Nu är det vinter i hela landet och vi är bara i november och kallare skall det bli. JAG HATAR DET VITA SKITEN!! Det är ok om det är vitt någon vecka runt jul men det får inte börja i mitten av nov. och hålla på till gud vet när. Ni i norr kanske tycker att jag är gnällig men jag har flyttat hit till södern för jag har haft nog av snö i mitt tidigare liv. Hur har ni det ute i övriga landet?
O jag tycker ju om det här då :S
I Gbg ligger ett tunnt täcker med snö, lite mer av den vara i Mölndal där jag har haft en fantastisk dag på en Julmarknad på Gunneboslott. Lite kallt är det ju med vinden som är…-8 men var varmt klädd :)
Utflykt till Stensjön i Mölndal
Som sagt förut i en annan tråd. Så kanske ni förstår att jag är rörande ening med JAS och trots att jag har barn i pulka åldern så känns allt bottenlöst ut just nu. Snö kan få ligga mellan 23 December till dagen efter tjugondedag knut. En dag mer och det är katastrof. Under två dagar har det vita äcklet singlat ner och gör livet betydligt svårare att leva och sen de stackarna som MÅSTE vara ute hela tiden.
Visst det är fint när det är vitt och solen skiner men här har jag inte sett solen en dag på två veckor och det blåser en isande vind hela tiden. Jag har oxå barn i pulkaålder de var just här och hämtade pulkorna och skulle bort till “kullen” några timmar, jag ville inte följa med, stannar inne i värmen i stället och lägger ut lite mer bilder mm. på min hemsida:)
Gnäll inte “ungdomar”!
Vintern 1965-66 skulle ni ha varit med! Om jag minns exakt rätt kom snön i Sthlm den 13/11. Ingen tog den på allvar utan sa att om några dagar är den borta – men den låg kvar till in i maj i skyddade lägen. Jag bodde då på Roslagsgatan 13 och brukade ta bussen till Frescati, men denna dag gick inga bussar, utan det var bara att ge sig ut och traska norrut.
Skidåkare på huvudstadsgatorna var en vanlig syn under några dagar.
Att jag trots tilltagande senilitet minns detta, beror på att jag vintern 65-66 gick igenom bortemot 1000 våmmar från till SVA insända, ihjälsvultna rådjur (och en hel del andra hjortdjur) från hela det vintriga landet för att se vad de hittat att äta och konstaterade då bl.a. att det fanns ek i Piteå…
Och den följande vintern var inte heller dålig!
Jo, jo det finns många vintrar i det förflutna att minnas. Vintern 81-82 bodde jag i Gävle och skulle då ta hand om snöskottningen i fastigheten där jag bodde, sista huset på gatan p-plats för 4 bilar och vändplan för sopbilen. Första snön kom i slutet av okt. och den la sig från början av nov. Omkring den 20 dec. fanns det p-plats för en bil och ingen vändplan. När jag stod på min punchveranda som låg 5 trappsteg upp så såg jag precis över snökanten på plan mark och då är jag 1,86 lång, snödjup på en bit över 2000mm. Jag jobbade på en handelsträdgård vid tillfället och den stora “utplanteringsdagen” är 1 Maj, den mesta snön hade töat bort men i skuggiga lägen låg den kvar och på morgonen den förste låg det 100mm nysnö över nejden:(
Minus femton och en lätt vind. Snön ligger knädjup och saknar totalt bärighet. Omöjligt att ge sig ut i skogen. Det blir nog takskottning idag precis som igår. Inte för att taken håller på att braka ihop precis, men för att snön är lätt att skotta än så länge. Vi har förra vintern i färskt minne…
Katten håller på att drunkna och får ångest så fort han vågar sig ut.
Ja, man kan väl lugnt konstatera att säsongen -10 är över, eller hur?
Å andra sidan undrar jag om inte vissa svampar mår ganska bra av att det kommer ett snötäcke som skyddar marken från uttorkning under vintern. Jag tycker det varit ovanligt mycket Svart Trumpetsvamp i år, även på platser där de annars kommer väldigt sällan. Samma sak med Stenmurklan som plötsligt fanns i enorma mängder under våren på tidigare “snåla” lokaler, Stinkkremlan, olika skålsvampar och vissa fingersvampar som kommit starkt det här året på “mina” marker… Är jag inne på fel spår, eller finns det arter som faktiskt gynnas av snön? För i så fall har vi kanske en bra svampsäsong att se fram emot under 2011 :)
Vi hade ju “vinter” här i Skåne förra säsongen men det var inget bra, svampåret har inte varit särskilt givande här, vi hade ca. 500mm snö i vintras men det motsvarar bra 5-10mm. regn så det var en väldigt torr vår här. Skall det vara blött i markerna på våren och det skall var någotsånär beständigt så krävs det stora mängder snö som i mellansverige, jag vet att Gävle och Hudiksvall fick lite över 2000mm snö och då blir det ju en riktig rotblöta när det smälter. Sedan är det så att snö är alldeles utmärkt för de flesta växter och säkert för svampen oxå, barfrost är sällan bra i längre perioder.
Håller med om att det är jobbigt med all den här snön som redan fallit. Nu har det snöat varje dag sedan förra söndagen här hemma och det är otroligt tröttsamt med det eviga arbetet med att skotta:(
Vårt snömonster här hemma däremot ÄLSKAR snön och hennes glada humör sprider sig så jag kan glädja mig lite åt snön iaf:-) Kanske dessa bilder kan roa upp er andra lite? Tyvärr lite suddiga men men…
Trist med snö?Nä, gör som mig istället…
Nä Madde, det där duger inte. Du skall inte komma här och försöka sabba och liva upp vår vågahatavintern tråd, Med en kommer med massa söta bilder på “snömonster”
Närrå jag bara skojade lite men i ärlighetens namn så tar det emot just nu med -13 och snötäckt landskap och inte hjälper det att old and wise man från Uppsala kommer med att det har minnsan varit värre förut.
En liten kommentar till Maddes bilder är att dina bilder är det verkligen inget fel på. Hundar är levande djur och oftast är rörelseoskärpa att föredra när man fotograferar djur in action tycker jag i alla fall
Mmm… Hade det varit -13 här också hade det inte blivit några kort alls på hunden, då hade hon fått busa själv. Just nu har vi bara -2 med snålblåst så med ryggen mot vinden gick det an.
I nu läget vet jag inte vad som är värst. Att det fortsätter snöa trots de 40cm som redan ligger eller om det nu skulle börja regna och smälta allt… Usch, vintern är ingen höjdpunkt på året:( Däremot kan hundens glädje smitta av sig en kortare stund;)
Detta är inte rättvist det har bara varit dryga 6 månader snöfritt 2010. Fy farao -10° idag och så blåste det minst -20°. Ja det kändes som -30°.Däremot har vi inte så mycket snö dryga 20cm, det räcker till och blir över.
Vi eldar så kaminer o kakelugnen hoppar. Å en sak till, vad underbart det är att tända i vedspisen på morgonen o sätta på kaffepannan.
Nu är det varmt o gott inne,katterna har inte varit ut idag men gubben o jag har gått 4km slingan.
Natti natti
Go kväll vänner övergnället är på tråden. har varit hemma idag och vabbat. Återigen en av vinterns förbannelser. Inte varit sjuk i förkylning sen mars och vips så kommer kylan och snabba temperaturskilnader och så har vi en hyfsad grogrund för epedemier. Nåja. vi hade -20 grader i morse och tempen har inte gått upp mer än till -9,8. Ok. Visst är vackert med det vita landskapet utanför som så många vinteranhängare tycker men hur länge lever man på det. Nåja vill inte knäcka Ä.V.A. helt. Tack för nu
Men ärligt, nog är väl detta bättre än 0 regn å slask med fukt som borrar in sig i märgen, med ungar som är konstant genomsura och skitar ner huset tillsammans med husdjuren…
Nu har vi någonting att berätta och tortera barnbarnen med…...Nii skullle variiiiiit meed vinternnn 09-10 när isbjörnarna tog skydd i busskurerna tillsammans med de ryska vinterbadarna…
nejdu micke
håller inte med till 100%
om det vore snöfritt o 0-gradigt skulle jag nog komma upp en sväng o fortsätta leta trattkantareller i hovstaskogen
men slask kan jag hålla med om - det är den mest ogästvänliga formen av snö - totalt oframkomligt
nu kan man ju i alla fall bylta på sig rejält med textilier o gå över stan utan större problem
men man får se upp med ishalkan
brrr
Hehe nog är jag tokigt frälst i svamp men när termometern visar långkalsonger då överlåter jag skogen till tomten,granletare samt herr Älg..Så länge det är ett bra tryck i luften och en skötsam vind är kyla ganska lätt att skydda sig ifrån,och som någon klok tjej nämnde,tror jag att det kommer bli en sjuhel…svampsäsong nästa år,iskristallerna utanför sätter riktigt igång lusten och längtan-)
jag hör till dem som gärna går skogspromenader iförd långkalsonger men när det blåser snöstorm och snödjupet blir över skohöjd eller när det är ren slasksörja då blir det inga promenader i onödan utanför stans absoluta centrum
o när det blev tvärstopp såhär tidigt så börjar redan skogsabstinensen göra sig gällande
Kände mig oxå,initialt,brutalt rånad på en fin svampavslutning,och lider ibland av akut skogssjuka,men får jag en hälften så bra säsong 2011 vet jag att jag kommer att finna mycke gött därute…Worth waiting for-)
Nu ska här göras svampjulklappar,sylt å marmelad till de som förtjänar och sen blir det nytt år och snart dags för murkeljakt… och vips vaknar svampguden och belönar de med god karma-) God jul till er alla från ...
Helsingborg +-0g, grått och mulet, svidande vind från väster och “snöfnyk” i luften. jag gillar ju inte det vita skiten och många -g. men nu när det ändå har täckt vår jord så kunde det lika väl stanna eller och försvinna snabbt, det här som är just nu är det värsta, snömodd över allt på trottoarer och vägar. Det blir inte så roligt att gå på Fredriksdals julmarknad idag:( Jösses vad gnällig man kan vara men det är så det är. JAG VILL UT I SKOGEN!!!
Nja, 0.7 minus idag. 17 minus i förra veckan. Snö i massor, har just kört gubben till jobbet och skottat utanför. Nackdelen med att bo i hus:-( Fördelen är alla fåglar utanför. Just nu en nötskrika som sliter och drar och försöker stjäla en av talgbollarna.
Mig stör inte snön, det gör dagen lite ljusare och så slipper vi dra in så mycket skit utifrån.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.