Ja nu när vädret är som det är så får man i alla fall lite tid över till att gå igenom sina bilder. jag har börjat med mina tickbilder och där är en del ? Några vet jag att jag har fått svar på tidigare men har slavat och har dålig koll på var när och hur. Jag får oxå krupp på några som jag borde veta och som är rätt enkla men jag tar hjälp av er i stället så det händer lite här på forumet:)
serie 1. Kan detta vara blek blåticka?
Hej JAS. Jag är inte bättre på tickor än du, men jag tänkte roa mig med att GISSA lite:
1. Blek blåticka om lövträd
2. Bitterticka
3. Zonticka
4. -
5. Svedticka
6. -
7. Klibbticka
8. -
9. -
10. Sidenticka
Obs, detta är okvalificerade gissningar. Hoppas det är ok att ägna sig åt sådana idag och jag hoppas att du får svar av någon som kan mer än jag.
Kan bara ge lite förslag.
1. Blek blåticka är trolig på lövved.
2. Förmodligen bitterticka.
3. Zonticka.
4. Svedticka.
5. Svedticka.
6. Tegelticka.
7. Klibbticka, såvida det inte är en välväxt rotticka.
8. För nedbrutet exemplar.
9. Timmerticka.
10. Kanske någon Skeletocutis.
Tack min dam och mina herrar. Bra förslag och jag kan gå med på de flesta MEN skulle inte 7an kunna vara en Granticka (Phellinus chrysoloma), den växer på en granlåga och om det är en rotticka borde den väl växa i närheten av roten? En klibbticka är det inte skulle jag våga mig på att säga. Soticka på 8an köper jag det var vad jag hade i tankarna. En bild till på 10an.
Tack Klas! Nu är jag ännu mer nöjd, nu faller det mesta på plats:)
Blåtickan är jag osäker på substratet, har ingen notering om det och det är två år sedan fyndet, det är övervägande löv i området men det finns enstaka granar, hade planerat ett besök i området under nov. dec. men det verkar som om det skiter sig:(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.