0 316 visningar

17 svar

Bra några ? att räta ut

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 14:47

Ingen lyrik i denna tråd, måste spara mig lite.
I dynlandskapet har jag även hittat denna. Jag gissar själv på någon Thelephora men vilken. Funnen bland sanddyner i en svacka med lite mer vegetation, magert, mosa och lavar.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 14:51

2. En röksvamp även denna dynlandskap, skulle fråga Sven-Åke men han har fullt upp med sitt så kollekten håller på att fallera och han är inte så förtjust i torkade ex. Han en skålsvamp funnen i Falsterbo stadspark marken består av torvmull och sand intill ett litet betonghus (elstation).

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 14:54

3. Denna har jag med i mina två senaste trådar och jag antar att det är en vaxing
och den lever i dynlandskapet men inte i direkt sand utan gärna med lite annan vegetation, gräs, mosa lav osv. Namn förslag?

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 14:56

4. Dessa vet jag vad de heter den Gul flugsvamp Amanita gemmata i dynlandskap, Falsterbo.
bild 3. En Almskivling, Hypsizygus ulmarius på almar som växer vid jordstjärneplatsen i stadsparken Falsterbo.

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2010 kl. 14:57

Tycker att ettan är välväxta vårtöron, T. terrestris. Att den “ska ha” ljusare kant tycker jag ofta inte alls stämmer.

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2010 kl. 15:03

Trean är väl en laxing bland dynerna, alltså dynlaxing.

0

Karl S

20 nov 2010 kl. 17:46

Håller med Jan om båda arterna.

0

Irene A

20 nov 2010 kl. 18:53

En gissning på röksvampen då: Lycoperdon ericaeum, hedröksvamp, med tanke på att den verkar ha ganska mörkt brun spormassa som lyser igenom peridiet.
Det är svårt med såna väderbitna exemplar annars.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 19:18

Fick ett svar av Hans v E i min andra tråd (Det är nu man längtar till de gröna böjande kullarna) och där föreslog Hans denna som Dynvaxing och de två är inte samma, helt säkert. Så vilken är vad???

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 19:24

Jan, jag var inne på vårtöra men de här i denna tråden stämmer inte med mina tidigare fynd och inte med litteraturen heller och som du säger så är det den ljusa/vita kanten som saknas på dessa och på fyndplatsen fanns det säkert ett 20 tal ex till och ingen hade den ljusa kanten, en variant kanske? Nämnas bör oxå att det är minst 50m till närmaste tall här fanns bara dvärgvarianter av sälg och björk!?

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2010 kl. 19:39

JAS, jag ser bara ytterst sällan den ljusa kanten och tycker/anser att det här är normalutseendet.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 20:08

Ok Jan, jag har kollat runt lite på nätet och där finns en hel del bilder på vårtöra utan den ljusa kanten så det kännetecknet kan man nog slopa.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 20:11

AA, glömde att säga att röksvamparna INTE var sunkiga jag har kollekt på den och de har legat i kylskåpet sedan i söndags och nu som först börjar ett ex att bli sunkig längst upp på skulten annars är/var de inte mjuka eller som jag tycker förfallna på något vis, det ser inte heller ut som om de har haft “taggar”.

0

Irene A

20 nov 2010 kl. 21:16

Röksvampar behöver inte vara sunkiga för att peridiet ska ta färg av innanmätet, det räcker med att de har varit utsatta för fuktigt väder (och troligen någon minusgrad).

Det ser ut att finnas två att välja på, lividum och ericaeum, och med den mörkbruna färgen tror jag att det lutar mest åt ericaeum.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2010 kl. 22:22

Ok Irene! Fuktigt väder och minusgrader har de absolut varit utsatta för så du har säkert rätt och då är det ju knappast första gången det är så:)

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2010 kl. 19:59

Ingen som har något att tillägga angående den eventuella Dynvaxingen och i så fall vika svampbilder jag skall döpa till Dynvaxing?

0

Dynlaxskivling

Joachim Krumlinde

21 nov 2010 kl. 20:41

Bara att det ska vara dynlaxskivling, inte dynvaxing. Lax-, inte vax-

0

Dynlaxskivling

"JAS" Helsingborg

21 nov 2010 kl. 23:33

Tack för det Joachim och när jag kollar så har alla utom jag skrivit laxing så slog ordblindheten till igen och i dessa sammanhang kan det bli förödande:( Så då återstår “bara” att få rätt på det andra då.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone