0 274 visningar

5 svar

Stadsskogen 5

Håkan Bråkan

14 nov 2010 kl. 19:46

Som ett barn på Julafton. Vilken service. Kan inte pausa nu.
Vi fortsätter på avdelning konstiga och minisvampar på träd. Först ut på banan är en liten sk… på samma granstubbe som pulvertickan storlek ca. 1,5 cm

Artbestämningshjälp av skivling

0

Håkan Bråkan

16 nov 2010 kl. 14:58

Hörrni glöm inte bort mig! Jag skitade ner mig väldigt mycket för dessa bilder och det var inte lätt skall ni veta. Nåja så farligt var det kanske inte. Ni har ju varit så otroligt behjäpliga här så något litet tips kan ni väl. Om inte så kanske ni kan tala om för mig hur jag skall göra för vidare studier.

0

Tony S

16 nov 2010 kl. 15:03

Vet inte.
Här är några att kolla på.
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/list.htm

0

Håkan Bråkan

16 nov 2010 kl. 16:48

Mums tackar skall kolla återkommer om det nappar

0

Håkan Bråkan

16 nov 2010 kl. 19:22

Slutmumsat förstår varför ingen vill svara hittade säkert tio arter hättor som var rätt lika. Fastnade för två relativt vanliga nämligen Mycena galopus (Mjölkhätta) samt M. metata (Frosthätta). Får väl gå ut i skogen och göra ett brytprov. Vad tror ni?

0

Tony S

16 nov 2010 kl. 20:26

Tror inte på de två, de brukar växa direkt på marken.
En annan vild gissning kan vara Mycena mirata. Men det behövs troligen mikrokaraktärer för att få rätt på en sån.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone