Jag vet inte varför Gran Canaria kom upp men du kanske inte har spikat Portugal? Om inte så tycker jag att Gran Canaria är ett bra val, där finns mycket svamp att se och plocka. Kommer inte ihåg men någon av tjejerna här på forumet tror jag var iväg dit för något år sedan.
http://www.algarve123.com/en/Articles/2-532/The_secret_world_of_wild_mushrooms
Om jag förstår artikeln rätt, finns inga andra restriktioner när det gäller svampplockning i Portugal, än den vanliga, att man måste respektera privata egendomar - men också att det kan komma restriktioner som begränsar kommersiell plockning.
Efter att ha läst ditt inlägg kollade jag runt efter lite spännade svampresmål. Insåg då att Turkiet möjligen kan vara något:
http://www.goliatmusseron.blogspot.com/
Tack så mycket för alla svar!!
Nu blev man ju ännu mer sugen på att åka till Portugal. Om jag förstod artikeln rätt så sträcker sig svampsäsongen där fram till i Mars.
I Sverige har man haft många och kommer förhoppningsvis att få många fler svampupplevelser, men det skulle ju även vara roligt att se hur det ser ut i andra länder.
Det borde väl finnas en del sand/dynsvampar i det området och kanske stäppsvampar, jordstjärnor, röksvampar m.fl. Eller har jag helt fel där? Där växer väl en hel del Pinje oxå som kan vara ett intressant biotop och det finns säkert en del myxomyceter att leta efter, de förekommer även i ökenmiljö!
Trevlig resa:)
Hej,
Jag har varit i Portugal de senaste 25 åren (mellersta delen när Caldas das Rainha) och det finns mkt svamp. Jag plockar blodriskor, kantareller, blekgul taggsvamp, trattkantareller etc. Säsongen brukar börja i slutet på November och sträcker sig in i Feb/tidig Mars.
Kom hem från Portugal för en vecka sedan efter att ha plockat ffa blodriskor och en del blekgul
Å jag kom hem igår.Blev inte så mycket svampspaning men såg ändå bl a en del kremlor,soppar, vaxingar å nån fjällskivling.
Reste billigt gjorde jag dock- flygbiljett med Norwegian 800 spänn tor och hittade lägenhetshotell via Booking.com i Albufeira för 9 euro natten. Hyrbil hittade jag för ca en hundring/dygn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.