ni gjort några spännande fynd under den gågna säsongen, ätligt som oätligt.
För egen del blev jag jätteglad över att hitta violgubben och lystickan samt att göra en ny bekanskap och det med streckmusseronen som verkligen var god.
Berätta om era fynd !
violgubbe
Hej Lena och alla andra.
Det var länge sen jag var här inne.
Jag hittade för första gången i mitt liv en blomkålssvamp, i skogarna kring Nyköping. Tyvärr fick den stå kvar då den hade tagit upp för stor plats i korgen.
Bilden tagen med mobilen, så det är inte så bra kvalité.
Må så gott.
det jag på rak arm kan komma på är streckmusseronen - som för mig helt ny matsvamp (kommer att proväta den nästa år)
silkesmusseronen åt jag första gången i år och gillade
fast den lärde jag mig redan förra året
sen vill jag oxå nämna rödgul trumpetysvamp då den fanns i mängder och storlekar av ej tidigare skådad omfattning
Roligast i år, utan alltför mycket funderande:
återfyndet av kruskantarellen i hemmaskogen.
Gotlandsveckans mest minnesvärda var nog albinoformen av den rödgula trumpetsvampen;
mitt första fynd av gråkremling;
och droppklibbskivlingen, som jag visserligen har hittat förut, men aldrig med så maffiga droppar.
(men Hans, vad är lilafotstaggsvamp för något?)
Några roliga i år:
Två fynd av olika bleka former av bittermusseron, Leucopaxillus gentianeus, varav ett vid Linnéstigen i Jumkil. Varför är inte den arten rödlistad?
Och så ett fynd av bombmurkla, tämligen långt från alla tidigare kända. Under samma gran finns också rikligt med fyrflikig jordstjärna och en bit ifrån fanns yviga trollskägg.
Och de på bilden tycker jag är intressanta, - tyvärr var det inte jag som först hittade dem.
Fem konvolut finns nu hos Ryman på Fytoteket…
Trevligt att få ta del av era fynd men skall jag vara ärlig så känner jag inte till arterna som Hans v E räknar upp.
Och Bo E, jag åt streckmuss. i höstas och tyckte den var mkt. god.
Gula ex. av rödgul trumpet har jag sett men aldrig albino och skulle jag se kruskantarellen i skogen hade jag trott det var en trattis Irene.
Vad har du på din bild Jan ?
En bild på ett roligt fynd som jag glömde , rödbrun jordstjärna.
Sen blev jag peppad av JAS och svampstaff så det blev några myxomyceter och för mig nya skålsvampar.
årets fyndsvampar
Några av arterna behandlades tämligen ingående i min tråd ”Fredagstur!” 2010-04-09 15:59:01, som handlar om Byssonectria aggregata och Pseudombrophila sp. som lever främst av älgurin. Jag vägrar – nu ännu mer än då - att använda de felaktiga, svenska benämningarna.
Javisst Hans, och jag inbillade? mig i våras och försomras att det var flera arter inblandade. Får se vad Ryman säger. Det tråkiga är att jag nog aldrig mer får tillfälle att se något liknande - om jag inte hittar en annan för viltet lättillgänglig avverkning av iss alla tänkbara lövträd (utom bok), som utförs före en extremvinter…
Men jag har massor av bilder!
Ja du Lena, det kan jag ångra lite. Men den var jätte stor och hade som sagt tagit upp hela svampkorgen,och vägde säkert “bly”, vi var på jakt efter KJ och kantareller….och svarta trumpeter. Vilket vi också fann i mängder :-))
Dom där helt gula Rödgula trumpeterna som du såg, visst var väl jag med då? Annars har jag drömt. :-))
Andra roliga fynd som jag hittat(dock inte själv men tillsammans med mina vänner i Lkp´s svampklubb) Jättekamskivling, gyllensopp,violett fingersvamp,oxtungsvamp,koralltaggsvamp,kärnticka,igelkottröksvamp, luddticka,ullticka,ekticka,fjällig gallmusseron, sydlig kantmusseron,mjölmusseroin.
Har läst de senaste inläggen, så mkt. fynd ni gjort, svampar som jag inte känner till. Men förhoppningsvis så skall jag lära mig några nya även nästa säsong.
Alf:s bild på brödtaggsvampen tycker jag är på pricken lika den som vi diskuterat här och som jag hittat två år i rad på samma ställe.
Jag hoppde nog allra högst när jag hittade blåsoppen.Det är så häftigt att se den snabba färgförändringen. Hann inte ens fota den beiga färgen på svampköttet.
Var ute med ett gäng killar för att hjälpa dem hitta ätbar svamp till kvällens supe´. Då fann jag blåsoppen, stort för mig, ?????? för dem.
När de väl fattat vad det haandlade om, och att svampnördar kan bete sig på detta vis när en ny ovanlig art hittas, gratulerade de mig.
Blåsopp
Ett fynd som var nära att inte få följa med i korgen var en stor vit ticka som växte på marken när jag letade kantareller, jag kastade den men gick sedan tillbaka och upptäckte 3 stycken till men tog bara med en, jag blev aldrig klok på vad den växte på, troligtvis en björkstubbe.Det skulle visa sig vara gropticka! Mitt första fynd, det var roligt!
Att mina sällsynta ramarior behagar komma upp varje år och taggsvamparna, nya fyndplatser av violgubbe utanför biotopskyddet!
Två nya fyndplatser av grantaggsvamp!
Streckvaxskivlingen kom i år också och bredvid den upptäckte vi den sällsynta växten ryl.
Ett fynd utanför biotopskyddet som Lennart gjorde var gul flugsvamp den har jag letat efter i många år, så det var roligt att få se den!
Det roligaste i svampväg var dock när Johan Nitare kom på besök med ansvarig på skogstyrelsen i Västra Götaland, de tittade mest på skogen för svampsäsongen var nästan över. Nu har det inventerats ännu en gång och så är länsstyrelsen inkopplad. Äntligen kanske det blir ett större skydd utanför biotopskyddet!
Jag fick också bekräftat att området är likvärdigt med Upplands kalkbarrskogar!
Gropticka
På Alm i Örups almskog. Kolla här lite intressant info.
http://www.skane.naturskyddsforeningen.se/?page_id=302
Nu vet jag att gropticka växer på barrved!
Det var bara att där jag hittade mina var inte veden synlig och det var i en gallrad skog med mycket björk,därför drog jag slutsatsen,men nu vet jag bättre!
Tjusiga bilder JAS ska läsa länken du skickade,det var intressant.
Almar har vi inte hos oss om det inte är planterat!
Mina roligaste fynd för året hittade jag på mina Blekingerundor. Kanske roligast var att hitta landskapssvampen Jättetickan vilken verkligen var ståtlig.
Jättekragskivlingarna jag icke hade en “susning” om och fick artbestämda här på forumet, kul.
Parasitsopparna jag hittade på ny lokal efter flera timmars plumsande i ett kärr(kände på mig dom skulle finnas där).
En Tallkalle den 1juni och dom exempellösa mängderna med Rimskivlingar biter sig oxå fast i minnet.
Bilderna har jag väl visat förut..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.