0 574 visningar

11 svar

Dödar denna svamp växten?

Salasias

12 nov 2010 kl. 09:34

På mitt blåregn kommer denna svamp varje senhöst. Går det att säga vad det är, och kommer svampen att döda blåregnet?

0

Tina Nordberg

12 nov 2010 kl. 10:02

Ser ut som grönmussling. Bra är det inte med svamp på trädgårdsväxter.
Dukan läsa lite här:http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=799896&forum_id=13&offset=26183&view=

0

klas jaederfeldt

12 nov 2010 kl. 11:41

det kan vara en broskmussling oxå

0

Tina Nordberg

12 nov 2010 kl. 11:51

Du har nog rätt i Klas.

0

Salasias

12 nov 2010 kl. 19:58

Jo, men, tack, det var min fråga i den där tråden på Allt om Trädgård också, men jag får aldrig några besked om svampen dödar eller bara “stilla bor” där…
(Kenneth på Söder)

0

Karl S

15 nov 2010 kl. 22:43

Jag tycker mest jag har sett dom här musslingarna (grön- och brosk-) på död ved, men om dom växer på ett levande träd så kan du vara säker på att dom inte bara “bor” där. Dom utnyttjar näring i trädet (parasiter) och bidrar till att trädet så småningom försvagas och dör. Men medan det är svagt kan det komma andra parasiter i successionen.

0

Salasias

16 nov 2010 kl. 21:52

Tack för det dystra beskdet.
Växten som då tydligen är döende är mitt blåregn… Synd på rara ärtor va?

0

Jan A, Uppsala

16 nov 2010 kl. 22:02

Alla är vi döende, Kenneth, men tar olika lång tid på oss…
Har du några levande Fuchsior kvar?

0

Salasias

17 nov 2010 kl. 08:29

Ha ha ha… Jadå, fuchsiorna har inte fått svamp..

0

Tina Nordberg

17 nov 2010 kl. 08:46

Uj uj, vilken imponerande buske, hoppas verkligen den klarar sig.

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2010 kl. 08:39

Tyvärr så är det väl väldigt tveksamt om en buske, träd eller vad det än må vara som blir angripet av svamp överlever, det väl bara en tidsfråga innan värdorganismen är död. Har ett stort gullregn som honungsskivlingen slog till mot för 3 höstar sedan och det tynar sakta men säkert bort, förövrigt är hela området där jag bor härjat av just honungsskivlingen mängder med fruktträd dör i området:(

0

Tina Nordberg

19 nov 2010 kl. 09:09

Här på vår tomt härjar grönmusslingarna på lönnarna. Första lönnen rasade med dunder o brak en natt.Tur var att bara en gren tog i verksta´n.Det kostade “bara” ett fönster och en hanfull takpannor.
Den var rötad i roten och gick av ca 40-50 cm ner i marken.
Inget ont som…....nu växer en hel del spännande svampar i roten och hålet nere i marken. Grannarna undrar när vi ska forsla bort den avsågade lösa stubben. Hi Hi.Det blir inget av med det.De förstår inte det här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone