0 8890 visningar

15 svar

torka eller frysa karl-johan?

Ann

2 sep 2006 kl. 20:42

Vilket är bäst torka eller frysa karl-Johan?
Hur gör man iså fall om man torkar i en varmluftsugn?
vi frysning: ska jag koka svampen först i vatten?
mvh
Ann

0

Ulla

2 sep 2006 kl. 20:57

Karl Johan blir jättefin torkad, det går även att förvälla och frysa men den blir något slemmig i konsistensen.

0

Bosse

2 sep 2006 kl. 20:58

Att skära i tunna skivor och torka är ett fantastiskt sätt att spara svampen nästan hur länge som helst. Jag har bara ett problem och det är att min hustru förbjuder mig att torka svamp i tvättstugan. Det luktar lite våt hund eller så, men vi är uppenbarligen olika känsliga för dofter…

0

Ulf

2 sep 2006 kl. 21:37

Skulle tro att det går bra att torka svampen i varmluftsugnen.
Bred ut svampen på plåt använd lägsta temperaturen som finns på termostaten och torka tills dess att svampen blir spröd och torr.

0

Carin

3 sep 2006 kl. 12:49

Du ska definitivt inte koka svampen i vatten! Däremot kan du skära den i skivor eller bitar och lägga den i en torr, varm stekpanna, för att koka bort överskottsvatten. Låt allt vatten koka bort och svampen bli så torr som möjligt, då “går smaken tillbaka” in i svampen. Sen förpackar du den i lagom stora förpackningar och fryser den. Det är det snabbaste sättet att göra i ordningen svampen för konservering.

0

Svampnörden

4 sep 2006 kl. 07:05

Problemet som blir när man torkar KJ i ugn på svag värme är att den blir svart eller åtminstone mörkt mörkt brun. Tro mig jag har provat några gånger. Den luktar illa, ser allmänt oaptitlig ut och absorberar vätska dåligt.
Nu sista gången så torkade jag på bakplåtspapper med kupévärmare som blåste på dem. Färgen är mkt bättre iaf….det är allt jag vet än så länge.

0

Maria N

4 sep 2006 kl. 07:21

Helt klart är det så , svampnörden.

0

per d

4 sep 2006 kl. 09:01

carin, det ärabsolut inget fel att koka svampen först !! provade det själv efter ett tips här från någon som fått tipset från en norditaliensk kock. skiva svampen i tunna skivor rakt över hatten och koka i saltat vatten drygt 1 minut. låt rinna av och stek sedan i smör eller olja. den geggiga konsistensen som man annars kan få försvinner helt. och jag menar helt klart att effekten blir densamma om den kokta svampen fryses.

0

Hanna

4 sep 2006 kl. 09:15

Torkskåpet för tvätt fungerar suveränt, om man har något. Mikrovågsungn ger fyrverkerier och trasig mikro. Jag har alltid tyckt Karl Johan är lite mesig i smaken, men i somras tillagade jag torkad Karl-Johan (från år 2003) och det var en helt annan smak, helt omesig

0

Birgitta D

4 sep 2006 kl. 10:56

Jag har också provat att koka av den en minut och visst blir konsistensen bättre men den tappar ju lite i smak.

0

Tina Nordberg

4 sep 2006 kl. 18:41

Karl-Johan är en mycket mångsidig svamp. Alla tillredningssätt är bra utom de dåliga.
Glöm inte att frossa medan de är färska.Stek i smör o vräk i er.
Det är SÅ GOTT. Rå i sallader.

Nu är det dax att frossa.

0

Birgitta D

4 sep 2006 kl. 19:12

Äter du dom verkligen råa Tina? Jag tuggar och tuggar när jag rensar för de är så goda men jag spåttar ut. Klarar magen rå KJ? Hur mycket tar du i en sallad?

0

Lena Strömstad

4 sep 2006 kl. 21:49

Jag provade att torka KJ i varmluftsugn i går. Det gick jättebra. Bakplåtspapper i botten på två plåtar. Rensade mycket petnoga de finaste exemplar och skivade fötterna med osthyvel.
Körde på 45 grader i ca 3, 5 timmar. Luckan öppen. Lät dom sedan stå kvar i ugnen över natten.
Spröda med “bra färg”, dvs inte svarta.
Nu återstår bara att kolla om torkad KJ är godare än färsk :-)

0

Elisabeth Antonsson

18 sep 2022 kl. 16:20

Jag torkar min svamp. Har bygg ollor om 80*80 cm med myggnät som jag staplar på varandra . Vill jag torka snabbare tar jag en bilvärmefläkt längst ner. Jag har sågat ut som ett litet valv i den understa ollan så jag kan ställa fläkten att blåsa in i det och inte direkt på svampen. Tar några timmar med 4 ollor fulla med rensad o skulle vad svamp.

0

Elisabeth Antonsson

18 sep 2022 kl. 16:22

Jag torkar min svamp. Har bygg ollor om 80*80 cm med myggnät som jag staplar på varandra . Vill jag torka snabbare tar jag en bilvärmefläkt längst ner. Jag har sågat ut som ett litet valv i den understa ollan så jag kan ställa fläkten att blåsa in i det och inte direkt på svampen. Tar några timmar med 4 ollor fulla med rensad o skivad svamp.

0

Kaj Larsson

18 sep 2022 kl. 17:17

Jag torkade mina Karl Johan förra året genom att skära dem i små skivor och lägga ut dem på tidningspapper på golvet i ett rum som inte används. Det tog en tid men var energisnålt och luktfritt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone