...eller någon annan som kan en del om tickor.
Har blivit tveksam när det gäller att skilja på gullticka och isabellticka. Tycker numera alla jag hittar stämmer bäst med den senare, vilket känns märkligt då ingen annan tycks hitta den i Skåne.
Klas skriver i Tickboken om isabellticka (Skeletocutis carneogrisea):
“Unga fruktkroppar färgas röda av KOH som hos Skeletocutis amorpha, men färgen bleknar bort på ett par sekunder.”
Stämmer detta Klas? I så fall förenklar det bestämningen avsevärt.
De senaste tre beläggen har jag testat med KOH, vilket genast blir rött, men färgen bleknar bort på ca 5 sekunder. Kollade sporerna på två av beläggen, och de flesta verkar vara kraftigt krökta och ca 3,5-4 x 1 my. Dock lite knepigt att mäta så små sporer, de har en förmåga att dansa runt.
Substraten har varit både tall och gran. I ett av fallen hade varje hatt ett gammalt lock av vad som såg ut att vara violtagging.
Tror inte helt på nyckeln i NM vol3. Misstänker att även S. carneogrisea kan visa lite orangebrun ton vid tumning av hymeniet.
Är det någon som har förslag på hur man lättast skiljer dessa åt, hade jag varit tacksam.
de jag kollat har blivit röda i Koh, och sedan har den röda färgen bleknat, den stora skillnaden ligger i sporformen carneogrisea har mera böjda sporer än amorpha, om du har svårigheter att kolla de små sporerna så måla kanten på objektglaset med nagellack (välj en färg som du tycker passar) då lugnar preparatet ner sig så du lättare kan mäta sporer
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.