0 844 visningar

20 svar

DiLeva

Annika

28 nov 2010 kl. 23:09

DiLeva säger att svamp är hälften svamp hälften djur?! Upplys oss om sanninghalten i detta.Vet att svampar bryter ned animaliska as…kanske det han menar “Du är vad du äter”.....

0

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 00:06

Annika, nästan alla “rörelser” som håller på med Indisk meditation som Guru Maharaji, Divine Light Mission, Ananda Marga, Shrii Shrii Anandamurti m.fl. anser att man inte skall äta svamp och lök eller sådan mat som påverkar dina sinnen för mycket och leder dig på orätta vägar. Skälen är ofta dunkla men man anser att svamp inte är tillräckligt vegetabiliskt utan närmar sig kött och därför inte bör ätas. Jag tycker som vanligt att det alltid är upp till var och en vad man vill äta och tro på bara man inte försöker påtvinga någon annan sina åsikter utan bara upplysa om att det finns olika vägar att gå. Själv äter jag inte kött, gör lite yoga och mediterar men äter både svamp och lök men Thomas tror jag undviker båda dessa födoämnen.

0

Irene A

29 nov 2010 kl. 09:21

Ja, svampar är närmare besläktade med djur än med växter!
Här är en variant på vårt “släktträd”:
http://tolweb.org/Public/treeImages/Eukaryotes.png?x=-785418629

0

Frida T

29 nov 2010 kl. 12:31

Kunde inte komma in på din länk Irene… forbidden stod det :(

Lök ? JAS, vet du varför ? Nyfiken :)

0

Irene A

29 nov 2010 kl. 12:36

Konstigt, den här då?
http://tolweb.org/Eukaryotes

0

Frida T

29 nov 2010 kl. 12:41

Tack den länken funkade ! :)

0

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 13:32

Jo Frida det är så här att grödor och vissa kryddor innehåller, ja vad skall jag säga viss starka ämnen och inte bara då eteriska oljor utan som “de” ser det ämnen som påverkar din kropp, hjärna och själ negativet och som gör dig distraherad när du skall meditera. Man bör oxå undvika visa klädesplagg som vanliga kallingar/trosor och tajta byxor osv. då dessa gör dig medveten om ditt kön och på så sätt distraherar dig i din andliga förverkligande. Man kan fundera på detta med vilken mat man skall äta och det är helt klart att maten och hur mycket du stoppar i dig påverkar dig på olika sätt, både positivt och negativt. När det gäller lök så anses detta väldigt negativt och drar ner dig från de andliga höjderna och detta kan man ju fundera lite över då lök är en av de mest konsumerade matvarorna i världen och vi vet ju hur det ser ut där ute om man skall vara fördomsfull så sker inte lökkonsumtionen lika över världen utan den är till viss del koncentrerad till vissa delar av vår jord, jag säger inte vilka delar det får ni leta reda på själva eller bara använda den slutledningsförmågan som vi har blivit utrustade med;)

0

Bo E

29 nov 2010 kl. 16:08

...hellre äter jag vitlök o slipper fästingar än sitter o mediterar med en fästing i kroppen…

0

Irenes länk

nyfiken

29 nov 2010 kl. 16:09

Webbsidan kan inte visas

0

Irenes länk

Annika

29 nov 2010 kl. 16:30

Tack för hjälpen…om jag visar denna länk för mina vännar kommer de säkert förstå(fniss).Men nu har jag svaret. :-)

0

Frida T

29 nov 2010 kl. 19:57

Oj, tack JAS ! Jag kommer aldrig nå några andligt höga höjder hör jag ...
älskar lök i maten ;)

0

Lilla My

29 nov 2010 kl. 20:13

Personligen så tror jag att DiLeva ÄR en svamp… men det är ju bara vad jag tror :)

0

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 21:05

Jo Lilla My, Thomas är en mycket trevlig person och att han skulle vara en svamp låter troligt då svampar är mycket trevliga varelser;) Men han skulle nog helst i så fall bli jämförd med någon utflippad rymdsvamp.

0

Kerstin, Lindome

30 nov 2010 kl. 20:14

Var och en är salig i sin tro, och det respekterar jag, men kan inte låta bli att undra varför just gul lök och svamp skulle påverka min förmåga att meditera, eller leda mig på orätta vägar?

Kan det vara för att båda har en förmåga att bilda gaser i ovana magar??

Ett skäl - i så fall - så gott som något varför det distraherar???

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2010 kl. 00:33

Att försätta sig i djup meditation och att lyckas med att hålla sig där ett tag kräver oerhört mycket av dig som människa och då gäller det så klart att ha de bästa hjälpmedlen och så lite störande objekt i sin omgivning och för att inte bli störd så måste man undvika vissa saker och då är det inte bara lök och svamp som gäller, tro mig dessa två födoämnen är bara två i en lång rad saker som man bör undvika om man vill nå nirvana eller åtminstone komma en liten bit på den vägen, viket jag anser är i stort sätt omöjligt i det samhälle som vi idag lever i här. Visst var och en blir salig på sin tro men jag tror att vissa blir saligare än andra;)

0

Kerstin, Lindome

1 dec 2010 kl. 07:10

OK, förlåt, inte min mening att försöka driva med en seriös rörelse,
men mitt svar/fråga var inte enbart ämnad som ett skämt.

Egentligen undrade jag på vad sätt dessa födoämne påverkar hjärnan, eller om det i själva verket handlar om att de påverkar magen som i sin tur stör hjärnans aktiviteter?

Förmodar att det är både och och.

När det gäller saligheten håller jag helt med dig. Är faktiskt lite avundsjuk på dom som hänger sig till sina “Gudar”, vilka namn dom än har.
Önskar ibland att jag kunde göra detsamma.

0

anithau

1 dec 2010 kl. 08:21

Kerstin!
Jag tror att vi alla har en liten “gud” oavsett hur det ser ut. Jag tror också att många inte tänker på att det förhåller sig så.
Säger jag som inte är religiös på något sätt, men ändå tror på något högre än jag själv.

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2010 kl. 11:33

Kerstin, du gillar ju skogen och det gör väll alla vi som är här på forumet och det kommer man långt med. Att vistas i naturen och att kunna insupa den och i viss mån förstå det vi vistas i och det får nog de flesta av oss att känna vördnad och att få oss att förstå att vi ingår i det stora kretsloppet på ett eller annat sätt. Jag vet inte om jag skrivit att jag anser att de rörelser som ägnar sig åt meditation är seriösa, jag är INTE med i någon av dem längre då jag har svårt för det mesta av sådana sammanslutningar, jag går inte in närmare på det här.
Numera är jag nog någonting mellan naturalist och buddist men mitt måtto är att försöka leva ett så bra liv som möjligt utan att skada något eller någon åtminstone så lite som möjligt:) Då slipper man ju att bära omkring på en massa onödig börda både mental och fysisk. Ha det gott där ute nu och gräv inte ner i er för mycket religiöst grubbleri;)

0

Kerstin, Lindome

1 dec 2010 kl. 11:55

-:)
Ni har så rätt.
Skogen är nog min “Gud”.
Där behöver man inte grubbla över dess existens och få saker är så läkande som svampturer i skogen.
(Förutom alla de gånger jag går vilse, vilket har en tendens att höja blodtrycket till farliga nivåer).
Jag släpper taget om huruvida det finns något mystiskt i lök, men jag gillar inte tanken att svamp kan liknas vid djur.
Får väl tänka bort påståendet innan jag nästa gång bryter foten av en stackare.
-:)

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2010 kl. 15:12

0

Kerstin, Lindome

1 dec 2010 kl. 19:27

Hoppsan…vad en enkel svamp var komplicerad.
Tack för tråden, blev imponerad av hur många olika ämnen det handlar om att bevara, eller icke bevara, för att svampen skall smaka som det är tänkt.
Har sparat artikeln för närmare genomgång när tiden tillåter fördjupning.
Mycket intressant.
(Gillar fortfarande inte liknelsen med djurriket).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone