0 445 visningar

9 svar

Lite ögongodis

Tina Nordberg

10 jan 2011 kl. 19:30

Färgglada är de iaf.De muntrar upp bra i vinterkylan, när man sitter vid fönstret och blickar ut över snötäckta vidder.

0

Tina Nordberg

10 jan 2011 kl. 19:34

Några till.

0

Gula

10 jan 2011 kl. 19:39

Riktiga läckerbitar Tina! Fina bilder!

0

Tina Nordberg

10 jan 2011 kl. 19:40

Den ramlade av.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2011 kl. 21:06

Snyggt Tina! Vad är den lilla med röd kant, jag kommer ihåg tror jag att du haft den innan med namn och allt men längre än så sträcker sig inte minnet.
Kul om det börjar röra lite på sig på forumet:)

0

Ska man gissa eller?

Hans v E

10 jan 2011 kl. 21:28

1:2 är kanske mönjeskål för det är väl inte en Arpinia?!
1:3 stinkmussling.

0

Ska man gissa eller?

Tina Nordberg

11 jan 2011 kl. 10:16

Du skrev något där Hans, Arpinia.
Tyckte de inte riktigt liknade de mönjeskålar jag hittat tidigare.
De här är “ulligare” på utsidan än de mönjeskålarna.Tycker att de har lite svagare orange färg, det kan ju bero på ålder.Hittade dem i mitten av oktober.Det hade varit flera frostnätter.
De växte på slät lerjord där man två år tidigare grävt för vatten o avlopp. Det fanns massor.
Var ska jag leta vidare?

Arpinia?

0

Ska man gissa eller?

Hans v E

11 jan 2011 kl. 11:50

Om Du menar leta i litteraturen så finns Arpinia fusispora beskriven i Sveriges mykologiska förenings tidskrift “Jordstjärnan” 1998,  årgång 19 nr 2. Den har sedan fått det svenska namnet huldreskål.
Men när man tittar där ser man att Dina skålar är lite väl röda för att vara den.

0

Ska man gissa eller?

Håkan Bråkan

13 jan 2011 kl. 23:07

Hej Tina!
Kan tyvärr inte hjälpa till med något mer än kanske öka dit självförtroende mer och säga att bilderna är ljuvliga att titta på.

0

Inte gissa

Tina Nordberg

14 jan 2011 kl. 10:13

Tack alla.
Jag har nog uttryckt mig slarvigt
det var inte menat som gissning.
Villa bara lysa upp vintermörkret lite.
Vill gärna ha hjälp med den lilla gula.
Till skålarna.
Färgerna är lite förvrängda då jag fotade med blixt.Det var så mulet o grått.

På bild blev de mera orange än i verkligheten.

Till Hans förslag om “Jordstjärnan”
Den tidskriften har jag inte.
Är det någon här på forumet som har en dublett till salu?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone