0 796 visningar

17 svar

Inte svamp - stödutfodringsfråga

Lilla My

4 dec 2010 kl. 07:44

Lite utanför ämnet men ändå aktuellt för oss som vistas mycket i skog och mark… det finns inga rönnbär i mitt område, och det verkar därför vara riktigt dåligt med mat åt fåglarna den här vintern (också). Dags att stödutfodra, och i så fall med vad?

0

Jan A, Uppsala

4 dec 2010 kl. 08:11

På Sveriges Ornitologigiska Förenings sidor finns mycket att läsa:
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=690&typ=1

0

Boman

4 dec 2010 kl. 20:03

Jag matar våra små vänner med viltfågelblandning. Solros-, hamp och en del andra frön, havre mm.  Eller rent solrosfrö/rent hampafrö. Solrosorna från i somras är rensade på frön redan men står kvar. Uppskattat är det och vi har gott om besök av olika mesar, till och med stjärtmes, domherrar, grönfink, gulfink, sparvar av olika slag, koltrastar, nötväckor och nötskrikor och en ensam rödhake. Skatan kommer förbi varje dag och hackspetten ibland. Ekorren också nästan varje dag. Och rådjuren, tyvärr.

0

Lilla My

5 dec 2010 kl. 11:31

Solrosfrö får det bli :)

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:37

Glöm inte äpplen, talg, havregryn, hasselnötter och hirs och kokt pasta till skator, nötskrikor m.fl.

0

Tina Nordberg

5 dec 2010 kl. 20:56

Kokt potatis, kokt ris och brödrester(inte mögligt).Frukostflingor som blivit över. En sockerkaka man ställt ut för avsvalning går som smör i solsken ;)

0

Tina Nordberg

5 dec 2010 kl. 20:56

Kokt potatis, kokt ris och brödrester(inte mögligt).Frukostflingor som blivit över. En sockerkaka man ställt ut för avsvalning går som smör i solsken ;)

0

Mk

5 dec 2010 kl. 21:59

häng ut 1kg Margarin så blir det fart

0

Boman

6 dec 2010 kl. 08:45

Frågan är hur nyttigt det är för fåglarna. Kör med ister här. Allt fett från osaltat kött duger, biff, gris eller lamm bryr de sig inte om.

0

stödutfodringsfråga - Boman

Brunte

6 dec 2010 kl. 11:15

Kråk- o rovfåglarna käkar säkert biff och andra köttrester

men vad är gulfink?

ber om latin på den, tack!

0

stödutfodringsfråga - Boman

Boman

6 dec 2010 kl. 16:13

det är nog en lokal pippi:-) nej, allvarligt är det nog en felskrivning i farten. Gulsparv och grönfink har vi här.

Samlar fett från allt kött som lagas här, i rått tillstånd, och fryser i bollar. Det gillas av mesarna och hackspetten. Däremot sätter jag inte ut kött, även om räven nog skulle uppskatta det.

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2010 kl. 16:49

Margarin är bra fågelmat och billigt i förh. till energiinnehållet.
Vi bjuder vinterfåglarna på ett extra enkelt s.k. ”Bagerimargarin” eller ”Matfett 70%” som brukar kosta runt 11-13 kr per kg. Det uppskattas av både mesar och hackspettar.

”Redan för flera år sen” länkade jag till den här artikeln om salt fågelmat. 
Ta del av Sören Svenssons kunskap och erfarenhet!

http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_fagelmatning.html

0

Tina Nordberg

7 dec 2010 kl. 14:47

Tack för länken.

0

Boman

20 dec 2010 kl. 21:10

Vad matar man en Bofink med? I December? Frön och insekter vet jag med närmare bestämt vad? Insekterna är nog få och långt emellan så här i kylan.

Det satt en frusen stackare i buskarna vid fågelbordet idag.
Rödhake har vi sett hela vintern men denna såg jag först en skymt av härom dagen och trodde inte jag såg rätt. Nu fastnade den på bild. Och är kollad i fågelbok. Det ÄR en bofink.

Frusen Bofink

0

Gula

20 dec 2010 kl. 22:12

http://www.vivara.se/

Här finns mycket smått och gott i ett brett sortiment! T.o.m. insekter! :-) Inbakade!!

0

"JAS" Helsingborg

20 dec 2010 kl. 23:09

I sportfiskebutikerna och zooaffärerna brukar det finnas maggots eller annat “godis” att köpa. Fiskmat funkar på fåglar oxå:)

0

Boman

21 dec 2010 kl. 07:12

Tack! Ut o handla alltså, när det ljusnar.

0

Boman

21 dec 2010 kl. 09:33

Mosade talgboll, så länge. 11 minus kräver en del mat. Båda vilsekomna sommarfåglarna äter av det. Och mesarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone