Om du har en dator, så kan du kanske hitta en del genom att googla. Här är ett fynd: http://hubpages.com/hub/Mushrooms-toadstools-and-other-Tenerife-fungi
För länge sen tipsade jag någon om Rose Marie Dähnckes “Palma-svampar”, inte Tenerife, alltså, men ändå!
http://www.mycopalma.com/pilzeldorado/
(Jag har aldrig varit på någon kanarisk ö!)
Turkiet verkar ju inte heller helt fel:
http://www.goliatmusseron.blogspot.com/
Hej Håkan Bråkan.
Jag har en kompis som bor på Teneriffa, La Orotava, norra sidan av ön.
Dom har haft ett hiskeligt väder där i några dagar nu.
Vindar på 100 km,skolan var stängd i går.
Men enligt prognoserna så skulle det pågå några dagar, så det är nog lugnt igen till du åker får vi hoppas. Men lite blött i backen kanske.
Hon skickade några bilder i går tagna från hennes fönster, där man kan se palmer och träd som är sönderblåsta.
(liten bild, men jag tror det syns)
Vi pratar (Live Messenger) varje vecka och jag tycker det verkar regna titt som tätt, i allfall där hon bor. Mycket övervämningar har dom haft där i krokarna också.
Så du kanske kan ge dig ut på svampturer.
OK! Det är bara att bryta ihop, avboka, tre skott i nacken.
Nej då. En sak är säker. Om vi inte åker och tittar på teide (som vi inte ämnar göra, har varit där några gånger) så slipper jag med 99% säkerhet se äckel snö iallafall och varmare är det ju. Lite som svensk sommar. Lite regn dör man inte av. Ja har ju sett prognoserna och den södra delen ligger något bättre till. Men tack för servicen (fa.. stavas det så eller….)
Jag menade inte att skrämmas, bara lämna lite info…du sa att det var så väldigt torrt där men jag hade annan hyperaktuell info från min kompis. Ja från norra delen av ön då. :-)))
Ha det så riktigt skönt på semestern. :-) Skönt att slippa denna hiskeliga kyla.
Vi ska visst få minus 15-20 grader här nu i natt. Brrrrr
Hittade den här texten på en sida om Teneriffa:
Kanarieöarna (särskilt Teneriffa, La Palma, La Gomera och Gran Canaria) är ett paradis för mykologer och svamp jägare, lokalbefolkningen i allmänhet inte uppskattar svampen (silke)
och insamlingen är en ovanlig, så det finns stora mängder i naturen som kan göra lyckan i dina ögon och varför inte? dina smaklökar!
Länken har du här, på spanska men det är ju bara att trycka på översättaren i Googe :)
http://www.carreradelatlantico.com/funghi-isolecanarie
Hej Håkan Bråkan.
Ja det bore jätte roligt att få se bilder från din semester.
Bara du/ni kommer i väg…med tanke på alla inställda plan….
Ja ska “träffa” min kompis i morgon bitti som vanigt och prata och få lite rapporter. Det var faktiskt lite dramatisk på väderfronten sist vi sågs/pratade.
Som sagt ha det så skönt på semestern.
önskar
tack evus och birgitta. Tror att gran canaria har något bättre väder just nu. Regnet som kommer är i skur form men det känns som om blåsten är det jag är mest rädd för. I skrivande stund verkar vi komma iväg iallafall om vi bara slipper nödlanda i spanien. Eftersom vi skall upp 0445 i morgon så gör jag det sixsta just nu dvs ligger i ett varmt bad efter att ha varit ute i den bistra vinterkvällen fyvale vad skönt att slippa snön ett tag. Jag kanske kommer med någon blänkare från sydliga nejder inom kort.
Hola, Håka Bråkan , hoppas ni kom i väg.
Enligt min kompis som jag pratade med i morse är det sydliga vindar på väg över Teneriffa, dom är visst värst.
Kul att höra eller hur :-(
Du läser säkert inte det här nu för du sitter väl på flyget…
Hoppas det blir bra hur vindarna än blåser.
Hej igen!
Så var det slut på värmen för denna gång. Vädret var väldigt omväxlande kan man säga 3 dagar mest mulet och regnskurar, endag med mest sol och regnskurar o tre dagar med vbara sol och en del blåst. Summa summarum ingen höjdarvecka. Det blev dock massor av växter och fåglar som är mina huvudintressen. Svampar då ja. Eftersom jag nästan uteslutande var nere på låglandet så blev det omöjligt, nästan. Hittade ett gäng av denna “bläcksvamp” i tillfällig blöt sand nära monte roja, söder om flygplatsen. Är det en normal bläckis eller?
Artbestämning
Hej Håkan
välkommen att ventilera ditt fågelintresse och visa bilder i
http://fagelskadning.ifokus.se/
Ja, du Tina. Har kollt sajten verkar trevlig. Kommer kanske så småningom göra det. Har hållt på med birds så länge ca 30 år så jag har en smärre viloperiod där förutom när det dyker upp nya arter i Uppland samt när jag är på utlandsresa. Lägger just nu allt krut på kärlväxter och har gjort så sen 2004. Har dock varit alltid varit intresserad vad allt natur heter. Har inte mycket bilder på fåglar eftersom dessa kräver dyrare utrustningar. Förresten är det ingen som nappade på min fråga på denna tråd. snälla hjälp om det går.
Hej Håkan Bråkan! Eftersom ingen har svarat dig så kan väl jag försöka mig på det. Vad är en normal “bläckis” till att börja med, ja du Håkan, det finns många arter bläcksvampar, över 100 arter bara i Scandinavian! Mitt svar på din fråga blir alltså. Ja det ser ut som en normal “bläckis” men det blev du ju inte klokare av och ingen annan heller, så det återstår bara att önska dig en God Jul ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.