0 476 visningar

14 svar

Lite blandat

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:15

Nu när det är lite lugnare och lite färre frågor att svara på passar jag på att lägga upp bilder på några jag saknar namn på. Har inte frågat tidigare då jag inte har mkt info att lägga till bilderna som underlättar vid identifiering.

Först en liten lila skivling som växte i en rabatt. Fotad 22/9

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:20

Serie 2
Kan det här vara en art av honungsskivling? I så fall vilken? Växte på en lövstubbe där det förra året växte vinterskivling. I år har inga vinterskivlingar dykt upp, kan det bero på svampen på bilderna? Fotad den 3/10

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:26

Serie 3
De här hittades i ren granskog. Mina tankar gick till blåmusseron men även om lukten var speciell tyckte jag inte att det påminde om bränt gummi. Men då vi tyder lukter olika kanske detta ändå är blåmusseron? Färgen i verkligheten var mer violett än vad bilderna visar. Fotad 22/10

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:30

Serie 4
Här kommer bilder på en ticka. Växte lite högt upp så hade problem att få bra kort. Tog även ett kort på lövträdet ifall det hjälper men blev inte jättebra. Fotad 28/10

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:35

Serie 5
Den här växte i mossan på  granstubbar. Fotad 29/10

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:42

Nu sista bilderna:) Serie 6

De här gjorde mig riktigt nyfiken men då jag inte fick till bilderna ordentligt har jag inte frågat tidigare. Hade hoppats kunna återvänd för att ta nya kort men det blev aldrig tid över till det.

Dessa växte vid eller på (svårt att helt avgöra) granrötter. Strax intill växte trattkantareller. Tyvärr dåliga bilder på undersidan men kanske går att avgöra ändå?

Blir glad över alla förslag ni kan komma med och ber om ursäkt för den fattiga informationen och de lite sämre bilder som blev.

Tack på förhand och glad första advent på er:)

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 15:45

Glömde skriva att serie 6 är fotad den 11/6.

Tack igen:)

0

Jan A, Uppsala

28 nov 2010 kl. 16:04

Visst är det blåmusseroner du sett. Och serie 6 är väl inte fotad 11/6 då det oftast är väldigt ont om trattkantareller. Men jag tror bilderna kan föreställa skinnticka.

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 16:09

Tack Jan, då har jag lärt mig ännu en ny. Bilden är tagen den 6/11, vände visst lite på siffrorna;) Ska kolla upp ditt förslag om skinnticka.

Tack igen:)

0

Hans-Åke

28 nov 2010 kl. 16:15

serie 5 kan vara rödbrun trattskivling

0

Jan A, Uppsala

28 nov 2010 kl. 16:21

Och serie 1 kan väl vara en rabatterad violmusseron - eller kanske möjligen en superliten blå. Hade varit bra med luktprov.
Men du får kanske svar från nån som vet - säkert…

0

Irene A

28 nov 2010 kl. 16:23

1 + 3 är blåmusseron

2 klubbhonungsskivling, Armillaria lutea (har gått under namnen gallica och bulbosa också)

4 tegelticka (på sälg tror jag)

5 rödbrun trattskivling, Lepista inversa eller vad den nu ska heta

6 skinnticka

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 16:38

Tackar:)

Har precis kollat upp skinntickan och rödbrun trattskivling och håller med om dom:)
Återommer när jag kollat upp Irenes förslag.

Tack igen för snabba svar

0

Madde Småland

28 nov 2010 kl. 19:26

Som vanligt kan jag inget annat än att hålla med om förslagen:) Verkligen otroligt att ni enbart genom bilder och ytterst lite information kan hjälpa mig och många andra.

Tack ännu en gång:) 

0

Håkan Bråkan

28 nov 2010 kl. 21:31

kan inte mer än hålla med, oerhört imponerande. Flera kunniga men framförallt Irene och Jan är väldigt snabba med svar. Eftersom vi inte kan ge något annat så hoppas jag ni känner den värme som vi tacksamma ger till er genom nätet.
Alla ni på guiden ha ett trevligt slut på första advent. Kram.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone