myxomyceter/slemsvampar. Det blir ingen poesi denna gång heller bara några bilder från de minstas värld. Jag har under två säsonger nu jagat, krupit, ålat och skitat ner mig från topp till tå och det har varit värt vartenda ögonblick. Det har blivit 54 arter så här långt, det har blivit en fotoutställning och en lång och det kommer ytterligare en lång artikel av mig i Puggehatten som handlar om dessa små udda varelser. Om inte det var nog så har jag också under hösten byggt min egen hemsida med en del svampmaterial och lite annat smått och gått. De arter jag hittat och fotat är de större, från 1,5mm och uppåt till trollsmör och stubbsmet som kan bli flera dm i diam. Nu skall jag på allvar söka dem som ligger under 1,5mm, hur nu det skall gå till?
Här kommer i alla fall ett litet urval från den gångna säsongen:)
Serie 1.
Bild 1. Diachea leucopodia
2+3.Cribraria aurantiaca
serie 4.
Tre arter från två rätt stora släkten.
Didymium melanospermum.
Verkar gå på det mesta precis som Glansgrynen.
Didymium nigripes.
Denna art har jag hittat företrädelsevis på vissna löv såväl ek som boklöv.
Physarum virescens.
Det verkar som om dessa båda släkten inte är kräsna med vart de slår sig ner, denna har jag hittat på förna, mossa och pinnar.
Serie 5.
Metatrichia vesparium, Bukettullklubba.
Ännu en av de vanligare men en av de vackrare. Mycket lätt att förväxla med en annan i samma släkte (Metatrichia floriformis) så det gäller att vara vaksam för det går att se skillnad på dem även med stark lupp eller bra makroobjektiv.
serie 6.
Diderma radiatum. Mina första fynd av en vacker art och de fanns i tusentals på en och samma låga.
Trichia persimilis.
Många i detta släktet är helt omöjliga att skilja åt utan mikroskopering, men detta gäller ju många av myxarna och även så klart många svampar:)
serie 7.
Toppig vargmjölk,Lycogala conicum.
Denna art fanns det gått om förra sommaren i år inte ett ände fynd, synd!
Jordspott, Mucilago crustacea.
Jag tror att jag misstagit mig på denna art en aning, har nog tagit den för Trollsmör, Fuligo septica men helt säker är jag inte. Nu i nov. vid en exkursion nere på Falsterbonäset närmare bestämt vid Falsterbo kyrka så formligen kryllade det av denna art och jag tog den först för just trollsmör men det visade sig vid närmare kolla att det rörde sig om två arter nämligen just Jordspott och även Stubbsmet, Brefeldia maxima som uppträde på ett lite annorlunda sätt men den kommer i nästa serie.
Serie8.
Stubbsmet, Brefeldia maxima.
En art som inte anses så vanlig men i höst har jag hittat den på flera platser och vanligast brukar den vara vid foten av högstubbar men som jag nämnde i förra serien så hittade jag den i Falsterbo och då delvis på gräs och på en nästan helt dold stubbe i gräsmattan vid kyrkogården.
Vill ni se mer och läsa mer om Myxomyceterna så Googla på Skogens Röst så hittar ni min hemsida, där finns det en del:) Jag skall försöka skriva lite mer under vintern det finns ju inte så mycket på svenska om dessa små rara varelser. Nu är det inte så att de är rara i bemärkelsen “sällsynta” utan de flesta av de ca 225 arterna som finns i Sverige är tämligen vanligt före kommande men det är klart att om allt mer gammelskog och nerbrutna lågor försvinner så kommer även dessa varelser att avta.
Så rädda vad som räddas kan.
1.
Fuligo muscorum
2.
Fuligo leviderma
3.
Fuligo .septica var. candida
Hej Klas! Jag har inte så mycket litteratur. Uno Elissons “gamla” häfte och Myxomycetes “a Hansbok of Slime Molds” av Stephemson / Stempen. Men jag är inte med mikroskop så det spelar inte så stor roll hur mycket litteratur man har då, nej jag sänder alla mina kollekt till Uno för bestämning, han hjälper mig så gärna med detta och han brukar behålla en del av det han anser intressant. Jag lyckas så klart att pricka en del med hjälp av tidigare fynd, litteraturen, bra lupp och makroobjektiv och egna bilder men som sagt för att vara 100 så får Uno göra jobbet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.