0 1545 visningar

16 svar

Portugal

Lill, Skellefteå

21 nov 2010 kl. 18:08

Funderade på att lägga min nästa resa till Portugal.
Någon som vet hur det ser ut på svampfronten där?
T.ex. Får man alls plocka, vilken tid på året, vars i Portugal, mm?

0

Lill, Skellefteå

23 nov 2010 kl. 18:18

Försöker lyfta tråden med en ny fråga.
Någon som har några bra resetips?
Skulle gärna vilja lägga min nästa resa till något ställe vars man kan få lite svampupplevelser.

0

Birgitta D

26 nov 2010 kl. 22:56

Det lär finnas gott om ärtröksvamp utanför Las Palmas (Gran Canaria) men det har du väl på hemmaplan.

Kram

0

"JAS" Helsingborg

26 nov 2010 kl. 23:56

Jag vet inte varför Gran Canaria kom upp men du kanske inte har spikat Portugal? Om inte så tycker jag att Gran Canaria är ett bra val, där finns mycket svamp att se och plocka. Kommer inte ihåg men någon av tjejerna här på forumet tror jag var iväg dit för något år sedan.

0

Hans-Åke

27 nov 2010 kl. 08:17

Hej Lill varför inte göra en resa inom vårat eget land du kommer att uppleva många svamparter

0

Algarve kanske?

Irene A

27 nov 2010 kl. 15:26

http://www.algarve123.com/en/Articles/2-532/The_secret_world_of_wild_mushrooms

Om jag förstår artikeln rätt, finns inga andra restriktioner när det gäller svampplockning i Portugal, än den vanliga, att man måste respektera privata egendomar - men också att det kan komma restriktioner som begränsar kommersiell plockning.

0

Hanna

28 nov 2010 kl. 14:06

Efter att ha läst ditt inlägg kollade jag runt efter lite spännade svampresmål. Insåg då att Turkiet möjligen kan vara något:

http://www.goliatmusseron.blogspot.com/

0

Lill, Skellefteå

28 nov 2010 kl. 18:45

Tack så mycket för alla svar!!
Nu blev man ju ännu mer sugen på att åka till Portugal. Om jag förstod artikeln rätt så sträcker sig svampsäsongen där fram till i Mars.
I Sverige har man haft många och kommer förhoppningsvis att få många fler svampupplevelser, men det skulle ju även vara roligt att se hur det ser ut i andra länder.

0

Ewa lilliesköld

28 nov 2010 kl. 23:23

Portugal är toppen, hur det är med svamp vet jag inte Lill men du får garanterat gott vin!!
Vilket område väljer du?

:)

0

Lill, Skellefteå

29 nov 2010 kl. 18:59

Hej Ewa!
Har inte valt nåt än. Är bara sugen ut å resa, men jag vet inte när jag ska få tid och råd. Man kan ju drömma så länge!
Syns vi i Umeå nästa helg?

0

Ewa lilliesköld

29 nov 2010 kl. 20:29

Umeå.....Självklart! ;)

0

guza

1 dec 2010 kl. 06:10

Den här tråden dök ju upp i helt rätt tid!! Åker till Algarve nästa lördag å hade inte haft en tanke på svamp, men nu står det ju helt klart att skogen måste uppsökas… Återkommer med rapport på plats !

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2010 kl. 11:44

Det borde väl finnas en del sand/dynsvampar i det området och kanske stäppsvampar, jordstjärnor, röksvampar m.fl. Eller har jag helt fel där? Där växer väl en hel del Pinje oxå som kan vara ett intressant biotop och det finns säkert en del myxomyceter att leta efter, de förekommer även i ökenmiljö!
Trevlig resa:)

0

Guza

Lill, Skellefteå

1 dec 2010 kl. 15:29

Ha en jättetrevlig resa!!..
Hoppas det blir många utflykter på dej. Skulle vara kul att få veta hur det ser ut på svampfronten där nede.
Du tar väl bild på alla svampar du hittar?

0

Portugal/Svamp

Stefan/Stockholm

19 dec 2010 kl. 13:26

Hej,

Jag har varit i Portugal de senaste 25 åren (mellersta delen när Caldas das Rainha) och det finns mkt svamp. Jag plockar blodriskor, kantareller, blekgul taggsvamp, trattkantareller etc. Säsongen brukar börja i slutet på November och sträcker sig in i Feb/tidig Mars.

Kom hem från Portugal för en vecka sedan efter att ha plockat ffa blodriskor och en del blekgul

0

Portugal/Svamp

Lill, Skellefteå

19 dec 2010 kl. 14:39

Spännande!
Man blir verkligen sugen.
Vars i portugal brukar du vara?
Har inte så tjock plånbok. Har du några tips på billiga resor?

0

Portugal/Svamp

guza

19 dec 2010 kl. 21:36

Å jag kom hem igår.Blev inte så mycket svampspaning men såg ändå bl a en del kremlor,soppar, vaxingar å nån fjällskivling.
Reste billigt gjorde jag dock- flygbiljett med Norwegian 800 spänn tor och hittade lägenhetshotell via Booking.com i Albufeira för 9 euro natten. Hyrbil hittade jag för ca en hundring/dygn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone