0 487 visningar

26 svar

Tickhjälp önskas!

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:03

Ja nu när vädret är som det är så får man i alla fall lite tid över till att gå igenom sina bilder. jag har börjat med mina tickbilder och där är en del ? Några vet jag att jag har fått svar på tidigare men har slavat och har dålig koll på var när och hur. Jag får oxå krupp på några som jag borde veta och som är rätt enkla men jag tar hjälp av er i stället så det händer lite här på forumet:)
serie 1. Kan detta vara blek blåticka?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:04

serie 2. En vit sak på gran.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:05

Serie 3. Zon eller sammet eller kanske något annat?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:06

Serie 4. Zon eller sammet eller kanske något annat?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:07

Serie 5. Zon eller sammet eller kanske något annat?:)

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:09

Serie 6. På alm?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:09

Serie 7. På gran.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:10

Serie 8. På tall ?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:12

Serie 9. oxå på tall ?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:13

Serie 10. Zon eller ?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 15:31

Inte Zon eller sammet utan Zon eller siden så klart, klantade till det lite!? Men någon kanske kan vara sammet oxå eller? Jösses!

0

Karin W

5 dec 2010 kl. 15:45

Hej JAS. Jag är inte bättre på tickor än du, men jag tänkte roa mig med att GISSA lite:

1. Blek blåticka om lövträd
2. Bitterticka
3. Zonticka
4. -
5. Svedticka
6. -
7. Klibbticka
8. -
9. -
10. Sidenticka

Obs, detta är okvalificerade gissningar. Hoppas det är ok att ägna sig åt sådana idag och jag hoppas att du får svar av någon som kan mer än jag.

0

Tony S

5 dec 2010 kl. 16:00

Kan bara ge lite förslag.
1. Blek blåticka är trolig på lövved.
2. Förmodligen bitterticka.
3. Zonticka.
4. Svedticka.
5. Svedticka.
6. Tegelticka.
7. Klibbticka, såvida det inte är en välväxt rotticka.
8. För nedbrutet exemplar.
9. Timmerticka.
10. Kanske någon Skeletocutis.

0

Alf Pallin

5 dec 2010 kl. 20:39

Håller med Tony på de flesta, vill dock komma med några andra förslag på några. nr 7 rotticka, nr 8 sotticka, nr 9 timmerticka. Nr 10 ingen gissning.

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 22:21

Tack min dam och mina herrar. Bra förslag och jag kan gå med på de flesta MEN skulle inte 7an kunna vara en Granticka (Phellinus chrysoloma), den växer på en granlåga och om det är en rotticka borde den väl växa i närheten av roten? En klibbticka är det inte skulle jag våga mig på att säga. Soticka på 8an köper jag det var vad jag hade i tankarna. En bild till på 10an.

0

klas jaederfeldt

5 dec 2010 kl. 22:49

1 blek blåticka eller blåticka,vad är det för trädslag
2 bitterticka
3 zonticka
4 svedticka
5 sidenticka
6 tegelticka
7 rotticka (behöver inte växa vid roten)
8 ett vrak
9 timmerticka verkar troligt
10 zonticka

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 23:36

Tack Klas! Nu är jag ännu mer nöjd, nu faller det mesta på plats:)
Blåtickan är jag osäker på substratet, har ingen notering om det och det är två år sedan fyndet, det är övervägande löv i området men det finns enstaka granar, hade planerat ett besök i området under nov. dec. men det verkar som om det skiter sig:(

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2010 kl. 23:50

Osäker på om det är samma art på alla bilderna, de två första på sälg den tredje på hassel, vad?

0

Skogsfrun i Obbola

6 dec 2010 kl. 07:41

De två första kuddticka, den sista kanske hasselticka.

0

Hans-Åke

6 dec 2010 kl. 08:30

Hej skgsfrun,jag tycker mig se borst på dom första bilderna det kan vara sälgticka men det är svårt på bild den tredje kan vara kuddticka med den ljusa kanten går ofta på hassel

0

Skogsfrun i Obbola

6 dec 2010 kl. 10:02

Jag tycker de två första är alldeles för bulliga och hattlösa för att vara sälgticka. Hasselticka har jag inte så stor erfarenhet av, så det var en gissning.

0

Jan A, Uppsala

6 dec 2010 kl. 10:38

Alla tre är kuddtickor - anser jag.

0

klas jaederfeldt

6 dec 2010 kl. 11:19

gissar att de två första mycket väl kan vara sälgticka,även om bild 1 är lite för bullig, men det hela går kanske först att säga efter det att man kollat om sporerna är dextrinoida eller inte

0

Tony S

6 dec 2010 kl. 16:30

Tror kuddticka på de två första. Trean är knepig.

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2010 kl. 18:19

lite förstoringar om det kan hjälpa, personligen så håller jag på kuddticka åtminstone på de 2 första.

0

klas jaederfeldt

6 dec 2010 kl. 19:43

skicka mej 2 bitar, så får du reda på om jag hade fel

0

"JAS" Helsingborg

6 dec 2010 kl. 22:01

Hade gärna gjort det Klas men har inga kollekt och fotona är tagna för 1,5 år sedan men jag vet var och om bara träden står kvar och vädret tillåter så får vi se.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone