0 654 visningar

24 svar

Vad drömmer ni om att

Lena M

9 dec 2010 kl. 09:18

hitta kommande säsong, nån svamp som ni eftersökt men gäckat er ?

Jag skulle bli jätteglad för att finna bombmurklan här i trakten, kan inte hitta någon rapport i artportalen.
Blåtryffel vore också en aha upplevelse, finns två fynd från Okelbotrakten men många ifrån Dalarna. Någon här på guiden som sett den ?

Som sagt, vad hoppas du hitta ?

0

Tina Nordberg

9 dec 2010 kl. 09:27

Skogsstjärnor av något slag,och gärna bombmurklor.
Sedan vill jag ha tillbaka den violetta fingersvampen vi hade i gräsmattan 2009. Om lycoperdon sp 3 kommer tillbaka hit blir jag glad.

0

Lena M

9 dec 2010 kl. 09:36

Skogsstjärnor ? Tänker du på blommor eller ?
Violett fingersvamp något nytt för mig, oj vad mkt. det finns som man vill se.

0

Irene A

9 dec 2010 kl. 09:48

Pulverplugg, har gett mig sjutton på att den ska kunna finnas på Gotland..

Blåtryffel skulle jag gärna vilja återse, har varit med och hittat den en gång utanför Borlänge. Men det är inget jag letar aktivt efter häruppe, ett sånt fynd får komma som en glad överraskning i så fall.

0

Lena M

9 dec 2010 kl. 10:06

Så måste jag läsa om pulverplugg, ett fynd i Sverige, lycka till med sökandet Irene.
Kan du svara på varför det hittats så många blåtryfflar i Dalarna.

0

Tina Nordberg

9 dec 2010 kl. 10:09

Jag tycke ju det kändes fel då jag skrev. Jordstjärnor vill jag hitta.De där med skogs i förnamnet dräller det ju av.
Tack Lena ;)

0

anithau

9 dec 2010 kl. 10:35

Jabåde drömmer och längtar till nästa säsong bla för att jag ska få följa med till en plats där det växer jordstjärnor (svamp).
Trodde inte att de fanns häruppe i Umeå.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2010 kl. 11:14

Nu när det har blivit en sån här rejäl vinter så är det kanske lika bra att det vita ligger kvar i minst tre månader då finns chansen att fram i slutet av mars hitta någon eller förhoppningsvis flera av de snösmältningskanstslevande  myxomyceterna:)

Prototrichia metallica
Diderma niveum
Arcyria versicolor
Lamproderma sauteri
Trichia alpina

0

Lena M

9 dec 2010 kl. 12:09

Jas, jag minns att du var orolig i våras för att inte hinna hem i från Gävle och kolla på myxomyceterna :)
Jag har börjat kolla på dem men kan inte mycket, får väl fråga dig framöver.

0

Irene A

9 dec 2010 kl. 12:13

Lena, jag tror att det finns två skäl till blåtryffelfynden i Dalarna.

Det främsta är att det finns folk där som har letat aktivt, beväpnade med små trädgårdskrattor. I början var det bara Lars Kers som hittade dem, sen har andra besökt hans fyndplatser och lärt sig hur biotopen ska se ut.

Det andra skälet kan vara skogshistoriken. Många fyndplatser är före detta fäbodskogar, som ofta innehåller källdråg eller små bäckar, och lite rikare mark. Utmärkande för fäbodskogarna har varit att ägandet har varit fördelat på så många små skiften (eller inte skiftade alls), att någon enskild ägare inte har kunnat avverka skog där. Därför har kontinuiteten kunnat bevaras i dessa små skogsområden - ända tills ägarna har påtvingats omarronderingar.

0

Lasse

9 dec 2010 kl. 12:35

En kejsarflugsvamp skulle ju smälla högt!

0

Bo E

9 dec 2010 kl. 12:44

goliatmusseron skulle vara intressant men även en del gamla bekanta som jag inte hittat i år, som stolt fjällskivling och sen gärna lite fler mandelriskor än en!

0

Gula

9 dec 2010 kl. 12:44

Trolldröm….
Jag vill hitta trollhänder -  trots ihärdigt letande och vad jag tycker ‘perfekta platser’ så har jag inte sett ens ett lillfinger! :-(
Jordstjärnor finns här däremot i alla skogar….

0

Lena M

9 dec 2010 kl. 12:57

Tack för svar Irene !
Då får jag väl börja leta aktivt nästa år :) Jag har fått miljön beskriven av mannen som inventerade violgubben här och förstår att den är svårfunnen och att man måste iakta försigtighet eftersom den växer under mossan.

Lasse, ja det vore en höjdare !
Och Bo, här som det var så gott om stolt fjällskivling i år.
Gula, ge inte upp, trodde inte att den fanns här heller men efter tips på miljön så hittade jag den.

Ni andra då, vad vill ni hitta ?

0

Lasse

9 dec 2010 kl. 13:19

Lena: Tydligen går det att hitta kejsarflugsvamp i exempelvis Turkiet. Man kanske skulle ta sig en svampcharter dit nästa år.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/11/goliatplockning-i-turkiet.html

0

Lena M

9 dec 2010 kl. 13:35

Ja så måste det bli om man skall ha en chans på den :)

0

Bo E

9 dec 2010 kl. 13:41

trollhand vore ju oxå kul att se i verkligheten
tänkte mer på de arter man tar med sig hem

och här i trakten var det väldigt dåligt med de större läckerheterna som kungschampinjon och stolt fjällskivling
en och annan snöbollschampinjon dock, men mycket mer sällsynta än normalt

men det kompenserades ju av ett alldeles otroligt år för trattkantarell och även gott om trumpetsvampar

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2010 kl. 15:38

Jodå Lena jag hann hem och jag kröp omkring på Hallandsåsens skidanläggningar där sannolikheten borde vara störst men, var även flera gånger i Skäralid på Söderåsen men kammade hem noll:( Så det får bli nya tag i vår.
Jag har ändå lyckats få ihop 54 arter hitintills på 2 säsonger vilket jag tycker är helt ok, finns att beskåda på min hemsida
skogensrst.vpsite.se/Myxomyceter—-Slemsvampar.html Jag kommer så klart att lägga ut några myxtrådar här på forumet så småningom.

0

Lena M

9 dec 2010 kl. 16:45

Hoppsan, de var inte dåligt, hur många finns det.
Jag har sparat din hemsida så att jag kan kolla, men vill i.a.f ha bekräftat , när och om jag hittar några framöver.

0

"JAS" Helsingborg

9 dec 2010 kl. 18:40

“hur många finns det?” Finns oxå att läsa på min hemsida Lena:)

0

Birgitta D

9 dec 2010 kl. 20:41

Jag har ju drabbats av svampfärgardjävulen. Vill hitta dofttaggsvamp, busksvamp, motaggsvamp, ärtröksvamp (om jag inte upptäkt det går lika bra med dropptaggsvamp hade jag gärna hittat tallgråticka) söder om Dalälven. Dedssutom är ju lystickan intressant om inte annat som bytesobjekt. Skulle jag hitta trollhänder eller bombmurklor här hemma vore det ju fantastiskt. Lycka är varje gång man hittar ny svamp på hemmamarknaden.

0

Lill, Skellefteå

10 dec 2010 kl. 09:37

Önskedrömmar har man många av.
Toppmurkla hittade jag för första gången i år och de hoppas jag tittar fram igen till våren.
Bombmurkla vore ju ett mirakel om man hittade här. Svårt att hitta rätta biotopen. Finns inte så många gamla granskogar kvar här.
Kan väl egentligen göra listan lång, men det är de två som står överst på min lista.

Mardrömmar har man ju också. Samma dröm brukar jag drömma varje år, särskillt när svampsäsongen börjar närma sig. Brukar drömma att jag missar hela svampsäsongen. Helt plötsligt är bara alla svampar övemogna. Jag går runt i skogen och det finns hur mycket svamp som hellst, men de är alla gamla.

0

Drömmar Lill

gunhild i Kåddis

10 dec 2010 kl. 10:07

Det vore väl inte helt omöjligt att hitta bombmurkla hos dig, har du ingen älvsluttning med granskog (där smätvattnet rinner ner mot älven),sen gäller det att vara ute rätt tid.
Toppmurklan brukar komma på samma ställe år efter år. Hos mig på ett ställe där vi bränt skräp.
Lycka till i sökandet.
Jag brukar hitta nån ny varje år sist var det raggtaggsvamp (nog den nordligaste som rapporterats).

0

Drömmar

Boman

10 dec 2010 kl. 11:20

Drömmer om vår och snöfri skog. Vi har just flyttat så markerna häromkring är nästan nya för mig. Stor förväntan;-)

0

Drömmar

Tina Nordberg

10 dec 2010 kl. 11:22

Vad spännande Boman, hoppas dina nya omgivningar ska ge dig många intressanta studier.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone