0 264 visningar

14 svar

Midvinternattens köld

"JAS" Helsingborg

22 dec 2010 kl. 11:01

1.
blir hård, det knarrar under sulorna det rycker ur mun och näsa Kölddimman lägrar sig över det gnistervita landskapet, solens sänker sig bakom danernas land.

0

Det Skånska

"JAS" Helsingborg

22 dec 2010 kl. 11:03

2.
landskapets frodiga grönska är dold under det vita täcket, träden i alléerna har dragit på sig en burrig rimfrostsdräkt, bondens lador är fulla, den längsta natten på året står för dörren.

0

I gård och

"JAS" Helsingborg

22 dec 2010 kl. 11:05

3.
stuva vilar människorna ut och förväntans fulla barns stoj hörs genom den blånande stillheten.

0

Inte ett ljud,

"JAS" Helsingborg

22 dec 2010 kl. 11:06

4.
barnen har tystnat bara en ensam ormvråkens sorgsna skri hörs från den mörknande himmelen, kylan är sträng – 17g och skyn står vidöppen, universums kalla blå andedräkt sveper in över landet.

0

Åter igen

"JAS" Helsingborg

22 dec 2010 kl. 11:08

5.
leder vägen hem mot varma goa filtar att kura in sig i, krypa upp med familjen i soffans värme och minnas det vackra där ute. Brödet är bakat, dopp i grytan är klar, nejlikorna och apelsinerna sprider sina ljuvliga dofter i hemmets lugna vrå.

0

Åter igen

Gula

22 dec 2010 kl. 12:30

Ojojoj vilka vackra bilder JAS!!!!! Suck….
Var håller du kameran när du är ute i kölden? Den smaskar ju i sig batterierna på nolltid! :-(

0

Åter igen

Tina Nordberg

22 dec 2010 kl. 13:06

Tusen tack för vackra bilder och kluriga tankar.
Just det batterierna, de går åt.

0

Åter igen

siv n.

22 dec 2010 kl. 13:52

God Jul och Gott Nytt År själv
och tack för dessa underbara bilder
siv n

0

Åter igen

Bo E

22 dec 2010 kl. 14:35

...en intressant serie skånelandskap

mycket imponerande ljus- o dunkel i de bilderna med dimma / snörök / dimfrost!

Vackert!

God Jul o Gott Nytt Svamp o foto-år på dig!

0

Åter igen

"JAS" Helsingborg

22 dec 2010 kl. 16:03

? Det syns inte ens på batterimätaren att jag var ute en timme i kylan igår! Nikon ;)

Tack allihop för era uppmuntrande tillrop :)

0

Åter igen

Grethe F

22 dec 2010 kl. 17:56

Just så så det ut i dag då jag var ute Jas tack för dom fina photo och god Jul till dig också

0

Åter igen

Lena Strömstad

22 dec 2010 kl. 21:25

Det är en ynnest att få se dina bilder och höra dina berättelser. Alldeles underbart. Ser fram emot nästa år… God Jul JAS

0

Åter igen

Boman

23 dec 2010 kl. 13:06

Tack för fina foton JAS.
Här är för kallt att fota, 15-20 minus och snålblåst, burrr… Tur man har ett arbete inomhus att hålla sig till.

0

Åter igen

"JAS" Helsingborg

23 dec 2010 kl. 15:54

Hoo Hoo jo visst kan det vara kallt att fota men man kan fixa en mössa till kameran, skall fota min som jag har gjort till min kamera och visa er en dag. Det där med att det är kallt är så klart inte kul om man inte oxå utrustar sig själv med ordentliga kläder. Jag skrev ju tidigare i en tråd att jag inte gillar det vita skiten och kylan men nu när den är här så får man ju försöka gilla läget så att säga. Utrustad med termokläder och ordentligt på fötterna och huvudet, tumvantar och halsduk så är det lite av ett polaräventyr att ge sig ut. Ni som följer vädret i TV eller på radio har kanske en aning om hur vi har det här nere just nu. Jag skall till Hörby i morgon 8 mil som jag räknar med kommer att ta ca 3 tim. Jag tänker så klart försöka fota lite under resans gång oxå men det är inte säkert att det finns möjligheter till det. Ni som bor norr över tycker nog att Skåningarna är benägna att gnälla över lite snö, för allt funkar ju i norr, så tänkte jag oxå innan jag flyttade hit men när snödrevet drar igång med stark vind och ymnigt snöande så är det inget som går att jämföra med framförallt inte när det samtidigt blir sand/jord drev, en liten driva på 50cm på vägen är som ett betonghinder för stridsvagnar det går inte att ta sig igenom. Det är ingen slump att Skåningarna planterade sin berömda pil alléer förr i tiden men det fattade ju inte de smarta grabbarna som byggde/er de nya vägarna varför det planterades träd utmed vägarna och ni som är lite äldre det vill säga i min ålder kommer säkert ihåg “snöstaketen” som fanns i slättlandskapen förr, vart tog de vägen? De funkade ju jättebra, för enkelt och för billigt kanske. Undrar varför det inte planteras energiskogar utmed alla större vägar och järnvägar? Säg 6-8 rader i omlott med poppel eller pil utmed fåra färdvägar lättskördat och vart tog snödrevsproblemet vägen då!?? Men det är som jag och kollegan säger. Vi är alldeles för dumma för att förstå vad de mycket intelligenta varelserna som tar alla beslut grundar sina handlingar på. Nog med gnäll nu, en bira och lita janssons och en hälsning med God Jul så blir allt lite lättare att bära;)
Ännu en gång Tack alla och jag lovar att återkomma med mer resor och bilder framöver, just nu sitter jag och letar bilder för “Myckologiveckans fototävling” :)
Ha dé bra där ute och snart är vi här hoppas jag.

0

Åter igen

Boman

24 dec 2010 kl. 07:34

Jo, vet:-) hade annars varit skåning nu,men stod inte ut med vintern där nere. Glad att du står ut, hur som.
Ha en underbar jul!
Går själv och arbetar snart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone