0 406 visningar

16 svar

Intressant om tickor

Jan A, Uppsala

20 nov 2010 kl. 10:22

i Uppsala Svamplubbs nästa sammankomst:

Måndagen den 29 november kl. 19.00: Den ryska urskogens tickor - iakttagelser och funderingar kring ekologi och naturvård.  Föredrag med Jan-Olof Hermansson.

Jan-Olof Hermansson är en av landets främsta kännare av barrskogens lavar och tickor och har en gedigen erfarenhet av ryska urskogar, vilka han besökt mer än 40 gånger.  Han berättar om sina erfarenheter av dessa miljöer med fokus på tickor, deras ekologi och naturvård.
Jan-Olof arbetar sedan många år med naturvård och inventeringar i taigan både som konsult, som naturvårdsansvarig på Ludvika kommun, och ideellt. Häromåret var han med och gav ut den 900-sidiga gedigna boken ”Hotade och sällsynta växter i Dalarna – lavar och mossor” för Dalarnas Botaniska Sällskap.
Han arbetar nu på efterföljaren om hotade och sällsynta svampar i Dalarna.

Plats: Fytoteket, Norbyvägen 16. Insläpp från kl. 18.40.  Te och kaffe med kaka.
Kontaktperson: Christina Wedén

Svampklubbens medlemmar, studerande och övriga intresserade hälsas varmt välkomna!

Se också Uppsala Svampklubbs hemsida http://www.uppsala-svampklubb.net
Där finns kontaktadress till mig och andra.  Hör av er för mer info!

Ett tillfälle för er som bor i eller nära Uppsala att få höra mycket om tickor - och att träffa oss i svampklubben!

0

Tina Nordberg

20 nov 2010 kl. 10:30

Det skulle jag gärna gärna vara med på. Är det någon annan som åker, och det passar att samåka hänger jag gärna med.Jag kan köra från Kolsva, Köping o Västerås.

0

gunhild i Kåddis

20 nov 2010 kl. 12:59

Tänk om man bodde lite närmare, jag skulle absolut komma, för att få höra om tickor och för att få träffa Jan A.

0

Gula

20 nov 2010 kl. 17:42

Du får flyga eller ta tåget Gunhild!!
Jag tycker också det låter väldigt spännande och ska försöka komma! Men kommer ju från motsatt håll så det blir ingen samåkning Tina. :-((

Jan, vilket hus är fytoteket -  har ju åkt förbi där men inte intresserat mig för skyltarna… och lite trist att leta i vintermörkret…
(Eniros karta rakt uppifrån)

0

Hitta till EBC och Uppsala Svampklubb

Jan A, Uppsala

20 nov 2010 kl. 19:47

http://www.ebc.uu.se/ViewPage.action?siteNodeId=8760&languageId=3&contentId=-1
Parkera ifh på det mellersta P på första kartan.  Svampklubben håller till ungefär vid ’12’ (Öster om P)
Det kommer troligen ganska många besökare.
På den större kartan ses bl.a. EBC, Botan och Slottet. Det bör gå bra att hitta till EBC!

0

Hitta till EBC och Uppsala Svampklubb

Gula

20 nov 2010 kl. 23:17

Tack Jan! Nu är det bara att se till att komma dit! ;-))

0

Samåkning

Tina Nordberg

23 nov 2010 kl. 09:07

Är det någon som ska dit och resvägarna överensstämmer med mina? Via Kolsva, Köping och Västerås.

0

Samåkning

Tina Nordberg

25 nov 2010 kl. 09:19

Puffar tråden

0

Jan A, Uppsala

28 nov 2010 kl. 05:57

Hoppas få göra flera nya bekantskaper på måndag kväll och ska inför den övningen fintrimma de sociala färdigheterna i lottkiosken i Gränby idag.

Gunhild, det är kanske inte för sent för dig att nån gång få träffa mig - vi är ju båda unga! Gula, en kvarts dags skidtur tar väl dig till stan - och Tina får väl hugga sig fram. Några av de mera närboende hoppas jag också på!  Välkomna!

0

Gula

29 nov 2010 kl. 12:42

Tagit fram skidorna och är snart på väg! ;-))

0

Jan A, Uppsala

29 nov 2010 kl. 14:02

Te, kaffe eller syrgas?

0

Tina Nordberg

29 nov 2010 kl. 17:08

Hoppas ni får en trevlig och intressant afton.

0

"JAS" Helsingborg

30 nov 2010 kl. 11:10

God förmiddag Jan! Hoppas att gårdagsträffen var till belåtenhet och kanske lärde du dig något nytt som du vill dela med dig av;) Jag har lärt mig idag att man helst skall stanna inomhus när det är -12g och blåser från havet, usch och fy men solen skiner så egentligen skulle man vara i skogen och kolla just på tickor men jag är hemma med sjukt barn:(

0

Jan A, Uppsala

30 nov 2010 kl. 12:05

Det var lite kyligt på vägen in i går kväll, -20.5.
Men väl framme blev utbytet bra för de MÅNGA som kom!
Och de flesta fick nog en helt ny uppfattning om urskogsarealer! Ett område som behandlades extra mycket är dessa 3.28 miljoner ha!
http://whc.unesco.org/en/list/719

http://www.unep-wcmc.org/sites/wh/pdf/Virgin%20Komi%20Forests.pdf

Det finns mycket att läsa på Internet. Googla t. ex. på ”virgin forests russia” och ”virgin forest komi”!

En ”intressant” och ‘avundsväckande’ upplysning var att 20% av den ryska skogsarealen är avsatt som RESERVAT!
Hinner inte mer just nu, men återkommer. Ska småningom iväg på en hypogeisk föreställning. Men någon annan som var med i går kan kanske komplettera infon!

0

Ewa lilliesköld

30 nov 2010 kl. 14:11

Åhhhh…... var i Stockholm igår men hade missat detta inlägg!! Nu får det bli skärpning!!!!!

:)

0

Intressant kväll!

Gula

1 dec 2010 kl. 15:35

Väldigt intressant att få se bilder från platser som åtminstone för mig varit ‘vita fläckar’ på kartan! Och att det var fråga om såna jättelika områden var nog nytt för oss alla tror jag. Likaså att det fanns forskare som bodde mitt i skogen och där ickeforskare inte hade tillträde.
Det blev väl ganska lite om tickor -  hade gärna suttit där en timme (minst!) till och fått lite info om alla dom spännande svamparna som det verkade krylla av i urskogarna! Men allt som allt så var det mycket se- och hörbart och man blev nyfiken på att veta mer!!
Tack Jan A för att du lurade med oss! ;-)) Och hälsningar till Hans v E. som också var där!

0

Intressant kväll!

Jan A, Uppsala

1 dec 2010 kl. 18:40

Ibland är det bra att vara lättlurad, Gula! Jag ska försöka igen med färskt och gott bete!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone