0 454 visningar

9 svar

Några från sandstäpp

Tony S

15 nov 2010 kl. 20:38

Här kommer lite blandat från dagens utflykt till en skånsk sandstäppslokal.
1. Dvärgjordstjärna
2. Höstmusseron
3. Liten diskröksvamp

0

Tony S

15 nov 2010 kl. 20:40

Serie 2.
1. Blygrå äggsvamp
2. Mosskantarell
3. Stjälkröksvamp

0

Tony S

15 nov 2010 kl. 20:46

Serie 3.
1. Silkesrödling
2. Violmusseron (växte mer nära gården, troligen kvävepåverkat)
3. Ramaria sp.
Grönaktig fotbas brukar betyda blånande fingersvamp, R. abietina, men det är en barrskogsart. Här hittades 12 mycel i ringar kring ekstängselstolpar. Träd fanns som närmast 500 m bort. Sporer ca 8 x 4, taggiga och hyfer med söljor. Kanske bara biotopbeskrivningen på R. abietina som behöver uppdateras?

0

Hans v E

16 nov 2010 kl. 10:06

Mycket fint!
Men vilken mosskantarell och vilken stjälkröksvamp?
Jo, förlåt, nu förstår jag. De som heter som Du skriver, Arrhenia lobata och Tulostoma brumale. Kul att se brumale med “trasiga kläder”.
Äntligen ett foto på Disciseda! Har hittils bara hört Kers´ berätta om den och med teckning visat hur den vänder sig för att den har hög tyngdpunkt.

0

Hans v E

16 nov 2010 kl. 10:25

Men jag undrar om inte violmusseronen kan vara blåmusseron ändå. Violmusseronen brukar vara mindre köttig, mindre violett, mera gråbrun och hygrofan.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2010 kl. 10:35

Snyggt Tony S, anar var du varit, hoppas på att få hänga med Sven-Åke någon av de närmaste dagarna.

Till Hans v E vill jag bara säga att jag hade liten diskröksvamp. Disciseda candida här på forumet för ca ett år sedan och här kan du få den i repris;)

0

Tony S

16 nov 2010 kl. 12:13

Mosskantarell, Arrhenia spathulata, växer på Tortula-mossor och det är den på bilden.
Stjälkröksvampen är mycket riktigt den vanligaste, Tulostoma brumale.
Violmusseron, Lepista sordida, som är valdigt variabel, tror jag fortfarande på. Den var klen, hattbredd max 5 cm, men jag sparade inte den så jag kan inte kolla upp mer.
Bifogar ytterligare ett par bilder på Disciseda candida från igår.

0

Irene A

16 nov 2010 kl. 12:42

Fantastiska bilder!
Man ser nästan för mycket detaljer, och börjar undra :-)

Jag har funderat på om det verkligen är Disciseda candida - och om den öht finns i Sverige..?
Den beskrivs ju som vit, och många skånefynd har betecknats som mellanformer mellan diverse olika arter.

0

Tony S

16 nov 2010 kl. 14:20

Irene, det är inte absolut säkert att de på mina bilder är D. candida, men mycket troligt. Just i detta fallet litade jag på Sven-Åke som har tittat på tusentals Disciseda-fynd.
De på bilderna är ca 1- 1,3 cm breda. D. bovista är i regel lite kraftigare, men de överlappar, så en sporkoll bör man göra.
Hybriderna har jag aldrig sett, men det är fullt tänkbart.
Angående färgen, tycker jag att både D. candida och D. bovista har varit oftast ljust grå, sällan mörkt grå, alla de gånger jag sett dem.
Om arterna skulle vara feltolkade, så att vi egentligen inte alls har dem här och det istället är helt andra, kanske obeskrivna, tja det kan nog bara DNA-sekvenseringar avgöra. Det är sällan man kan vara helt säker när det gäller svamp. ;)

0

Hans v E

16 nov 2010 kl. 23:00

Jag som trodde jag inte missade ett enda inlägg på guiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone