Att skära i tunna skivor och torka är ett fantastiskt sätt att spara svampen nästan hur länge som helst. Jag har bara ett problem och det är att min hustru förbjuder mig att torka svamp i tvättstugan. Det luktar lite våt hund eller så, men vi är uppenbarligen olika känsliga för dofter…
Du ska definitivt inte koka svampen i vatten! Däremot kan du skära den i skivor eller bitar och lägga den i en torr, varm stekpanna, för att koka bort överskottsvatten. Låt allt vatten koka bort och svampen bli så torr som möjligt, då “går smaken tillbaka” in i svampen. Sen förpackar du den i lagom stora förpackningar och fryser den. Det är det snabbaste sättet att göra i ordningen svampen för konservering.
Problemet som blir när man torkar KJ i ugn på svag värme är att den blir svart eller åtminstone mörkt mörkt brun. Tro mig jag har provat några gånger. Den luktar illa, ser allmänt oaptitlig ut och absorberar vätska dåligt.
Nu sista gången så torkade jag på bakplåtspapper med kupévärmare som blåste på dem. Färgen är mkt bättre iaf….det är allt jag vet än så länge.
carin, det ärabsolut inget fel att koka svampen först !! provade det själv efter ett tips här från någon som fått tipset från en norditaliensk kock. skiva svampen i tunna skivor rakt över hatten och koka i saltat vatten drygt 1 minut. låt rinna av och stek sedan i smör eller olja. den geggiga konsistensen som man annars kan få försvinner helt. och jag menar helt klart att effekten blir densamma om den kokta svampen fryses.
Jag provade att torka KJ i varmluftsugn i går. Det gick jättebra. Bakplåtspapper i botten på två plåtar. Rensade mycket petnoga de finaste exemplar och skivade fötterna med osthyvel.
Körde på 45 grader i ca 3, 5 timmar. Luckan öppen. Lät dom sedan stå kvar i ugnen över natten.
Spröda med “bra färg”, dvs inte svarta.
Nu återstår bara att kolla om torkad KJ är godare än färsk :-)
Jag torkar min svamp. Har bygg ollor om 80*80 cm med myggnät som jag staplar på varandra . Vill jag torka snabbare tar jag en bilvärmefläkt längst ner. Jag har sågat ut som ett litet valv i den understa ollan så jag kan ställa fläkten att blåsa in i det och inte direkt på svampen. Tar några timmar med 4 ollor fulla med rensad o skulle vad svamp.
Jag torkar min svamp. Har bygg ollor om 80*80 cm med myggnät som jag staplar på varandra . Vill jag torka snabbare tar jag en bilvärmefläkt längst ner. Jag har sågat ut som ett litet valv i den understa ollan så jag kan ställa fläkten att blåsa in i det och inte direkt på svampen. Tar några timmar med 4 ollor fulla med rensad o skivad svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.