0 639 visningar

12 svar

toppmurkla?

Cindra

19 nov 2010 kl. 11:47

Jag har varit i Barcelona och köpt torkad murkla,(tror jag..). Kan man äta dem utan avkokning?

La Boqueria

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2010 kl. 11:56

Har du köpt av dem till vänster på bilden? Det ut som klockrena toppmurklor och dem kan du äta utan avkokning då de inte innehåller något gift.

0

Hjärtligt tack!

Cindra

19 nov 2010 kl. 13:15

Ja, jag har köpt dem till vänster. Jag var lite osäker eftersom jag aldrig plockat dem själv. Nu vågar vi äta dem!

0

Hjärtligt tack!

Lill, Skellefteå

19 nov 2010 kl. 17:59

Torkad svamp på lösvikt. Såg ju riktigt trevligt ut!
Fick du med dig vilka de andra svamparna var?

0

La Boqueria

Cindra, Stockholm

19 nov 2010 kl. 20:34

Jag tror att de var svarttrumpet, karljohan. Svampen övanför toppmurklar vet jag inte riktigt.

Jag var förvånad där eftersom så många olika färska svampar säljs på marknad. Blodriskor, taggsvamp och fingersvamp (tyvärr vet jag inte vilken fingersvamp…) Jag har aldrig sett taggsvamp säljs i affären här i Sverige.

La Boqueria

0

La Boqueria

Lill, Skellefteå

20 nov 2010 kl. 09:16

Wow!
Något sådant lär man väl aldrig få uppleva här i Sverige.

0

La Boqueria

Katrin Hässleholm

20 nov 2010 kl. 09:45

Säg inte det

0

La Boqueria

Hans v E

20 nov 2010 kl. 12:25

På första bilden står Bolete. Det är antagligen skivad Karljohan. Det står även Ceps. Det är också Karljohan.

0

Hans ?

Karl S

20 nov 2010 kl. 17:52

Säg inte det! I flera medelhavsländer kallar man ibland Stropharia rugosoannulata “bolet”, och den säljs på torgen under detta namn. Även andra arter kallas ibland “bolet”.

0

Hans ?

Irene A

20 nov 2010 kl. 18:57

“barreja bolets” borde betyda blandsvamp, helt enkelt.

0

Blandsvamp

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 20:35

Borde det vara som Irene säger och 100:- för 100g. är helt ok och 150:- för bara hattar vad det nu är för svamp men det är helt ok det oxå för att inte säga billigt rent av.

0

Blandsvamp

Tina Nordberg

21 nov 2010 kl. 12:12

Men sen tillkommer bara resan ;)
Och nöjet.

0

Blandsvamp

"JAS" Helsingborg

21 nov 2010 kl. 15:21

Jamen Gud Tina vad tråkigt det lät nu då!;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone