0 314 visningar

22 svar

Mer hjälp, inga tickor

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:14

utan kanske en Diskfränskivling Hebeloma mesophaeum eller en Tårfränskivling Hebeloma crustuliniforme eller kanske ingen av dem?

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:15

Serei 2 vadå?

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:18

3 den här skulle vara med i förra som första bild.

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:19

4 det är nu man börjar yra, vad, vad är det för en?

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:20

5 vem?

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2010 kl. 22:21

6 och till sist vilken är detta då?

0

klas jaederfeldt

7 dec 2010 kl. 22:50

4 tycker jag ser ut som en brännbroskskivling, bränn-nagelskivling

0

Tony S

7 dec 2010 kl. 23:00

serie 1.
Någon björkspindling i Cortinarius anomalus-gruppen.

serie 2.
bild1.Blekviolett spindling
bild2. Kanske åter igen någon i C. anomalus-gruppen?

serie 3. Blekviolett spindling? Såvida inte det är luriga strumpspindlingar.

4. Brännagelskivling.

5.?

6. Kanske häggtrattskivling?

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2010 kl. 00:41

Tack båda! 6an varken doftade eller smakade något speciellt om jag mins rätt skulle i så fall var en svag “svampdoft”, nu var de i och för sig väldigt blöta och väldigt angripna av larver.

0

Irene A

8 dec 2010 kl. 09:11

I serie 5 är det kanske rodnadstråding, Inocybe whitei?

0

klas jaederfeldt

8 dec 2010 kl. 09:22

bild 3 i serie 5 är tror jag är Tilachlidium branchianum

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2010 kl. 09:44

Hej Klas! jag antar att du menar Tilachlidium brachiatum en liten bokstav kan göra så mycket, jag vet!
Jag hittar inte en enda bild på nätet men det verkar var en svamporganism som lever på dött material och så långt stämmer det ju och jag tror nog att du kan ha rätt i detta. Har inte den varit uppe någon gång innan nu under hösten på forumet?

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2010 kl. 09:53

Irene din gissning på 5an verkar mycket trolig, tack för den:)

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2010 kl. 10:04

Är mina förslag på 1an helt galna?

0

Irene A

8 dec 2010 kl. 10:07

Håller med Tony på 1:an. Det är en Cortinarius i anomalusgruppen.

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2010 kl. 11:57

Tack för era svar då kan jag lägga en del till handlingarna:)

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2010 kl. 10:19

Hej! Är det någon som har nogot mer om Klas förslag på Tilachlidium branchianum. Håller ni förövrigt med Tony om Häggtrattskivling?

0

"JAS" Helsingborg

12 dec 2010 kl. 19:07

Inga fler kommentarer?

0

Karl S

16 dec 2010 kl. 17:57

Hej JAS
Håller med om det mesta som kommenterats.
1: C. anomalus
2-3: Något i C. alboviolaceus komplexet, kanske C. albocyaneus ss. Funga Nordica eller C. simulatus Orton. Beror på sporerna.
5. Håller med om att det är en Inocybe.
6. kanske Lepista irina?

0

"JAS" Helsingborg

16 dec 2010 kl. 23:07

Tack Karl! Serie 6 är lite knepig då den varken luktade eller smakade något men den var som sagt mycket blöt och nedbruten inuti.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2011 kl. 22:47

Har funderat lite på Klas förslag och nu undrar jag om de är samma svamp Tilachlidium branchianum och detta synonymnamn Pseudo Nectria tilachlidium och i så fall vad är det för något, har svårt att få ut något på nätet som jag begriper!?

0

Irene A

5 jan 2011 kl. 17:51

JAS, jag vet inte om jag är rätt person att svara på din fråga..

Tilachlidium brachiatum (obs stavningen) är konidiestadiet till Pseudonectria tilachlidium.

Jag hittar inte tillräckligt tydliga beskrivningar för att kunna ha någon åsikt om ditt fynd, men kan tänka mig att det finns rätt många snarlika arter att välja på.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2011 kl. 21:03

Tack Irene, något klokare blev jag men om det hjälper är en annan femma;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone