hej
Jag har en 6-åring som tycker om när jag läser svampböcker för honom på kvällen. Nu undrar han hur dom som skrivit böckerna vet att en svamp är ätlig, oätlig eller giftig. Jag kan inte svara honom och så jag undrar om det är någon annan som har ett svar?
Usch, inte lätt att förklara det för en sexåring på ett bra sätt.
Att svampar har konstaterats vara giftiga, har skett genom att folk har blivit förgiftade av dem, och så småningom lärt sig vilka de är.
Först senare har man analyserat och utvunnit olika ämnen i svampar som orsakat förgiftning, testat dem på försöksdjur, kommit fram till/antagit vilka ämnen i dem som som har varit giftiga, och sett vilka arter som innehåller kända gifter.
Så nu kan man nog säga att man vet vilka som är giftiga genom att analysera dem kemiskt. Ett bättre svar till en sexåring kanske..
Om man då förtär “oätliga” svampar så händer kanske inget mer än att man får fysiska besvär som kräkningar, ont i magen m.m.? Inte för att jag skall testa det finns ju så många goda matsvampar så varför chansa.
Svaret dög åt mig med Irene trots att jag är något äldre än
den vetgiriga pojken :)
Det vanligaste skälet till OÄTLIG är:
- Ingen vet, ingen har provat. Prova inte själv! Det kan du förklara för barnet utan problem.
Sen har vi andra orsaker till klassificeringen:
- Svampen är för liten, för oaptitlig, för ful, för seg, för slemmig.
- Svampen luktar illa eller har bitter/obehaglig smak.
Till sist, men inte minst:
- Den är sällsynt och bör skonas.
Obs. att “ätliga” svampar även ingå i den sista kategorin.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.