0 819 visningar

13 svar

Att torka svamp?

Helene

3 sep 2006 kl. 09:19

Jag köpte en nordica svamptork igår och nu har jag torkat svamp mer äm nio timmar (0, 5 centimeter skivade champinjoner) och vad jag förstår är de fortfarande inte klara. Tar det så här lång tid eller gör jag fel?

0

Helena

3 sep 2006 kl. 09:34

Låter som alldeles för lång tid.
Men kan kanske bero på tjockleken på svampen. Jag skivar all svamp med osthyvel och då går det betydligt mycket snabbare.

0

Helene

3 sep 2006 kl. 09:55

Tack för det snabba svaret. Osthyvel ska jag använda nästa gång.
Hur ser svampen ut när den är färdig - lite skrynklig och hård eller?

0

Helena

3 sep 2006 kl. 10:00

Den ska vara så torr att du utan problem kan bryta av en bit. Så länge som de känns sega så är de inte klara.
Det där med skrynklor har jag aldrig tänkt på.

0

Ann

3 sep 2006 kl. 10:12

Jag har torkat drygt centimeterstora bitar av KarlJohansvamp i varmluftsugn på lägsta värme ca 3 timmar. Sedan stängde vi av värmen fast luften stod på under natten under ca 9 timmar. Nu är svampen perfekt!! snustorr och färgerna är kvar.
Viktigt att svampen ligger på bakplåtspapper på plåten.
/Ann

0

Helene

3 sep 2006 kl. 10:55

Mysteriet har löst sig. När jag av ilska skakade på den nyinköpta torken så startade fläkten så nu hoppas jag att det ska bli bra.

0

Helena

3 sep 2006 kl. 11:18

Inte konstigt att det tog tid då.
Men du ska INTE behöva skaka den för att fläkten ska starta. Det brukar räcka med att trycka på strömbrytaren.
Kolla så du inte fått ett ex med glappkontakt eller nåt.

0

Helene

3 sep 2006 kl. 11:28

Jag ska byta den, vågar inte lita på apparaten, men först torka de svampar som ligger i.

0

Kristin

3 sep 2006 kl. 12:50

Jag har plockat ganska mycket karljohan i helgen som jag tänkt torka på tidningspapper, men det kanske är bättre att torka i ugnen?
De är uppskurna i 2-5 mm tjocka skivor. de har legat på tidningspapper över natten o blivit lite torra men borde jag istället torka dom i ugnen?

0

Nina

3 sep 2006 kl. 14:35

Är det någon som har provat att torka på tidningspapper ovanpå ett klinkergolv med golvvärme?

0

Helena

3 sep 2006 kl. 14:57

Jag har haft torken proppad med förmiddagens skörd av Stolt Fjällskivling.
Tre timmar och allt är torrt.
Skivade INTE den med osthyvel utan delade bara hattar och fötter i mindre bitar.

0

Karin

12 sep 2006 kl. 16:01

Vart finns svamp torkare att köpa? Hittade litervis med sandsopp igår och håller nu på att torka den i torkskåpet? Ger det bra resultat? Sen vill jag passa på att fråga vart man hittar kantareller???? Hittar mycket svamp som sägs vara svår att hitta som blomkålssvamp och svart trumpetsvamp men endast några få kantareller som skall vara så lätta att hitta. Frustrerande! Vart skall jag söka? Någon som kan ge bra tips?

0

Maria

12 sep 2006 kl. 16:07

Jag torkar KJ i rumstempratur på tidningspapper. Tar några dagar men blir kanonbra!

Onödigt att investera i en tork tycker jag.

0

Stefan

12 sep 2006 kl. 17:07

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone