0 382 visningar

8 svar

Inte svamp - grönsaker!

Bo E

13 nov 2010 kl. 15:23

det finns tydligen inga gränser för tokerier hos myndigheter

detta är inte Grönköping eller Mosebacke Monarki - det är Europa i 2000-talet

makalöst fåningt - och samtidigt skrämmande tycker jag

http://www.facebook.com/event.php?eid=110269035706845

0

Gula

13 nov 2010 kl. 15:38

Och för oss som inte är med i FB ???

0

Info - Gula!

Bo E

13 nov 2010 kl. 16:33

det finns andra källor oxå

http://www.riksdagen.se%2Fwebbnav%2Findex.aspx%3Fnid%3D63%26dtyp%3Di%26rm%3D2010%252F11%26nr%3D51%26dok_id%3DGY1051&h=150cd

Det handlar om grönsakssorter som inte finns beskrivna i myndigheternas register. Därför att de har ett otydligt ursprung eller inte är tillräckligt lönsamma.
Sorter som passar i ekologiska husbehovsträdgårdar. Vackra, goda, härdiga, unika…
Jordbruksverket har föreslagit de ska förbjudas från 1/1 2011.

Detta är en kampanj för att försvara det fria fröet!
...Vidarebefordra till fler, och skicka protester till Jordbruksverket.

“Varken Jordbruksverket, EU eller någon annan instans har rätt att förbjuda någon växt, djur, människoras eller sort.”
(bloggkommentar)
“Det finns krav på att en sort ska vara särskiljbar från andra.” (ur pressmeddelande från Jordbruksverket)

Några ord om bakgrunden:

Merparten av utsädeshandeln i världen styrs ett fåtal företag. Störst är Monsanto, BASF, Beyer och andra multinationella företag som även säljer jordbruksgifter och utvecklar växter som ska tåla - och kräva - mer gift. De vill kontrollera världens livsmedelsproduktion, vilket är det mest effektiva maktmedel som idag står till buds. Alla måste ju ha mat - till varje pris!
I fattiga länder är de här företagens metoder uppenbart brutala, i väst mer förfinade.
Här är det legitimt att bekämpa “pirater” som odlar vidare på växter som företagen anser sig äga. EU har ett regelverk för kulturväxter med dyr registrering och kontroll som hindrar pirater och andra uppstickare på marknaden. Frösorter utanför registret får inte säljas, inte ens skänkas bort.
Antalet sorter minskar drastiskt. Mormorsmors ärter är utdöda. I bästa fall växer en inavlad planta i någon museiträdgård. Eller så har ärtan blivit registrerad av ett företag som vill undanhålla andra att odla den.
“Växter utan större kommersiellt värde ska utrotas.”

Men… alternativrörelsen har fått in en liten fot. Om tex. en viss morot inte tar mer marknadsandelar än 0.3% och bara säljs i småpåsar, kan den kallas “amatörsort” och få mildare behandling.
Det är hur den behandlingen ska gå till i Sverige som Jordbruksverket hade i uppgift att utreda.
Ska det bli möjligt, eller omöjligt, för självständiga alternativ i liten skala? Som handlar om att hålla vid liv och utveckla vidare det som odlats i generationer…

Efter några dagars intensiv kampanj känns det klart att vi faktiskt kan vinna det här! Jordbruksverket har backat från avgifter som annars skulle slagit ut över 300 frösorter i ett svep. De var i regel större än värdet av hela försäljningen!
Men förbudshotet kvarstår. Kriterierna för godkännande är så pass snäva att många av våra kära grönsaker får gå under jorden.
Därför har jag skrivit ett nytt snällt brev:

Kära Jordbruksverk…
Jag känner oro inför att kravet på registrering leder till att fröer försvinner från marknaden.
Dessa små artiklar har svårt att bära en ökad administration. Många sorter uppfyller inte standardiserade kriterier.
Kanske det finns varianter som anpassats till skiftande förhållanden, men knappt går att se skillnad på - som borlottobönor.
Kanske sorten finns registrerad i ett land utanför EU, tål nordiskt klimat bättre men är sällan efterfrågad i Europa - som tomater från Kanada.
Kanske plantorna skiftar från en till annan men den är godast i sitt slag - som den ryska äppelpumpan.
Alla dessa sorter ger bidrag till mångfalden, biologiskt, kulturellt och kulinariskt.
Förbjud dem inte!
De behövs, i synnerhet i ett klimat som sätter tuffa gränser för vad som kan odlas.
Småskalig fröhandel är ett fungerande sätt att bevara dem för eftervärlden, i en tillräcklig population för att bära varierande anlag och anpassa sig till klimat och plats.
De hotar varken hälsa eller miljö. De utgör en naturlig genbank av växter härdiga i svenska förhållanden, och har unika egenskaper vad gäller motståndskraft, utseende och smak.
Detta är en vädjan att ni gör ert bästa för att tillämpa EU:s direktiv på ett sätt som inte missgynnar utbudet av växter.
Det går. Det har man tex. gjort i Österrike.
Vi är många odlare som vill fortsätta njuta av dessa rariteter i våra trädgårdar,

Sivert Stiernebro

Jag vill uppmuntra fler att göra detsamma, ta min text eller gör egen, skicka till “jordbruksverket@jordbruksverket.se”.
“Dnr 22-9337/10” ska det stå med i ämnesraden.
Remisstiden gick ut 10/11, men inte protesttiden!
25/11 ska frågan diskuteras i riksdagen.

P1-morgon intervjuar fröhandlare Rune Brandt och Jordbruksverket, sänt 12/11

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4174808

men facebookgruppen skickar protester så det kan vara bra att gå med om man är intresserad av detta

0

Info - Gula!

Bo E

13 nov 2010 kl. 16:35

oj

det blev långt
ursäkta menade bara att skicka länkarna
men men…

0

Tack Bo!

Gula

13 nov 2010 kl. 22:03

Nu fick jag så jag teg! ;-))
Jag har läst om det på annat håll och det är ingenting annat än skandal!!!
Tack för besväret Bo!

0

Tack Bo!

Bo E

15 nov 2010 kl. 12:47

inte mycket besvär

fick en liten lektion oxå ha ha svårt att veta vad man klipper o klistrar o hur det funkar mellan fäjsboken o andra forum

kan skandalen undvikas så är det väl värt besvär…

0

Räddda vad som räddas kan

"JAS" Helsingborg

15 nov 2010 kl. 22:48

Har jag som slogan på min hemsida, inte helt utan orsak!
Har ni skickat en kopia eller ett eget brev? Jag har det.
Tack Bo för att du ringde i alarmklockan:)

0

Bo E

16 nov 2010 kl. 12:26

Man kan kopiera eller skriva eget - eller modifiera det kopierade så att man förstår innehållet och kan stå för det.

0

Irene A

15 dec 2010 kl. 13:11

http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/froforetagochtradgardsorganisationerkomtillinformationsmoteomkoksvaxtdirektivet.5.3229365112c8a099bd980003556.html

Om viljan finns, kan jordbruksverket naturligtvis följa EU-direktivet att kräva registrering av alla frösorter - men hålla avgiften låg för den registreringen. Då har vi chans att behålla mångfalden och de företag som satsar på den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone