0 267 visningar

11 svar

Dagens?

Fritjof Gbg

14 nov 2010 kl. 19:53

Jag har varit i en bäck-ravin idag med mestadels alsumpskog.
Serie ett.På en jättestor granlåga mitt i alsumpen växer dessa.
Bild ett.
Grönmusslig är väl inte så vanlig på gran?
Bild två.
En hätta jag inte kan.Några förslag?
Bild tre.
Vad växer bredvid vintermusslingen?Ca 15mm breda.

0

Fritjof Gbg

14 nov 2010 kl. 19:58

Serie två.
På al(tror jag)växer dessa stora tickor.Dom största är ca 40cm breda.Plattickor kanske?

0

Fritjof Gbg

14 nov 2010 kl. 20:04

Serie tre,sista serien.
Nu har jag kommit till ädel lövskog.
Dessa vaxer på levande stam(osäker på trädslag).Ca 8cm höga.Några förslag?

0

Jan A, Uppsala

14 nov 2010 kl. 20:26

Tips för artbestämning av träd och buskar. Ta tydliga bilder på de fallna löven och kolla ffa om du ser några som sitter kvar, åtkomliga. Du har flera arter representerade på plattickhattarna. Kolla, samla ihop och fota fallna löv på marken. Ta också om möjligt bild på levande kvist med knoppar, så får du troligen besked…

0

Tina Nordberg

14 nov 2010 kl. 20:29

Om hättan säger jag silverhätta.

0

Fritjof Gbg

14 nov 2010 kl. 21:01

Tack Tina!
Tack för tippsen Jan!
Ja,det är dax att ta tag i trädkunskaperna.Löven har jag lite koll på,men knoppar och döda träd är jag kass på...

0

Irene A

15 nov 2010 kl. 08:55

Jag har aldrig sett eller hört talas om grönmussling på gran, men det ser onekligen ut att vara gran de växer på.

På tredje bilden, ja det är frågan om det är rynkskinn eller ribbgrynna? Om grönmussling kan växa där, kanske också ribbgrynnan gör det.
Musslingen tror jag är någon Crepidotus, inte vintermussling.

0

Hans-Åke

15 nov 2010 kl. 09:18

ett förslag bävermussling

0

Fritjof Gbg

15 nov 2010 kl. 18:45

Tack Irene och Hans-åke!
Bävermussling har jag aldrig sett,men jag tror mest på grönmussling även om det är skumt att den växer på gran.Jag åker dit till helgen igen och tittar närmare på dom och tar bättre bilder.
Här kommer en bild där det framgår lite tydligare att det är en gran..

0

Irene A

15 nov 2010 kl. 19:01

Jag kanske var otydlig om grönmusslingen, men är övertygad om att det är den - trots att den växer på gran.

0

Fritjof Gbg

15 nov 2010 kl. 19:49

Tack igen Irene!
Grönmusslingen kan ju också vara kul:)

0

Hans-Åke

16 nov 2010 kl. 02:41

hej,Fritjof bävermussling finns också på björk,

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone