1.
1. Börja men först måste jag ta hand om det vita som så vackert åter har fallit över vårt lanskap och bäddat in det i sitt mjuka skyddande täcke. Nej jag gillar det inte även om det är vackert men här i staden ställer det bara till med problem för mig och många andra. Kollegan sitter antagligen och gottar sig under en palm och lyssnar till det stilla suset när bladen rasslade rör sig däruppe bland kokosnötterna medan jag sliter och svettas med snöskottningen, först hemma sedan runt hans hus. Nu är det klart och nu skall jag banne mig iväg på jakt ut i träsket och snåren, jag skrev i en tidigare tråd att jag var säker på att hitta trollhand på ett nytt ställe, så nu gäller det.
2.
2. Hoppet har tänds då det under natten har töat och jag hoppas att snön har försvunnit på grenarna men ack så jag bedrog mig. Nedstämd pulsar jag ändå lite planlöst runt i snåren, solen skiner och det droppar från grenarna det är dagsmeja och älvorna börjar försiktigt dansa men nere i sänkan bland de täta snåren har inte solen och plusgraderna lyckats så bra. Några tegeltickor och några skålar får mig ändå på bra humör, det finns ändå lite att fotografera och titta på. Talgoxen sjunger sin typiska vårtrudelutt och blåmesen sisar i snåren, det fyller mig med hopp om en varmare årstid.
3.
3. Snåren är täta och det gäller att se upp och ner, snön ligger så djup att stövskaften just räcker till och mycket döljer sig där neri i snön. Området är också fullt med taggiga nyponsnår så man måste vara på allärten. En rödhake följer mig intresserat, lite längre bort skymtar jag den skygga gärdssmygen de djupa skogarnas fågel återfinns överallt i de snåriga områdena runt Helsingborg. Några snurrkrös och gullkrös pockar på min uppmärksamhet, helt tomt på skönheter är det inte.
4.
Det börjar pirra lite i magtrakten, nog borde det finnas trollhand i området och helt kört verkar det inte vara en hel del bara grenar och kvistar finns det och tempen stigar och det droppar från grenarna. I min iver fastnar jag ett nyponsnår, jag gör mig fri och spanar lite intensivare i området, flera skinn hittar jag, de flesta för mig okända.
5.
Fler skinn och mer krös dyker upp i mitt synfält, kanske kärnkrös och blödskinn men ännu inga trollhänder och det börjar bli kallt om fötterna, stövlar är inget bra plagg men området är sankt och jag tror inte att hela området är fruset då det längre port i västersluttningen tränger fram flera källådror som bildar små bäckar och dessa brukar inte vara frusna, inte ens i den smällkallaste vintern.
9.
Det skall bli mycket intressant att återvända till området när våren är här, det finns säkert mycket intressanta svampar och växter att beskåda i detta område som inte är mer än kanske femhundra kvadratmeter stort och ligger insprängt mellan villor, kolonilotter och ett litet högre område med gräsmark som övergår i ett alkärr och sedan tar havet vid, en liten pärla i Råå samhälles södra del. Lite längre söderut gränsar området till Örbyängars norra del där jag förra året hittade trollhänder.
12. Fötterna känner jag inte längre jag är i en annan värld, jag är trollbunden:). Hit skall jag återvända många gånger det tar knappt 10 min med bil, det är cykelavstånd, här skall jag försöka följa utvecklingen lite noggrannare än vad som varit möjligt uppe på Söderåsen och se vad som händer dessa underbart vackra svampar. Nu lämnar jag området, jag följer den bäck med ”varmvatten” som genomströmmar området. Några gammelpilar har störtat samman över bäcken och bildar hemlighets fulla valv, en svag dimma höjer sig från det strömmande vattnet. Nu blir det fika och en semla med fötterna mot elementet, nu tinar både fötter och själ upp, äntligen har jag fått en svampupplevelse i den som det mig tycks långa vita vintern. Hoppas att även ni har tinat upp lite;).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.