4a och b.På en hassel i ett annat område såg det ut som om det hade runnit “kåda” nerför den tunna stammen. På nära håll syntes sedan den taggiga/poriga strukturen. Har någon förslag på vad det är?
4c. På en lövpinne var det fullt med rödaktiga stora fläckar fulla med små bubblor/kulor. När pinnen sedan torkade krympte “kulorna” och blev till minimala prickar på en beige platta istället. Namnförslag?
3. Ursäkta den mörka bilden!
1 är väldigt vanlig på ek. Jag burkar kalla den för klyvporing, men det finns en som heter ekknotterskinn som kan vara nästan identisk. 2 och 3 kan också vara någon av dessa. Läs http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=172093&view=open&fnr=1
Tack för alla förslag, och tack för länken!
1.Jag har förstått att klyvporing kan se mycket olika ut, speciellt om den växer på vågrätt respektivt lodrätt underlag. Det har varit den vågräta sorten jag haft att göra med tidigare.
3. Jag har sett mycket frätskinn både på ek och hassel, men de har varit mycket slätare och litet glatta och kommit fram underifrån den uppslitna barken. Kan de verkligen vara så här bulliga och utanpåliggande också?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.