0 3045 visningar

24 svar

Livsfarlig svamp

Håkan Bråkan

14 nov 2010 kl. 10:09

Inte ofta man blir rädd för svampar (om man inte har ätit något giftigt det vill säga). Men denna svamp gav mig dåliga vibbar känns ondeskefull på något vis. Dessa stod iallafall på en stor gräsmatta mellan V.Stadsskogen och Norbyvägen i Uppsala 070922

Artbestämningshjälp av skivling

0

Håkan Bråkan

14 nov 2010 kl. 10:17

Den andra bilden var visst lite för stor. vet inte om den säger så mycket men storleken var ca. 15cm tvärsöver hatten. och den rätta stavningen på adjektivet skall väl vara ondskefull.

Artbestämningshjälp av skivling

0

Hans v E

14 nov 2010 kl. 10:21

Det ser ut som ett gammalt exemplar av stor kragskivling. Dina farhågor är befogade.
Det finns ett rykte att den dödat getter i Kina, men knappast människor nånstans. Bör ändå absolut inte ätas.

0

Irene A

15 nov 2010 kl. 09:31

Någon sorts champinjon är det väl ändå? Fast alla är ju inte ätliga, och definitivt inte i det där stadiet.

0

Bo E

15 nov 2010 kl. 11:27

gissar nån i snöbollsfamiljen övermogen

kan funka att koka soya på

men då bör man som sagt veta säkert vad det är

har aldrig sett kragskivling i det stadiet om det nu är såna - men jag har sett väldigt övermogna kragskivlingar som def. inte liknade champinjoner - de var kraftigt brunfärgade och väldigt vätskerika men hade kvar sin arom och i mitt tycke goda smak

jag äter unga fina kragskivlingar ibland - vad är faran med dem?
vet ni mer om “getter i Kina” - låter långsökt????

0

Jan A, Uppsala

15 nov 2010 kl. 11:46

Stor kragskivling växer i allmänhet på död/murken granved och stubbar, och anses av mig och åtskilliga andra vara en riktigt god matsvamp.

I närheten av dina fynd, Håkan Bråkan, har som jag redan sagt i en annan av dins champinjontrådar, hittats en ljus form av brunfjällig ch., bestämd av bl.a. Tony Foucard.

0

buffy

15 nov 2010 kl. 12:08

Med såna svarta skivor ser vita svampar harmlösa ut, tycker jag, vita skivor är mycket läskigare.

Man kan torka gamla champinjoner och mala till svampmjöl och ha som krydda, fast detta ex ser kanske lite väl övermoget ut.

0

Håkan Bråkan

15 nov 2010 kl. 12:20

Detta är otroligt intressant att mina små ärenden kan leva och bli en mindre debatt bland de lärde “absolut ingen ironi i detta”. Mitt ursprung är från kärlväxterna och har en del erfarenhet av artbestämningshjälp ofta trögjobbat. Här är det mer glöd tack!
Har kollat lite och fastnar på en sida med Vit kungschampinjon
http://picasaweb.google.com/lh/photo/uqqEkee7T1SBsURM0zjjLQ
Färgen både över och under stämmer ju bra. Hur är denna sidas bestämning säker isåfall enligt er. På mina bilder syns inga kragar kan dessa vara borta tro.

0

Läckra champinjoner

Bo E

15 nov 2010 kl. 12:34

en gemensam nämnare för de läckra snöbolls- och kungschampinjonerna är en utpräglad kryddig doft av brödkryddor / mandelarom

den bör inte kunna förväxlas med någon kragskivling som har en utpräglad arom och smak som jag inte dristar mig att jämföra med något annat än just kragskivling !!!(???)

0

Hans v E

15 nov 2010 kl. 15:34

Vilken art av kragskivlingar menar Du att Du äter, Bo?

Nils Suber sa det där om getter hösten 1977, men jag är osäker om det var Kina eller något annat östasiatiskt land. Han skriver i alla fall i “I svampskogen” att stor kragskivling är oätlig.

0

Stor kragskivling

Bo E

15 nov 2010 kl. 16:03

denna
stor kragskivling
jag tycker unga ex. påminner mycket om odlade champinjoner i matvärde, funkar i gryträtter etc.

ingen av de blågröna har jag hört att nån ätit

kanske ser de för giftiga ut, eller så är de osmakliga?!

foto: Bo E-son

0

Högberg

16 nov 2010 kl. 16:00

(Kan inte låta bli)
Har varit en del i Kina. När man talat med kineser är det väldigt intressant hur regimen kunnat hemlighålla vissa saker. Många kineser vet t.ex. inget om massakern på himmelska fridens torg. Övergrepp mot vissa folkgrupper kommer å andra sidan inte västvärden till känna. MEN getter har dödats av kragskivling i Kina!!! Var CNN först på plats? Hi hi. :-)

0

Blågrön kragskivlingar Stropharia cyanea

"JAS" Helsingborg

17 nov 2010 kl. 07:30

äts av Puggehattens svampvänner från Bornholm med god aptit.

0

Blågrön kragskivlingar Stropharia cyanea

Tina Nordberg

17 nov 2010 kl. 15:42

Inte retar de min aptit, tycker de luktar illa.

0

kragskivlingar Tina N

Bo E

17 nov 2010 kl. 15:51

hmmm

ser mer ut som den stora kragskivlingen

de gröna o blå har jag inte ätit o kan inte just nu påminna mig doften

den stora tycker jag naturligtvis både luktar och smakar riktigt gott - men som sagt det är en mycket egenartad arom som jag har svårt att relatera till nåt annat än just kragskivling

skulle kunna plocka och äta mer av den om det inte vore för alla märkliga rykten om döda getter mm.
nu blir det sparsmakat och fösiktigt…

0

kragskivlingar

klas jaederfeldt

17 nov 2010 kl. 15:55

jag tycker stor kragskivling smakar gott

0

blågröna kragskivlingar

Gula

17 nov 2010 kl. 17:00

Dom här torde vara dom blågröna…

0

kragskivlingar

Tina Nordberg

17 nov 2010 kl. 19:49

Aha nu förstår jag, mina stora kragskivlingar fick galen rubrik.

här kommer vit kragskivlins Stropharia alcis.
Super de?

Vit kragskivling Stropharia alcis

0

S. albonitens

Irene A

17 nov 2010 kl. 20:21

- den vita kragskivlingen, är nog nykterist.

0

S. albonitens

Mickeleh

18 nov 2010 kl. 09:56

Tog ett tag innan jag fatta,hehe….mer sånt-)

0

S. albonitens

Bo E

18 nov 2010 kl. 12:40

intressant - från att ha känt till tre arter kragskivling - stor, ärggrön och blågrön har jag via guiden förstått att det finns fler - en som klas j visade som växer på älglort - och nu den vita kragskivlingen som Tina visar.
Men jag tycker den stora verkar vara allmännast? Eller beror det på var i landet man bor?

0

S. albonitens

Jan A, Uppsala

18 nov 2010 kl. 14:39

S. alcis på älgskit tyx också vara ätlig…

0

S. albonitens

Bo E

18 nov 2010 kl. 14:43

säkert men kanske inte så aptitlig….med tanke på växtplats

hur är det egentligen med svampar och bakterier?
Här talas mycket om gifter I svamp men kan det inte vara riskabelt att man får i sig onyttigheter som sitter PÅ svamp oxå?

0

bakterier & svamp

Karl S

18 nov 2010 kl. 17:47

De flesta onyttigheter som sitter utanpå svampar är nog typ bly mm från avgaser, om man plockar dom nära starkt trafikerade vägar.

Svampar från skogen eller den friska ängen är vanligen relativt rena från bakterier som kan vara skadliga, förutsatt att man borstar bort jord och multnande material. Sen steker man väl svampen eller tillagar den med någon form av av hetta, och det tar kål på resten av bakterierna.

Vidare är det ju välkänt att bakterier producerar gifter, och att detta kan vara kritiskt om man sparar den tillagade svampen för länge.

Så om man inte äter substratet (typ komocka) är det i princip ingen fara att ta med även koprofila arter i stuvingen.

0

bakterier

"JAS" Helsingborg

18 nov 2010 kl. 20:43

Jag är inte säker men jag tror inte att en komocka innehåller speciellt mycket farligheter i sig men efter ett tag så invaderas den av en massa i våra ögon sett otrevligheter mest olika insekter och dess larver som i och för sig kanske inte heller är så farliga att äta egentligen. Skulle tro att om svampen som växer på den är i förfall så torde den vara mycket farligare än substratet och de insekter som lever där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone