0 948 visningar

23 svar

Vad ska jag välja?

gunhild i Kåddis

10 dec 2010 kl. 09:52

Jag behöver och har fått en gps. (ej öppnad ännu får bytas)Skulle vilja ha en telefon istället med inbyggd gps. Det blir så mycket att hålla reda på annars, fickorna är redan fyllda med telefon kamera hundgodis plastpåsar och allt möjligt man måste ha på svampturen. Kan ngn rekommendera nån smart lösning?

0

Lena M

10 dec 2010 kl. 10:13

En telefon med GPS och möjlighet att koppla upp sig på internett skulle jag välja.
Tänk så bra när man står där i skogen och kan skicka iväg en bild på svampen man står och undrar över :)

0

Tina Nordberg

10 dec 2010 kl. 10:17

Ja, o vi sitter hemma i stugvärmen och njuter av bilderna.Då kan vi passa på och ge en massa tips ;)
Teckniken är fantastisk.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2010 kl. 10:33

Pass på bara med de nya telefonerna med snabba och enkla uppkopplingsmöjligheter, dottern är inne på sin andra på 5 månader och vi har samma trubbel med denna som den första. De kopplar upp sig automatiskt till nätet och förra räkningen låg på strax över 700:- på en månad, telefonen hade varit uppkopplad i över 60 timar!? Enligt “min” reparatör så är både Googels och Appels telefoner inte pålitliga? Dotterns är en LG. Någon annan som har haft problem?

0

Mia

10 dec 2010 kl. 10:58

Vi betalar extra för fri surf så då vet man ju ungefär vad räkningen hamnar på, nästan ett måste med tonårsdöttrar. De har iphone och gps funkar utmärkt.

0

"JAS" Helsingborg

10 dec 2010 kl. 11:33

Jo så klart att man kan göra det MEN frågan är varför skall man göra det? Telefonentillverkarna skall väl inte kunna tvinga dig att teckna en extra grej för att man skall vara försäkrad om att räkningen inte drar iväg? Och det vill jag säg att min 14 åriga dotter har “koll på läget” och på sin ekonomi för hon betalar själv sina utsvävningar. Hon blev alldeles förtvivlad när räkningen kom och hon har själv spärrat sin telefon för internettrafik vilket jag tycker är Jä-ligt tråkigt att hon måste göra bara för att den kopplar upp sig automatiskt. Tänk om det är så som min reparatör säger att de faktisk är så och att det ligger en dold “bugg” i operativsystemet?! När jag talar med bolaget där vi har abonnemanget så är det, det första de erbjuder “en fast avgift för surfandet” och de tyckte inte att det var konstigt att det hade hänt för det var ett återkommande problem!!???

0

Lena M

10 dec 2010 kl. 11:35

Det låter märkligt det Jas säger, det måste väl finnas telefoner där man själv väljer när man vill koppla upp sig ?
Om inte , så inget jag vill ha.

0

Irene A

10 dec 2010 kl. 12:50

Nu förstår jag inte.. Om telefonen har inbyggd GPS-navigator och kartor, behöver den väl inte koppla upp sig?

0

Lena M

10 dec 2010 kl. 14:46

Om jag förstår det rätt så måste man teckna något abbonemang för att ha koll på internettanvändningen. I.s.f får man avstå från den tjänsten och bara ha inbyggd GPS i telefonen och skicka ev. bilder när man kommer hem.
Tycker det låter konstigt att man inte själv kan bestämma när man vill vara uppkopplad, ingen fler som har upplysningar i ämnet ?

0

Svar till JAS

BaWa

10 dec 2010 kl. 18:28

Alla s.k. smarta mobiler levereras ofta med automatisk uppkoppling som standard. Detta har ingenting specifikt med GPS att göra utan är knutet till onlinefunktioner i mobilen. Om man inte vill ändra sitt abonnemang för att undvika höga kostnader är det första man ska göra att slå av detta. Sättet varierar mellan modeller men är oftast enkelt att göra.

När man slagit av denna funktion får man en fråga varje gång om man vill gå online eller inte och har då möjlighet att svara nej. Man kan också ställa in mobilen så att den aldrig går online, då får man aldrig frågan.

Iphone är ett typexempel som har gjort nästan all sin funktionalitet onlineberoende men det finns även andra modeller. Har man sådana så bör man ändra sitt abonnemang till ett fast pris för uppkopplingen. Oftast relativt billigt, runt en femtiolapp i månaden.

Om man använder Kartor och GPS så erbjuder Nokiamodellerna en metod att ta hem alla kartor man vill till datorn och sedan lägga över dem på mobilen. Gör man detta så behöver man aldrig gå online för att sedan använda kartor och GPS.

0

Svar till JAS

Lena M

10 dec 2010 kl. 20:19

Tack BaWa för att du klargjort hur de s.k “smarta mobilerna” fungerar, men jag förstår inte varför de skall ha automatisk uppkoppling ?
Det är väl knappast något försäljarna informerar om vid köp , inte heller att det går att
ändra abonnemanget. Det blir som för Jas dotter, en kalldusch när räkningen kommer.
Nja, jag tror inte att jag nappar på det !

0

Svar till BaWa

"JAS" Helsingborg

12 dec 2010 kl. 09:55

Jo BaWa detta blev vi så klart medvetna om när de höga räkningarna ramlade in men det var inget som man upplyste om när vi köpte telefonen. Vi har ett tak på 200:- men när telefonen kopplade upp sig på natten och spärren för de 200.- inte kollas mer än en gång per dygn så ramlade det iväg och spärren avser “bara” telefonsamtal!!?? Inget som man heller upplyste om från operatörens sida då 200:- gränsen avtalades. GRRR. Jag skall bara upplysa om att det funkar nu när alla uppkopplingar är avstängda.

0

Tack ska ni ha

gunhild i Kåddis

13 dec 2010 kl. 21:26

Tack för svaren.  Jag vill kunna ringa, skicka sms, mms, lägga in koordinater och navigera efter dem. Markera egna koordinater för att senare hitta tillbaka. Kamera bör också finnas, men är inte det viktigaste. Jag har en bra telefon men tyvärr inte med gps. Så kanske får jag finna mig i att hålla reda på ytterligare en teknisk pryl.

0

Tack ska ni ha

"JAS" Helsingborg

14 dec 2010 kl. 12:26

Du kanske som jag kan köpa ett tillbehör till kameran, en GPS. Det ligger på min julklappslista:)

0

Tack ska ni ha

"JAS" Helsingborg

14 dec 2010 kl. 12:41

0

Tack ska ni ha

gunhild i Kåddis

14 dec 2010 kl. 17:43

Det där verkar ju bra JAS. Kanske är det en ny kamera jag bör skaffa. Min Canon IXUS 860 IS (8.0 MP) har ju några år på nacken, men är lätt att ha i fickan.

0

Tack ska ni ha

Irene A

15 dec 2010 kl. 09:37

Gunhild, tänk efter vad du vill kunna använda en GPS-mottagare till!
Tillbehöret till kameran (det finns även kameror med funktionen inbyggd) gör inget annat än att märka bilderna med koordinater. Det hjälper dig inte att orientera dig i markerna som en GPS-navigator, kombinerad med bra kartor, kan göra. Dessutom måste kameran vara påslagen hela tiden för att du ska slippa vänta på satellitsökning varje gång du vill ta en bild med koordinater i..

De kanske finns andra bra kartor att ladda ner till mobilen (de flesta är bara detaljerade när det gäller vägnätet) men kolla på Google Maps, och kolla också upp vilka mobiler som stöder kartfunktionen:
http://www.google.com/mobile/maps/

0

Tack ska ni ha

Skogsfrun i Obbola

15 dec 2010 kl. 17:54

Min sambo har en telefon som har allt och som fungerar väldigt bra även med gps-funktion. Man har ständigt tillgång till kartor, men kartorna ligger inte i telefonen utan är tillgängliga genom uppkoppling mot Internet. Det ständiga uppkopplandet i kombination med en fantastisk pekskärm gör att telefonen drar väldigt mycket ström. Ett dygn utan laddning går inte. Det tycker jag är en stor nackdel med den typen av telefoner. Dessutom är den ömtålig. Min gps (utan pekskärm) drar mycket litet ström, och för övrigt är det lätt att ha med sig reservbatterier. Den tål regn och kan tappas i backen utan skador. Jag skulle nog inte vilja vara utlämnad åt en modern mobiltelefon i en nödsituation.

0

Skogsfrun

BaWa

15 dec 2010 kl. 20:10

Det finns moderna mobiler där man inte behöver vara uppkopplad för att använda gps och kartor. Alla kartor man vill ha kan man lägga på kortminnet i mobilen. Tipsa honom om det nästa gång han byter mobil.

0

Skogsfrun

Skogsfrun i Obbola

15 dec 2010 kl. 20:27

Det går säkert att lägga in kartor i hennes mobil också, men då måste man ju köpa dem. Det finns onekligen en viss poäng i att ständigt ha kartor tillgängliga vart man än kommer. Och det har ju förstås inte jag med min lilla gps.

0

Skogsfrun

BaWa

15 dec 2010 kl. 20:32

Köpa dem??? Vad har hon för mobil egentligen? Jag har haft gps och kartor i 4,5 år på mobilen men aldrig behövt betala någonting för kartorna….

Kolla lite på länken som Irene tipsade om på Google Maps. Där finns kanske inte alla kartor man behöver men ganska många.

0

Skogsfrun

Skogsfrun i Obbola

16 dec 2010 kl. 07:32

Jag ska nog sluta diskutera andras mobiler, eftersom jag är för dåligt insatt… men vad gäller vädertåligheten tror jag ändå att det är få telefoner som slår en ordinär gps.

0

Skogsfrun

Irene A

16 dec 2010 kl. 11:10

Skogsfrun, det faktum att GPS:en oftast är en stor batterislukare, kan förstås vara ett bra skäl att ha den separat och inte riskera att få tomt batteri i mobilen!

Å andra sidan har jag lärt mig att alltid ha med mig extra (uppladdningsbara) batterier, både till kameran och till GPS:en - så det borde jag kanske ha till mobilen också..

0

Vet nog vad jag ska välja

gunhild i Kåddis

19 dec 2010 kl. 09:33

Det är öppet köp (tom jan 2011)på den Garmin Dakota 20 som jag fått. Jag har läst på om dess funktioner, i en användarhandbok på nätet, och det lutar nog åt att jag behåller den. Tack för alla råd och synpunkter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone