Serie 3.
1. Silkesrödling
2. Violmusseron (växte mer nära gården, troligen kvävepåverkat)
3. Ramaria sp.
Grönaktig fotbas brukar betyda blånande fingersvamp, R. abietina, men det är en barrskogsart. Här hittades 12 mycel i ringar kring ekstängselstolpar. Träd fanns som närmast 500 m bort. Sporer ca 8 x 4, taggiga och hyfer med söljor. Kanske bara biotopbeskrivningen på R. abietina som behöver uppdateras?
Mycket fint!
Men vilken mosskantarell och vilken stjälkröksvamp?
Jo, förlåt, nu förstår jag. De som heter som Du skriver, Arrhenia lobata och Tulostoma brumale. Kul att se brumale med “trasiga kläder”.
Äntligen ett foto på Disciseda! Har hittils bara hört Kers´ berätta om den och med teckning visat hur den vänder sig för att den har hög tyngdpunkt.
Mosskantarell, Arrhenia spathulata, växer på Tortula-mossor och det är den på bilden.
Stjälkröksvampen är mycket riktigt den vanligaste, Tulostoma brumale.
Violmusseron, Lepista sordida, som är valdigt variabel, tror jag fortfarande på. Den var klen, hattbredd max 5 cm, men jag sparade inte den så jag kan inte kolla upp mer.
Bifogar ytterligare ett par bilder på Disciseda candida från igår.
Fantastiska bilder!
Man ser nästan för mycket detaljer, och börjar undra :-)
Jag har funderat på om det verkligen är Disciseda candida - och om den öht finns i Sverige..?
Den beskrivs ju som vit, och många skånefynd har betecknats som mellanformer mellan diverse olika arter.
Irene, det är inte absolut säkert att de på mina bilder är D. candida, men mycket troligt. Just i detta fallet litade jag på Sven-Åke som har tittat på tusentals Disciseda-fynd.
De på bilderna är ca 1- 1,3 cm breda. D. bovista är i regel lite kraftigare, men de överlappar, så en sporkoll bör man göra.
Hybriderna har jag aldrig sett, men det är fullt tänkbart.
Angående färgen, tycker jag att både D. candida och D. bovista har varit oftast ljust grå, sällan mörkt grå, alla de gånger jag sett dem.
Om arterna skulle vara feltolkade, så att vi egentligen inte alls har dem här och det istället är helt andra, kanske obeskrivna, tja det kan nog bara DNA-sekvenseringar avgöra. Det är sällan man kan vara helt säker när det gäller svamp. ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.