Har inte den ringaste aning om vad det är jag hittat. Den är helvit och slät inunder, den saknar ett klassiskt rörlager (eller så är den/dom för ung, trots storleken). Hittades i en äldre tallskog (intill en blandskog) under gräs… Den saknar rörlager som sagt men är det en fårticka trots att den var helt genomgående vit och ”hänger” i en klunga om flera svampar… Luktar ticka, men det säger nog inte så mkt… Den(de mörknade lite efter hemkomst (bilden) Läste om en ovanlig art (helvit) där man inte kan avgöra om den är giftig eller inte… Men den ska inte finnas på ”fastlandet”. Om du vet vad det är, är den ätlig tro?
Svårt fall, jag är lite osäker men tror det är lammticka. Den växer tillsammans med tall. Jag har själv sällan sett den, därav osäkerheten.
Fårticka brukar vara lite kraftigare, får citrongula fläckar efter beröring och med åldern och växer med gran.
Lammticka är något mindre, får mer dragning åt rödbrunt med åldern, växer med tall.
http://www.swefungi.se/PAGES_AC/Albatrellus_subrubescens2.html
Mia - dina påminner om de lammtickor jag brukar hitta på ett flertal ställen (tallmo) här i Hälsingland. Såväl fårtickor som lammtickor kan växa i klunga/gyttrat som dina på bild, men även som enstaka exemplar. Fårtickor kan bli rejält stora, fothöjder på upp emot 15 cm är rätt vanligt här medan lammtickan jämförelsevis är kort och spenslig samt tunnköttig i hattkanten.
Vid skrapning framträder en gulgrön nyans på fårtickor, och på lammtickor rosabrunt. Om jag får tid under veckan så återkommer jag med bilder på lammtickor…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.