Jag har varit i en bäck-ravin idag med mestadels alsumpskog.
Serie ett.På en jättestor granlåga mitt i alsumpen växer dessa.
Bild ett.
Grönmusslig är väl inte så vanlig på gran?
Bild två.
En hätta jag inte kan.Några förslag?
Bild tre.
Vad växer bredvid vintermusslingen?Ca 15mm breda.
Tips för artbestämning av träd och buskar. Ta tydliga bilder på de fallna löven och kolla ffa om du ser några som sitter kvar, åtkomliga. Du har flera arter representerade på plattickhattarna. Kolla, samla ihop och fota fallna löv på marken. Ta också om möjligt bild på levande kvist med knoppar, så får du troligen besked…
Jag har aldrig sett eller hört talas om grönmussling på gran, men det ser onekligen ut att vara gran de växer på.
På tredje bilden, ja det är frågan om det är rynkskinn eller ribbgrynna? Om grönmussling kan växa där, kanske också ribbgrynnan gör det.
Musslingen tror jag är någon Crepidotus, inte vintermussling.
Tack Irene och Hans-åke!
Bävermussling har jag aldrig sett,men jag tror mest på grönmussling även om det är skumt att den växer på gran.Jag åker dit till helgen igen och tittar närmare på dom och tar bättre bilder.
Här kommer en bild där det framgår lite tydligare att det är en gran..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.