0 1029 visningar

9 svar

Ticka av något slag - Ätlig??

Mia

3 sep 2006 kl. 03:20

Har inte den ringaste aning om vad det är jag hittat. Den är helvit och slät inunder, den saknar ett klassiskt rörlager (eller så är den/dom för ung, trots storleken). Hittades i en äldre tallskog (intill en blandskog) under gräs… Den saknar rörlager som sagt men är det en fårticka trots att den var helt genomgående vit och ”hänger” i en klunga om flera svampar… Luktar ticka, men det säger nog inte så mkt… Den(de mörknade lite efter hemkomst (bilden) Läste om en ovanlig art (helvit) där man inte kan avgöra om den är giftig eller inte… Men den ska inte finnas på ”fastlandet”. Om du vet vad det är, är den ätlig tro?

0

Lena M

3 sep 2006 kl. 14:34

Nog ser det ut som fårtickor, men avvakta så kanske du får mer uttömmande svar

0

Karin Hedén

3 sep 2006 kl. 14:45

Skrapa med nageln på undersidan. Sticker det i grönt är det troligen en fårticka. En ovanligt stor och sammanvuxen sådan.

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 17:57

Svårt fall, jag är lite osäker men tror det är lammticka. Den växer tillsammans med tall. Jag har själv sällan sett den, därav osäkerheten.

Fårticka brukar vara lite kraftigare, får citrongula fläckar efter beröring och med åldern och växer med gran.

Lammticka är något mindre, får mer dragning åt rödbrunt med åldern, växer med tall.

http://www.swefungi.se/PAGES_AC/Albatrellus_subrubescens2.html

0

Mia

10 sep 2006 kl. 21:00

Tack för svaren!...
Lutar åt att det är lammticka faktiskt… De såg mer ut som dom på bilden Krikorev länkat till. Själv var jag lite tveksam eftersom den inte är så vanlig.

0

Maria

11 sep 2006 kl. 00:08

Sambon och jag har plockat samma svamp idag och vi säger Fårticka, vid tillagning vattnar den sig rejält och blev gul-grön ifärgen.

0

Jonnie

11 sep 2006 kl. 00:12

Japp, Fårticka om jag får gissa, liknar åtminstone de Fårtickor jag brukar plocka..

0

Annika Eriksson

11 sep 2006 kl. 01:13

Mia - dina påminner om de lammtickor jag brukar hitta på ett flertal ställen (tallmo) här i Hälsingland. Såväl fårtickor som lammtickor kan växa i klunga/gyttrat som dina på bild, men även som enstaka exemplar. Fårtickor kan bli rejält stora, fothöjder på upp emot 15 cm är rätt vanligt här medan lammtickan jämförelsevis är kort och spenslig samt tunnköttig i hattkanten. 
Vid skrapning framträder en gulgrön nyans på fårtickor, och på lammtickor rosabrunt. Om jag får tid under veckan så återkommer jag med bilder på lammtickor…

0

Annika

Mia

12 sep 2006 kl. 04:10

Några av de senare förslagen är fårticka, men jag måste nog luta mig mot att det fortf. är Lammticka, särskilt efter din beskrivning här. (skrapade vid tillfället å det blev ljusbrun/rosaaktigt på skrapstället.)

Ser fram emot bilder =).

0

IreneA

12 sep 2006 kl. 07:37

Mia, om du hittade den i äldre tallskog utan granar i närheten, kan det bara vara lammticka. Fårtickan växer med gran.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone