Ingen lyrik i denna tråd, måste spara mig lite.
I dynlandskapet har jag även hittat denna. Jag gissar själv på någon Thelephora men vilken. Funnen bland sanddyner i en svacka med lite mer vegetation, magert, mosa och lavar.
2. En röksvamp även denna dynlandskap, skulle fråga Sven-Åke men han har fullt upp med sitt så kollekten håller på att fallera och han är inte så förtjust i torkade ex. Han en skålsvamp funnen i Falsterbo stadspark marken består av torvmull och sand intill ett litet betonghus (elstation).
Jan, jag var inne på vårtöra men de här i denna tråden stämmer inte med mina tidigare fynd och inte med litteraturen heller och som du säger så är det den ljusa/vita kanten som saknas på dessa och på fyndplatsen fanns det säkert ett 20 tal ex till och ingen hade den ljusa kanten, en variant kanske? Nämnas bör oxå att det är minst 50m till närmaste tall här fanns bara dvärgvarianter av sälg och björk!?
AA, glömde att säga att röksvamparna INTE var sunkiga jag har kollekt på den och de har legat i kylskåpet sedan i söndags och nu som först börjar ett ex att bli sunkig längst upp på skulten annars är/var de inte mjuka eller som jag tycker förfallna på något vis, det ser inte heller ut som om de har haft “taggar”.
Röksvampar behöver inte vara sunkiga för att peridiet ska ta färg av innanmätet, det räcker med att de har varit utsatta för fuktigt väder (och troligen någon minusgrad).
Det ser ut att finnas två att välja på, lividum och ericaeum, och med den mörkbruna färgen tror jag att det lutar mest åt ericaeum.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.