så småningom försvagas och dör. Men medan det är svagt kan det komma andra parasiter i successionen.
Tyvärr så är det väl väldigt tveksamt om en buske, träd eller vad det än må vara som blir angripet av svamp överlever, det väl bara en tidsfråga innan värdorganismen är död. Har ett stort gullregn som honungsskivlingen slog till mot för 3 höstar sedan och det tynar sakta men säkert bort, förövrigt är hela området där jag bor härjat av just honungsskivlingen mängder med fruktträd dör i området:(
Här på vår tomt härjar grönmusslingarna på lönnarna. Första lönnen rasade med dunder o brak en natt.Tur var att bara en gren tog i verksta´n.Det kostade “bara” ett fönster och en hanfull takpannor.
Den var rötad i roten och gick av ca 40-50 cm ner i marken.
Inget ont som…....nu växer en hel del spännande svampar i roten och hålet nere i marken. Grannarna undrar när vi ska forsla bort den avsågade lösa stubben. Hi Hi.Det blir inget av med det.De förstår inte det här.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.