Jag har torkat drygt centimeterstora bitar av KarlJohansvamp i varmluftsugn på lägsta värme ca 3 timmar. Sedan stängde vi av värmen fast luften stod på under natten under ca 9 timmar. Nu är svampen perfekt!! snustorr och färgerna är kvar.
Viktigt att svampen ligger på bakplåtspapper på plåten.
/Ann
Jag har plockat ganska mycket karljohan i helgen som jag tänkt torka på tidningspapper, men det kanske är bättre att torka i ugnen?
De är uppskurna i 2-5 mm tjocka skivor. de har legat på tidningspapper över natten o blivit lite torra men borde jag istället torka dom i ugnen?
Vart finns svamp torkare att köpa? Hittade litervis med sandsopp igår och håller nu på att torka den i torkskåpet? Ger det bra resultat? Sen vill jag passa på att fråga vart man hittar kantareller???? Hittar mycket svamp som sägs vara svår att hitta som blomkålssvamp och svart trumpetsvamp men endast några få kantareller som skall vara så lätta att hitta. Frustrerande! Vart skall jag söka? Någon som kan ge bra tips?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.