Här är en Xylaria som jag rafsade åt mig i förbifarten i ett igenväxt änge på Gotland. Först nu har jag tittat närmare på den, men blir inte klok på vad det kan vara.
Som synes på bilden, växer flera platta fruktkroppar ut från en gemensam fot. Den har väl markerade perithecier med tydliga papiller. Sporerna är ca 9-12 x 3,5-5 my med lång och rak slits.
Funderar på om det kan vara Xylaria longiana, men den verkar inte vara känd från Sverige..?
Xylaria frågetecken
jag är ju inte ett dugg hemma på dessa men jag tycker ändå att de liknar mina fynd av Tjockhorn, Xylaria polymorpha fast dina verkar lite “plattare” men du har ju tillgång till mikroskop så du ser ju på sporerna att det antagligen inte är den jag föreslår eller hur :)
Detta är i och för sig den enda arten som jag hittar bilder på där flera fruktkroppar kommer ut från en fot!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.