0 435 visningar

9 svar

sopp på kungsleden

Magnus

17 jan 2011 kl. 13:25

Hej!!
När jag vandrat på kungsleden i krokarna av Salto, Kvikjok så har jag hittat en massa soppar. Med stora hattar (upp till 20cm i diameter)på hög fot. Ljusgula lätt slemmiga på hatten. hatten var även ganska platt på vissa var den nästan uppåt böjd i kanten. Är det någon som vet vad detta kan vara för sopp??
Är den ätlilg/god??
Det fanns massor av dom i gräsig mark lätt tall/björkskog.

0

Bo E

17 jan 2011 kl. 13:38

bild önskvärd eller närmare beskrivning

var det vått väder eller var de slemmiga ändå?

det finns ju så många soppar

0

Hans v E

17 jan 2011 kl. 13:39

Grynsopp kanske?

0

Bo E

17 jan 2011 kl. 14:01

såhär ser den ut
http://svampguiden.com/art/visa/Suillus_granulatus

kolla in sopparna på databasen

där finns de vanligaste arterna

0

Magnus

17 jan 2011 kl. 18:00

Hej!
Tack för svaren!
Tyvärr har jag ingen bra bild. Men den var betydligt ljusare än grynsoppen. Den var slemmig trots att det var tort. växte helt öppet i högt gräs. Det jag skulle kunna gissa på var slemsopp eller smörsopp. har ett minne av att det fanns en ring. Det jag inte får ihop är att den växte så långt norrut och att hatten välvde upp ikanten samt den enorma storleken, betydligt större än min hand över hatten.
Hjälpte det?

0

Irene A

18 jan 2011 kl. 09:44

Hade de ring, är smörsopp det enda tänkbara alternativet.

0

Bo E

18 jan 2011 kl. 12:09

ibland kan smörsopp bli rätt stor men tyvärr brukar de vara mjuka och slafsiga då
mindre fasta exemplar ska det vara om man ska ta vara på dem - och den slemmiga hatthinnan ska dras av

0

Magnus

18 jan 2011 kl. 16:23

Hej!
Trode inte att dom kunde bli så stora. Synd att jag inte viste det för då hade middagarna blivigt lite mer intressanta.
Har ni bra tips på svamp i norra sverige som är god och lätt att känna igen??
Jag är riktigt novis på svamp. Det jag plockat är i Stockholmsområdet och då företrädelsevis soppar då de är förmodligen det mest riskfria man kan plocka. Samt att jag hittat en massa kantareller och svart trumpetsvamp.
/M

0

Irene A

21 jan 2011 kl. 09:36

Magnus, kan du precisera “norra Sverige”? Det skiljer en del på svampförekomster mellan kust och fjäll t.ex, men i hela Norrland inklusive de fjällnära områdena är ju tegelsopp, rimskivling och blek taggsvamp vanliga arter.

0

Magnus

21 jan 2011 kl. 15:30

hej!
Ja jag var kanske lite spongiös i mitt inlägg (kunde inte låta bli lustifikationen).
Jag tänkte vandra lite i områdena strax söder om Åre i perioden slutet av augusti till mitten september.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone