0 1096 visningar

4 svar

Bittermandel?

Peter

15 sep 2003 kl. 13:40

Hej på er.

I helgen var jag ute och plockade lite grand. Hittade en härligt doftande svamp, men vad var det?

Den var lite oansenlig, något åt vaxskivlingshållet. kanske 4 cm i diameter. , vit på fot och skivor, gulbrunskiftande (?) på ovansidan. Växte i blandskog med barrträdsövervikt, i mossa, ganska fuktigt. Det fanns flera runt omkring.

Jag åt den inte (jag är inte tokig) men den luktade så starkt och gott av bittermandelolja så jag skulle vilja veta vad det var för något! Det var som att sniffa på en mandelkubbe.

Tack på förhand.

0

Jessica

15 sep 2003 kl. 16:18

Det är svårt när man inte sett svampen i fråga.
Men enligt din beskrivning så tänker jag på Kokosriskan 3-6 cm bred, som har en söt doft.
Även kallad Doftriska(Lactarius glyciosmus)som är en liten vitaktig svamp som gillar att växa under björk och i hela landet.
Förväxlingsarten på den heter Mörk kokosriska (Lactarius fuscus)
men den vill helst ha barrskog.

Men det finns många svampar som har en söt lukt.
Hoppas du hittar svampen och att den är ätlig.

0

Daniel Persson

15 sep 2003 kl. 21:49

Kolla upp grön trattskivling. Dess namn kan vara rätt så missvisande, hittade själv ett antal exemplar idag som hade en ljust gulbrun hatt. Några exemplar hade också fjälligt uppspruckna hattar.

0

Irene

16 sep 2003 kl. 19:06

Några vaxskivlingar luktar mer eller mindre starkt av bittermandel (jag associerar till barndomens björnklister..). Det är bl.a. den ganska vanliga doftvaxingen (Hygrophorus agathosmus), som har vita skivor och fot och gråaktig hatt,
och nordvaxing (Hygrophorus secretanii), som först är blekt gulbeige, men med åldern och vid intorkning får skiftningar i ganska kraftigt rosa eller vinrött. Den är mindre vanlig och förekommer mest i norra Sverige.

0

Peter

17 sep 2003 kl. 11:00

Respekt till er alla, ni vet vad ni pratar om.

Jag skall leta på svampen igen och se närmare på den, mina minnesbilder av utseendet är väl lite vaga.

Nu vet jag vart jag skall börja slå i böckerna, det verkar troligt att doftvaxingen är det korrekta alternativet.

Tack för hjälpen, alla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone