Hej!!
När jag vandrat på kungsleden i krokarna av Salto, Kvikjok så har jag hittat en massa soppar. Med stora hattar (upp till 20cm i diameter)på hög fot. Ljusgula lätt slemmiga på hatten. hatten var även ganska platt på vissa var den nästan uppåt böjd i kanten. Är det någon som vet vad detta kan vara för sopp??
Är den ätlilg/god??
Det fanns massor av dom i gräsig mark lätt tall/björkskog.
såhär ser den ut
http://svampguiden.com/art/visa/Suillus_granulatus
kolla in sopparna på databasen
där finns de vanligaste arterna
Hej!
Tack för svaren!
Tyvärr har jag ingen bra bild. Men den var betydligt ljusare än grynsoppen. Den var slemmig trots att det var tort. växte helt öppet i högt gräs. Det jag skulle kunna gissa på var slemsopp eller smörsopp. har ett minne av att det fanns en ring. Det jag inte får ihop är att den växte så långt norrut och att hatten välvde upp ikanten samt den enorma storleken, betydligt större än min hand över hatten.
Hjälpte det?
Hej!
Trode inte att dom kunde bli så stora. Synd att jag inte viste det för då hade middagarna blivigt lite mer intressanta.
Har ni bra tips på svamp i norra sverige som är god och lätt att känna igen??
Jag är riktigt novis på svamp. Det jag plockat är i Stockholmsområdet och då företrädelsevis soppar då de är förmodligen det mest riskfria man kan plocka. Samt att jag hittat en massa kantareller och svart trumpetsvamp.
/M
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.