0 371 visningar

25 svar

Fram med pulkorna på med skidorna

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:30

1.
Nu bär det av in i minnenas värld.
Där ute bortom kakelugnens värme viner vinden, i fönstersmygen drar den in med isande viskningar, brevinkastet har jag tejpat igen för att mota bort kung Bores intrångs försök. Trädens svarta grenar vajar och piskar, river som klor i den kalla luften, i gatlyktans gula sken dansar snöflingorna en vansinnig ringdans som aldrig verkar ta slut.  Därute begravs de sista svamparna under det tjocknade snötäcket, blommorna svartnar och dör, försvinner in i snödrivan som växer sig högre och högre tills det sista grässtråt är borta, dolt för våra längtande ögon, landet ligger insvept i Bores vita mantel.
Fram med pulkorna på med skidorna nu bär det av in i minnenas värld.
Ner, ner, ner, ner för backen där:).
Vid den här tiden i fjol så hade vi dåligt före i Skåne, det såg ut så här och skördarna var goda

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:31

2.
Nu knäpper det i elementen, ute kryper tempen sakta men säkert ner mot tio minus strecket och minnena från svunna tider bleknar, hågkomsten av varma sandstränder och doften av nyklippt gräs försvinner med röken från utandningsluften, människorna ser ut som frustade drakar utan eld bara röken återstår och den skingras för vinden och minnena med den. Det är vackra minnen, skärvor från förr, klirrande som gnistrande avbrutna istappar gör de sig påminda, bilder dyker upp i ens inre, letar sig upp ur de frusna drivorna och tränger sig på.

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:32

3.
Önskan om att vintern bara är på tillfälligt besök verkar just nu bara vara önskningar och drömmar, greppet om landet hårdnar mer oväder hotar fjärran. Drömbilderna blir allt mer påträngande, det är lönlöst att hålla dem borta. Låt minnesbilderna flöda över dig, håll dem hårt intill dig så att du orkar med det långa stora kalla mörkret som sveper in och fyller varje gömsle och vrå.

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:33

4.
Bryskt slits man tillbaks till verkligheten, upptäcker att om bara solen kommer fram så att landskapet kan vakna upp ur den dystra grå vardagen, låt vintern visa sig från den goda sidan, då kan man leva igen och hoppas. Lyssna till barnens skratt i pulkabacken, låna en pulka och ge sig iväg utför backen och låt snön sprutande virvla runt, lev i nuet. Det kan vara så vackert nu också.

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:34

5.
Frusna händer, stela isfingrar som kramaktigt håller sig kvar eller sakta rinner ner och stelnar över grånade hattar, små snödrivor som samlas på flervåningshusens tak

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:35

6.
Tanken om en flytt söderut biter sig fast, sol, bad och värme, underbart men hade man det hela tiden så skulle man inte uppskatta det lika mycket som man gör nu när man några månader om året får pulsa fram i kyla och snö. Att få segla fram över snötäckta landskap och njuta av utsikten av den klara luften, känna hur det biter i kinderna och längta efter en kopp varm mjölkchoklad och en ljuvlig ostmacka, ligga på rygg i stugvärmen med fötterna på det varma goa elementet:).

0

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:36

7.
Nu är de vackra svamparna dolda där ute, säsongen är kanske över för denna gång. Det är tur att datorn finns så att man kan fly tillbaks till de vackra svamparnas rike och bort till den tid som skall komma.
Hoppas att pulkaåkningen och utflykten med mig inte åstadkom några allvarligare skador även om mitt sinnelag har varit lite dystert men jag gillar inte långa vintrar och denna verkar bli en lång och kall rackare. Hu, nu får man rycka upp sig och se det ljusa i det vita kalla:)

0

gunhild i Kåddis

29 nov 2010 kl. 09:47

JAS, jag undrar om du inte redan har flyttat för långt söderut?
Vintern är mycket vackrare och skönare här uppe. i natt hade vi minus 20 men fint och klart. Nu ska jag ut på långpromenad i det vackra vädret minus 10 och sol.
Svamparna vilar under ett mjukt täcke tills våren kommer och vi får inleda en ny givande säsong (som eg, varar hela vintern).
Tänk om det skulle vara sommar jämt! Jag skulle sakna årstidsskiftningarna.
Tack för underbara bilder.

0

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 11:13

Hej gunhild i Kåddis! Jo så klart är det fint med de olika årstiderna, jag gillar dem men i år börjar det lite väl tidigt med snö och kallt väder. Jag är redan orolig för mitt stora fikonträd, vindruvor, mullbärsträden mm. Så känns det lite trist att inte ha några svamprapporter att komma med så det får bli lite annat, någon liten resa i minnenas värld är väl inte så pjåkigt eller? Här är det för nuvarande -5g och en rätt hård vind så det känns som minst -15g. Sonen Leo är sjuk så jag kommer inte utanför dörren idag:)

0

siv n.

29 nov 2010 kl. 11:54

Tack för fantastiska bilder.Sekvens 4 med sina färger. Vackert. I Sundsvall är det -13° och snöfall.Det är väl så att kylan “känns mer” nere hos er
än hos oss.
siv n

0

Bo E

29 nov 2010 kl. 16:16

tack för de vackara bilderna
även vintern är ju vacker när man hittar såna fina motiv!

jag gillar inte vintern av rent praktiska skäl men det är ju inte främst estetiska aspekter….

0

Bo E

29 nov 2010 kl. 16:18

här i örebro är det -7 på dagarna o nedåt -10 kvällar o nätter men det är det otäcka blåsvädret som gör att man fryser
med vinden i ryggen o solen i nyllet är det riktigt behagligt

0

Håkan Bråkan

29 nov 2010 kl. 17:05

Tänker inte komentera upplägget i denna tråd. Men JAS snyggt skrivet och bilderna är fina. Men jag är mest intresserad av svampbilderna och arterna på dom. kan ni klargöra snälla.

0

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 21:00

Ok Håkan Bråkan. Jag skall försöka göra det förstårligt.
Serie1. Bild 1. uppifrån och ner på lågan,
Sidenticka,Trametes versicolor
Fnöskticka, Fomes fomentarius Rosenporing,Ceriporia excelsa

Bild 2+3 är.
Ostronmussling,Pleurotus ostreatus
Serie 2.Bild 1. Uppifrån och ner.
Dallergröppa,Merúlius tremellósus Vinterhätta,Mycena tintinnabulum
Bild 2. Tyvärr inte artbestämd.’
Bild 3. Hemitrichia clavata övergångsform mellan och H. calyculata, nog närmast H. clavata.

Serie 5. Bild 1.
Trollhand,Hypocreopsis lichenoides
Bild 2+3 är.Fnöskticka, Fomes fomentarius.

Serie7.
Bild 1. Judasöron, Auricularia auricula judae
Bild 2. Violtagging, Trichaptum fuscoviolaceum sp
Bild 3. En Magnolia men jag vet inte vilken variant det är men stor är den.

Jag hoppas att ni blev klokare av detta;)

0

Bo E

30 nov 2010 kl. 11:52

Apropå serie 2:3

Kan detta vara släktingar?

På alm i juli 2010

foto: Bo E-son

0

"JAS" Helsingborg

30 nov 2010 kl. 12:31

Hej Bo!
Jo en eller flera slemsvampar(myxomyceter) har du där och då undrar jag är det samma på alla bilderna även det du visar på 3an? Jag vet att du visat det på 3an innan och att vi spekulerade lite om vad det kunde vara, är det en fruktkropp eller en ansamling av flera? Angående den första bilden så skulle jag gissa på, antingen Physarum eller Cribraria och det är just det man får göra, gissa alltså för de är i det närmaste omöjliga att bestämma utan att mikroskopera dem först. På andra bilden ser det ut som om fruktkroppen sitter “fast” mot underlaget och den omges av intorkat plasmodium men det liknar inget som jag sett möjligen något stadium av Reticularia lycoperdon Sotägg men där brukar man inte se plasmodiet på det viset för sotäggen tränger i regel upp inifrån trädet, stubben/lågan.

0

Bo E

30 nov 2010 kl. 13:40

jo sotägg var det närmaste tips jag fick

jag är osäker på om det är samma art i olika stadier eller olika

dethär var visst bilden jag tidigare lagt ut

får nog aldrig se detta igen för kommunen har tagit bort almen - möjligen om stubben får stå kvar - den finns kvar än i alla fall o fällningen gjordes i oktober

förmodligen almsjuka i trädet oxå eftersom den fälldes, och man kunde se de typiska mörka ringarna i virket innan det forslades bort

foto: Bo E-son

0

Tony S

30 nov 2010 kl. 14:52

Förslag på 2.2 kan vara kvisthätta, Mycena speirea. Men omöjligt att bli säker utan mikro-koll.
Rosenporing är nog ganska sällsynt, har bara sett den en gång. Är bilden från Borstbäcken kanske?
Fin mix av bilder som vanligt Janne.

0

Bo E

30 nov 2010 kl. 15:02

ha ha

om 2:2 tänkte jag - det är väl nån hätta - men växer den inte på kvisten???
bra namn på den då

0

"JAS" Helsingborg

30 nov 2010 kl. 15:04

Jag har tittat lite närmare nu och ser att den du har på första bilden inte har något skaft som jag tycket först utan det är säkert samma art alltihop och det som ligger närmast till hands är nog ändå Reticularia lycoperdon Sotägg även om formen är lite annorlunda mot vad jag sett innan och vad man hittar på nätet. Almen var nog i rätt dåligt skick annars hade nog inte slemsvampen varit där. Hoppas att de låter stubben vara kvar för jag har lagt märke till att vid avsågade stubbar slår det om man har tur nya skott och dessa verkar bli friska och förhoppningsvis mer motståndskraftiga mot almsjukan.

0

Bo E

1 dec 2010 kl. 12:58

Tack
Det har väl varit ett litet frågetecken efter sotägget sen senast - och visst vore det trevligt att kunna fastställa vad detta verkligen var.
Jag har inte tillräcklig kunskap om dessa arter att vare sig bekräfta eller dementera förslagen men tillsvidare tycker jag att den får gälla som sotägg.
Här i stan fäller de almar närmast panikartat nu efter almsjukans utbredning. Dock tycker jag ibland att de prioriterar konstigt - vet flera sedan många år döda almar som står kvar medan de fäller till synes friska almar - men det brukar finnas en brunröta i virket som förmodligen är almsjukans tecken även om träden inte torkat helt och tappat löven.
Stubbarna brukar inte stå länge i stadsmiljön, men jag vet oxå områden utanför kommunal mark där det fällts almsjuka träd och där vore det intressant att se om det kommer upp rotskott.
Sotägget har jag aldrig sett nånannanstans än just där jag fotade det.
...och utan guiden hade jag nog aldrig ens anat att det var en svamp!
Stort tack till er alla kunniga o hjälpsamma svampvänner på guiden!

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2010 kl. 15:10

Om du vill kolla på lite slemsvampsbilder sök på Skogens Röst så hittar du de jag hat funnit de senaste åren:).
Jag har frågat de som fäller almar i HBG området då jag oxå har reagerat på deras prioritering. Svaret har blivit att de fäller de träd som först och främst utgör en direkt fara för allmänheten och det kan till synes vara friska träd men de är som regel angripna av almsjukan och då de har en stort grenverk och fortfarande har löv så blir dessa mycket känsligare för väder och vind så de fälls före de som är helt döda då dessa inte har någon lövmassa och oftast står stabilare än de halvdöda.Det resonemanget kan man ju köpa.

0

Bo E,

Jan A, Uppsala

1 dec 2010 kl. 22:07

alm bildar inte rotskott. Däremot kan det bli ett uppslag av stubbskott - om inte stubben är för död, förståsss!

0

Bo E,

Bo E

2 dec 2010 kl. 10:44

Tack Jan o JAS!
Jag är inte så skogskunnig att jag tänkte på att stubbskott o rotskott kan vara termer för olika företeelser.
Men nog ser de almsjuka stubbarna snustorra ut…så det kanske inte kommer upp nåt mer.

Vad gäller prioriteringar vid fällning så står de här almarna jag observerat i stans utkanter, en vid en skogsväg bakom södra golfbanan och ett helt bestånd döda almar runt en jättelik död gammelalm på en ödetomt invid en bondgård. Här har man tagit bort de mindre men låtit den största gamlingen stå.
Tänkte inte heller på att de utgör någon fara för allmänheten utan mer på risken för smittspridning.

Ursäkta utsvävningarna om almsjuka o sotägg - det har väl egentligen inte så mycket med pulka o skidåkning att göra men är mycket intressantare tycker jag i alla fall…
he he

0

Bo E,

"JAS" Helsingborg

2 dec 2010 kl. 15:17

Nä Bo, det har det ju inte men det har med svamp att göra för almsjukan är ju en svamp:) Det är heller ingen fara med att snacka lite annat i “mina” trådar bara det inte blir en massa skitdravvel så är det helt ok och det här är ju helt klart intressanta saker. Och kan man till på köpet få lära sig lite nya och kanske viktiga saker så är det ännu roligare:)

0

Boman

4 dec 2010 kl. 06:46

Tack för fina bilder! Här syns inga svampar, bara snö. Men då kommer ju fåglarna till oss.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone