0 525 visningar

6 svar

Hur många av Er.......

anithau

28 nov 2010 kl. 21:34

har plockat vinruta? Har inte lyckats hitta det latinska namnet.

Hur smakar den i så fall?

0

Håkan Bråkan

28 nov 2010 kl. 21:52

vinruta heter ruta graveolens och tillhör vinruteväxterna är giftig och användes i antiken som motgift till ormbett senare användes den som bla urindrivande medel och vid aborter. Utvärtes vid reumatism.
den går att förtära men rekomenderas inte. I södra europa har man den i sallad. jag har smakat den och smakar rejält bittert.

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:26

Håller med Håkan Bråkan. Jag har haft den i min krydd och ört odling men har tagit bort den då den inte hade någon funktion att fylla mer än att den var vacker, men ingen växt att använda till något bra.

0

Ewa lilliesköld

28 nov 2010 kl. 23:36

Va kul….är och hälsar på min bror nu och när jag läste inlägget gick han direkt ut i köket och hämtade vinruteextrakt från 1997. Han använder det som brännvinskrydda. Jag tyckte det doftade riktigt gott (trots ålder) och smaken var intressant.
:D

0

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 00:10

Detta står att läsa i Nationalencyklopedin.
Vinruta, ruta, Ruta graveolens, art i familjen vinruteväxter. Det är en 30–60 cm hög halvbuske med blågröna blad och toppställda gulgröna blommor. Den är rik på eteriska oljor och har stark doft och smak. Vinruta anses härstamma från medelhavsområdet; arten odlades förr som krydd- och läkeväxt i hela Europa. Den har använts mot bl.a. pest, kolera och epilepsi samt som aborteringsmedel och brännvinskrydda, vilket man numera bestämt avråder från.

0

Ewa lilliesköld

29 nov 2010 kl. 00:23

Så förståndigt :)

0

anithau

29 nov 2010 kl. 06:01

Tack Ni, för era svar.
Det var mycket intressant.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone