och nu när det vackra vita börjar försvinna tar det gråa, slaskiga och smutsiga vid. Hala trottoarer isiga vägar där bilarna knappt tar sig fram, dystert mörkt och grått. Så kan man förståss se det men jag ser gröna fläckar och skogar som går att ta sig fram i jag ser svampar i vackra färger jag känner + grader jag ser en strålande sol på en klarblå himmel. Men tyvärr är det fortfarande en del gråvitt skit kvar men till helgen är det nog ett minne blått. Ännu döljer sig Vinterskivlingen Flammulina velutipesm delvis i snön men om några dagar går det att skörda utan att pulsa runt i knädjup snö :)
2.
Några ex. av den delikata Ostronmusslingen Pleurotus ostreatus har tinat upp ur vinterdvalan och är hur fräscha som helst. De är rätt många och substartat är pil vilket gör dem ännu läckrare. De får följa med hem och blir alldeles förträffliga som hårdstekta och dillstuvade på ett hembakt rågbröd. Det får mig att önska bort resten av snön i ett huj.
3.
Fantastiskt men inte ovanligt här nere i södern att kunna plocka matsvamp i januari, de senaste årtiondena har det ju snarare hört till vardagen för en svampnörd. I området som är detsamma som jag besökte 07-01 är det gott om gamla Fläder/Hylle, sambucus nigra buskar eller snarare småträd och de är hemvist för ännu en matsvamp, Judasöron, Auricularia auricula judae som jag också skördar en del av. Det vankar Kinamat i morgon, de håller utan vidare en vecka i kylen och de är mycket lätta att torka. Smaken är inte så framträdande men den säregna konsistensen och dess påstådda medicinska och hälsosamma egenskaper gör dem värda att använda i matlagningen. Egentligen är de ju ”fridlysta” men som Klas så många gånger har påpekat så är det lite märkligt att man inte får plocka fruktkropparna för det lär inte påverka förekomsten av svampen för övrigt och här i södra delen av Helsingborg finns de i mängder.
4.
Jag vet att jag har diskuterat det innan, det här med vilka arter som brukar finnas tillsammans. I detta område har det förr om åren sökts efter trollhand men den har inte påträffats, jag har även skrivit om detta och det kommer lite om det i nästa nummer av SMT och finns att läsa på min hemsida. Jag har under det senaste året hittat trollhand här på tre platser men egentligen så hör området ihop men skiljs från varandra av en del gräs och vattenområden och en del vägar skär genom området. Två av de arter som jag alltid hittar tillsammans med trollhand är i första hans så klart Kantöra, Hymenochaete tabacina utan den ingen trollhand men också Snurrkrös, Exídia recísa är alltid med men att den har någon påverkan är nog knappast troligt utan den trivs bara på samma substrat och i samma miljö.
7.
Inte det lika vackra Kärnkröset, Exidia nucleata finns i rätt stora mängder här och Klyvporing, Schizopora paradoxa är också ett vanligt inslag. Även det som jag tror är Kuddticka, Phellinus punctatus finns det en del av både på sälg och fläder, det på bilden har sambucus nigra som substrat.
8.
Olika skinn är det en del av i denna miljö men tyvärr så har jag ingen skinnexpert i närheten så jag får förlita mig till era kvalificerade gissningar och förslag, något enstaka tror jag mig kunna men långt från alla. Detta för mig okända skinn har poppel som substrat.
9.
Det första här tror jag är Frätskinn, Vuilleminia comedens på hassel, det brukar ha en följeslagare men jag har glömt vilken. Det andra växer också på hassel och har en mjuk yta, det syns nog att jag har pillat lite på det med fingret. Och jag som alltid säger till barnen att ge tusan i att pilla på allt :)
10.
Den i mitt tycka vackra och lite lustiga svampen som många tycker är äcklig och lite otäck finns lite varstans i området, Ribbrynna, Phlebia radiata. På avstånd ser den inte så mycket ut för världen men dyker man ner på alla fyra eller bara tittar närmare på den så kanske man förstår varför jag tycker som jag gör.
12.
Ännu en mussling, först kom jag att tänka på Vintermussling, Panellus mitis men den är så liten och det är glest mellan lamellerna så jag tror inte på den längre. Något annat och ökänt pockar också på uppmärksamhet detta vad det nu är fanns det rätt gott om på en fallen Asp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.