0 827 visningar

10 svar

Vedsvamp

Monica A

14 jan 2011 kl. 15:45

Jag behöver hjälp med några svampar som växer på träd och som jag inte stött på tidigare eller är osäker på.
1. Något taggigt skinn som växer på en nedhängande död ekgren i eklandskapet söder om Linköping.

Bild2. Annan ek, annat skinn

0

Monica A

14 jan 2011 kl. 15:53

2a och b. På en relativt tunn död ekpinne växte det här piggiga skinnet. vad kan det vara?
3. På en stam, troligen en smal ek, växte det här ljusa skinnet. Förslag?

0

Monica A

14 jan 2011 kl. 15:58

3.På en tunn hasselgren växte det här knöliga, lilaaktiga. Satt litet svårt till för att fotografera. Första bilden i naturljus, andra bilden med blixt, därav de olika färgerna.

0

Monica A

14 jan 2011 kl. 16:04

4a och b.På en hassel i ett annat område såg det ut som om det hade runnit “kåda” nerför den tunna stammen. På nära håll syntes sedan den taggiga/poriga strukturen. Har någon förslag på vad det är?
4c. På en lövpinne var det fullt med rödaktiga stora fläckar fulla med små bubblor/kulor. När pinnen sedan torkade krympte “kulorna” och blev till minimala prickar på en beige platta istället. Namnförslag?

3. Ursäkta den mörka bilden!

0

Irene A

14 jan 2011 kl. 18:14

Inte mycket jag kan bistå med, men jag funderar på om 4a-b möjligen kan vara gamla fruktkroppar av kantörsporing, Antrodiella americana? För visst är det gamla kantöron där också?

4c borde vara en Peniophora av något slag.

0

Monica A

14 jan 2011 kl. 23:06

Tack för förslagen Irene!
Det slog mig aldrig att de svarta “flagorna” på bilden kunde vara en annan svamp, jag trodde de hörde ihop med det gula. Nu får jag läsa på!

0

Hans-Åke

15 jan 2011 kl. 08:32

på 3 an kan vara hasselfrätskinn

0

Hans-Åke

15 jan 2011 kl. 08:37

på 1an kan vara klyvporing

0

Hans-Åke

15 jan 2011 kl. 08:42

på 3an kan vara frätskinn

0

Caspar

15 jan 2011 kl. 11:02

1 är väldigt vanlig på ek. Jag burkar kalla den för klyvporing, men det finns en som heter ekknotterskinn som kan vara nästan identisk. 2 och 3 kan också vara någon av dessa. Läs http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=172093&view=open&fnr=1

0

Monica A

15 jan 2011 kl. 21:39

Tack för alla förslag, och tack för länken!
1.Jag har förstått att klyvporing kan se mycket olika ut, speciellt om den växer på vågrätt respektivt lodrätt underlag. Det har varit den vågräta sorten jag haft att göra med tidigare.
3. Jag har sett mycket frätskinn både på ek och hassel, men de har varit mycket slätare och litet glatta och kommit fram underifrån den uppslitna barken. Kan de verkligen vara så här bulliga och utanpåliggande också?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone